Vlček: Užitkové vozy by se ke Škodovce hodily, ale…

Elektrické modely určitě přijdou, Škoda se ale v nejbližší době dívá spíš po pohonu na CNG. Nejen o tom jsme v Ženevě mluvili s šéfem Škoda Auto Česká republika Lubošem Vlčkem. A chystá Škodovka užitkové vozy?

 

Škoda chystá řadu elektrických a hybridních modelů. Jak se díváte na rozvoj elektromobility v České republice z hlediska podpory státu? Mají existovat nějaké dotace?
Jistě potřebujeme motivační programy, ale potřebujeme je pro všechny lidi, kteří dnes v České republice používají auto. Nepotřebujeme jednorázové šrotovné, které na trhu způsobí krátkodobou vlnu zájmu. Potřebujeme dlouhodobý plán, abychom podpořili nejen rozvoj elektromobility, ale abychom výrazným způsobem zlepšili strukturu vozového parku v České republice jako takového, buď motivací pro nákup nových vozů, nebo klidně i kvalitních ojetin do pěti let věku. Stáří našeho vozového parku je přes 15 let, což je jedno z nejhorších čísel v celé Evropě. Asi není v pořádku, že v registru je ještě několik set tisíc vozů, které splňují normu Euro 0. Takže nejsem pro nějaká chaotická řešení, potřebujeme dlouhodobý plán. Neberme si nové pohorky, když máme v batohu zkaženou svačinu.

Přežije diesel rok 2020?
Samozřejmě, že tato technologie je dnes pro nás jako pro výrobce velmi náročná. Kultivace dieselových agregátů pokračuje a pořád je zlepšujeme. Rostoucí náklady na vývoj nejspíš postupně vytlačí diesely z menších automobilových tříd. Pokud ale najezdíte hodně kilometrů ve větším autě, tak pro vás má dieselový motor stále opodstatnění. Já jezdím permanentně dieselovým motorem a zcela mi vyhovuje nejen s hlediska spotřeby, ale i pružnosti a dynamiky. Myslím si tedy, že diesel nás bude provázet ještě dlouho.

Nová Fabia už se bude muset obejít bez dieselových motorů? Nebojíte se, že přijdete o nějaké zákazníky?
Prodeje dieselů ve Fabii už dnes nejsou příliš vysoké. V České republice mají podíl hluboko pod 10 procent, jak v modelové řadě Fabia, tak i Rapid. Máte pravdu, že u některých firemních klientů bylo zastoupení naftových motorů vyšší, ale byla to spíš záležitost tradice než věcného chápání. Všichni klienti jsou o nové situaci v tuto chvíli informováni. Řada z nich byla dokonce překvapena, jaké hodnoty TCO dnes TSI motory mají. Takže pokles prodejů u Fabie kvůli absenci dieselu neočekávám. Spíš pozoruji silný trend klientů dosáhnout na větší auta.

Nabídnete tedy aspoň vedle benzinu nějaký další pohon? Konkrétně na CNG?
Do modelových řad Fabia a Rapid pohon CNG přijde. Pro mě to je dostupná technologie. Klient jezdí ekologicky i ekonomicky. Dalším krokem v této oblasti bude už letos změna u Octavie G-Tec, u které ve spojení s motorem 1.5 TSI umožňující spalování stlačeného zemního plynu dostane větší nádrž na CNG a naopak menší na benzin. Konkrétně místo dosavadních 15 kilogramů CNG to bude 19 a místo 50 litrů benzinu nově 10,5. Výrazně se tak zvýší dojezd na plyn, zhruba někam na 600 kilometrů. Rozhlížíme se, v kterých modelech by CNG našlo uplatnění. Už je v modelech Citigo a Octavia, přibude Fabia a Rapid a díváme se i po jednom menším modelu SUV.

Nechybí značce Škoda užitkové vozy?
Myslím si, že by se užitkové vozy ke škodovce hodily. Ale v tuhle chvíli o nich neuvažujeme. Domnívám se, že máme stále ohromný prostor pro rozšíření naší modelové palety v segmentu osobních vozů. Plánujeme během příštích dvou let uvést 19 nových modelů a derivátů. Následovat 10 elektrifikovaných vozů, některé zcela, některé částečně. 
 
Martin Šidlák