Automobilkám rostou emise CO2 kvůli menším prodejům dieselů, hrozí jim dramatické pokuty

V Evropě loni po mnoha letech vzrostly průměrné emise CO2 u nově prodávaných automobilů. U luxusních neznatelně klesly, u masově prodávaných značek ale vzrostly o celý jeden gram, a překračují 113 g/km. Přitom už v roce 2021 se všichni musejí dostat na průměrných 95 g/km, jinak hrozí dramatické pokuty.

 

Průměrné emise CO2 mezi desítkou největších automobilek na trhu se podle zprávy JATO Dynamics v roce 2017 zvýšily na 113,8 gramu na kilometr, což je o jeden gram vyšší než průměr roku 2016. Těchto deset značek představovalo 58 procent trhu v 23 největších evropských zemích. Prvním 10 prémiovým značkám emise neznatelně klesly o 0,1 g/km. Celkový evropský průměr u nově prodaných automobilů tak vzrostl o 0,3 g / km na 118,1 g/km. Do roku 2021 přitom musí podle evropských předpisů emisní průměr vozového parku u nových automobilů klesnout na 95 g/km. To odpovídá asi 4,1 litru na 100 km v případě benzinu a 3,9 l / 100 km v případě nafty. Současný standard je 130 g/km (asi 5,6 l/100 km u benzinu a 4,9 l/100 km u nafty). Kdo to nedodrží, bude platit pokuty, které u některých automobilek můžou představovat ročně až stovky milionů eur.
„Každý by měl mít obavy,“ uvedl Felipe Munoz, globální automobilový analytik společnosti JATO Dynamics. „Čísla se nezlepšují a cíl se blíží.“
Hlavním důvodem je pokles zájmu o dieselové motory, které produkují nižší emise CO2, ale zato vyšší emise oxidu dusíku. „Snížení emisí CO2 za poslední deset let bylo především díky dieselovým motorům,“ řekl Munoz. Průměrné evropské emise CO2 v roce 2007 činily 159,1 g/km. Automobilky se sice snaží nabízet hybridy a elektromobily, ale většina zákazníků přechází od dieselů k benzinovým motorům.
Jediný, komu se to jakžtakž daří, je Toyota, která od roku 2019 postupně zruší prodej osobních automobilů poháněných naftou. V roce 2017 přitom dosáhla díky slušnému prodeji hybridů průměrných emisí 101,2 g/km, čímž přeskočila Peugeot na prvním místě pořadí nejlepších značek v Evropě.
Průměrné emise klesly také Fiatu, který za to vděčí dieselovému modelu Tipo, který tvoří 9 % celkového objemu prodejů Fiatu v Evropě. Nový dieselový motor produkuje o 3,5 g/km méně CO2 než jeho předchůdce.
Peugeot se stal obětí úspěchu svých crossoverů 3008 a 5008, které představovaly v roce 2017 téměř čtvrtinu jeho prodejů a průměrné emise CO2 této značky tak vzrostly o 3,7 g/km. Nejvíce vzrostly emise značce Škoda, o 4,1 g/km, což Munoz připisuje úspěchu SUV Kodiaq a vyšším prodejům silnějších dieselů u modelu Octavia.

Martin Šidlák

Foto: Pixabay