Poklesnou zůstatkové hodnoty dieselů?

Dieselová auta jsou pod velkým tlakem legislativy a trh v západní Evropě očekává pokles jejich zůstatkových hodnot. Je tento trend patrný už i v České republice?

 

Pod největším tlakem jsou diesely v Německu, kde se řada měst chystá zakázat jim vjezd do centra. O podobném kroku uvyžují třeba i Paříž, Madrid nebo Athény. Zároveň na podzim vstupuje v platnost nová přísnější norma Euro 6c. Společnost Evercore ISI proto očekává v letošním roce pokles zůstatkových hodnot naftových aut až o pět procent. Analytici společnosti Bernstein Research začátkem tohoto roku uvedli, že zákazy naftových motorů v Evropě by nejvíce zasáhly skupinu PSA, následovanou Renaultem, u kterých představuje podíl dieselových aut více než 40 %. Mercedes má podle jejich analytiků podíl 38%, BMW 35% a Volkswagen jen 26 %.
Většina českých leasingových společností ale zatím pokles zůstatkových cen nečeká. „Situaci v západní Evropě monitorujeme, nicméně v současné době nemá nějaký zásadní dopad na trh v České republice či významný pokles zůstatkových hodnot dieselů,“ tvrdí třeba Václav Levý, ředitel Fleet Management Raiffeisen Leasing.
„Na vyhodnocení vlivu na Českou republiku je ještě brzy,“ souhlasí Kryštof Korda z Business Lease. „Přístup k dieselovým motorům v zůstatkových hodnotách tak zásadním způsobem plošně neupravujeme a řešíme spíše individuální případy specifických vozidel stejně jako v minulosti.“
„S ohledem na dosavadní legislativu a oblibu těchto motorů v ČR se v nejbližších týdnech či měsících nic nestane,“ rozvádí Pavel Drábik, Sales Director Sixt Leasing Czech Republic. „Zohlednění s ohledem na nově uzavřené operativní leasingy na 2 až 4 roky provádíme prozatím jen u specifických vozů s nestandardní výbavou. K trendu ústupu od dieselových motorů přispívají sami výrobci automobilů, kteří u některých modelů omezili, či zcela zrušili možnost objednat daný vůz v provedení diesel, teď naposledy i Škoda Auto v případě Fabie. Tomuto trendu napomáhá i mediální masáž a články, které ne vždy pracují s ověřenými fakty. Situaci s prodejem ojetých vozů v Německu i dalších evropských zemích sledujeme, a jsme připraveni okamžitě reagovat. V současné době ale vidíme větší problém v existenci velkého množství ročních a dvouletých aut, které pokřivilo trh s ojetými vozy.“
Tažení proti dieselovým motorům v západní Evropě a klesající tamní prodeje logicky vzbuzují otázku – kam s ojetými naftovými auty? Část z nich zamíří do Afriky, další ale do zemí střední a východní Evropy. A jejich zvýšená nabídka může mít za určitou dobu také vliv na zůstatkové hodnoty.  „Existuje reálné riziko zvýšeného dovozu vozidel s naftovým pohonem z těchto zemí do České republiky, které se nutně musí odrážet při stanovování zůstatkových hodnot vozidel, která se Arvalu vrátí z operativního leasingu v příštích letech,“ potvrzuje Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader Arval. „K určitým korekcím zůstatkových hodnot dieselových motorizací jsme již přistoupili. Některé modely, např. Škoda Fabia / Rapid úplně s produkcí naftových motorizací skončily. Tam, kde to dává z hlediska celkových nákladů na provoz vozidla smysl, doporučujeme klientům alternativní pohony (benzín, CNG, hybridní pohon).“
Leasingové společnosti jsou ohledně dieselů v nezáviděníhodné situaci, protože vývoj je opravdu velmi složité předvídat. Ceny ojetin totiž nemusejí nutně výrazně klesnout, tak upozorňuje Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový sektor: „Pohyb cen ojetých aut s naftovými motory je obtížné předpovědět. Krátkodobě zřejmě dojde k nasycení trhu a poklesu cen, časem se však začne projevovat nedostatek ojetých aut způsobený tím, že výrazně klesají prodeje nových aut s dieselovými motory a bude tedy slábnout příliv aut na trh s ojetými vozy. To může ceny kvalitních ojetin v některých segmentech udržet poměrně vysoko.“
Martin Šidlák
Foto: Pixabay