Dává firemní elektromobil smysl?

Elektromobilita je stále žhavější téma, a to i v rámci firemních vozidel. O jejich zařazení do provozu uvažuje stále více společností. Může se už dnes při každodenním dojíždění do zaměstnání elektroauto vyplatit?

Jak ukázal nedávný průzkum celosvětové studie Dalia Research, Češi jsou v dojezdovém čase do práce v případě osobního vozu výrazně pod celosvětovým průměrem. Ten činí hodinu a devět minut. Naproti tomu hned 81 % Čechů trvá cesta vozem do zaměstnání do půl hodiny, nejčastěji – v 47 % to je jen 15 až 30 minut. Hlavním dopravním prostředkem pro cestu do zaměstnání jsou osobní auta, využívá je 40 procent dotazovaných. „Češi se vyznačují nízkou pracovní mobilitou, a to nejen ve formě stěhování za prací, ale i dojížděním,“ vysvětluje Lukáš Cankař ze společnosti Volkswagen Financial Services. A právě takové podmínky mohou být ideální pro využití elektromobilu. Protože v ranním provozu odpovídá takový výsledek nanejvýš 20 kilometrům. A mění se i smýšlení motoristů. Průzkum uvádí, že nejpozději do deseti let by si elektromobil pořídilo hned 56 % respondentů. 16 % pak dokonce do pěti let. Největší ochotu pro provoz takového vozu projevují Pražané. Důvod je nasnadě, třetina z nich totiž do práce dojíždí celou hodinu.

Řada nástrah
Z řad firem přesto tak silný optimismus nezaznívá. Ukázal to i náš vlastní průzkum mezi řadou společností se středně velkým a velkým vozovým parkem. Těch jsme se ptali, zda-li plánují výhledově zahrnout do své flotily nějaké vozy s alternativním pohonem, ať už jde o elektromobily, hybridy, či další alternativní pohony. Zde jsme se setkali s mnohem vlažnější reakcí. Pouhých 8 % ze stovky oslovených firem uvažuje o hybridním vozidle, přesto výraznějších 12 % právě o elektromobilu. Většina hodlá i nadále sázet na klasické spalovací motory. Důvody jsou už několik let stále ty samé – chybějící infrastruktura, omezená nabídka vozidel, malé dojezdy a k tomu vysoké pořizovací ceny takových modelů bez prakticky jakékoliv smysluplné pobídky ať už ze strany státu, či měst.
Zástupcem vstřícného smýšlení vůči hybridním pohonům a elektromobilům je podle všeho společnost Kooperativa. „Ano, v naší flotile máme dva elektromobily Peugeot Ion. Plánujeme také zařadit do ní hybridní automobily. Kooperativa se chová zodpovědně vůči životnímu prostředí, budova, ve které sídlíme, získala certifikát LEED Platinum, tedy budovy, která minimálně zatěžuje životní prostředí. V garážích pak máme osm nabíjecích míst pro elektromobily. Je tedy logické, že jsme do naší flotily pořídily i elektromobily. Samozřejmě i proto, abychom si vyzkoušeli využitelnost nových technologií v praxi. Nicméně, prozatím jsou elektromobily využitelné jen pro jízdy po Praze a blízkém okolí,“ vysvětluje přístup společnosti tiskový mluvčí Milan Káňa. Ale mezi oslovenými se našly i další: „V naší společnosti jsou v současné době v provozu čtyři hybridní vozy. Důvodem jejich pořízení byla nejen spotřeba, ale především jednoduchost a spolehlivost zážehových motorů bez přeplňování. Máme s těmito vozy dlouholeté zkušenosti již od roku 2003 , kdy hybridy Lexus a Toyota u nás nejeli už cca 500 000 kilometrů bez jediné závady. Určitě budeme i nadále nakupovat podobné modely a technologie,“ poukazuje na vcelku výjimečné hodnocení v rámci průzkumu Martin Pech zastupující společnost Cargospol.
Častější reakce byly ty odmítavé k novým technologiím a hájící současné pohonné systémy. „Zatím se podobným směrem vydávat nebudeme. Máme ve flotile dieselové vozy. Průměrná spotřeba paliva je nyní 5,7 l/100 km, což nám vychází velmi dobře i ekonomicky. Elektromobily jsou stále technologicky nedotažené, ať se jedná o výdrž baterií a s tím spojené nájezdy kilometrů, spolehlivost, nedostupnost nabíjecích stanic u nás, cenu apod. Pokud jde o hybridy, nemáme je ani zahrnuté v Carpolicy. A po zkušenostech k tomu ani není důvod, ať už kvůli reálné spotřebě paliva, která je vyšší než u dieselů, vyšší pořizovací ceně, nedostupných typech aut apod.,“ shrnuje svůj pohled Jiří Černý ze společnosti Servier.

Světlo na konci tunelu
Mnoho společností přesto potenciál v elektromobilitě vnímá a do budoucna ji věří. „Je to cesta, která je nevyhnutelná. Aby ale byla také aktuální a vysoce relevantní, potřebovali bychom minimálně lepší infrastrukturu – tzn. systém dobíjecích stanic atd. Ta je zatím na takové úrovni, že elektromobily jsou stále spíše pouze pro firemní nadšence,“ vystihuje trend současnosti v českých podmínkách Honza Marek za pojišťovnu Generali. Elektrovozy fungují v řadě firem v současnosti často opravdu jen díky nadšení vybraných zaměstnanců. „Větší budoucnost vidím ve využití hybridů než v čistých elektromobilech. V aktuálních podmínkách se jeví využití hybridů jako reálnější varianta pro každodenní provoz. Velikou roli pro rozhodnutí jít do těchto vozidel ve firmě by byla vstupní cena a zůstatková hodnota hybridů. Mezi rozhodujícími prvky by bylo porovnání celkových nákladů na vozidlo včetně spotřebované ho paliva na plánovaný nájezd,“ hodnotí pohled společnosti Heineken Česká republika fleetový koordinátor Michal Elstner a na konec ještě vypočítává již několikrát zmíněné nevýhody elektromobilů v současných podmínkách: „Důvodem nepořízení elektromobilů je prozatím nejistá zůstatková hodnota čistých elektromobilů a vysoká pořizovací cena. Také je zde stále problematika dobíjecích stanic, protože ne každý má k dispozici vlastní garáž a ne každý by byl schopný nabíjet svůj elektromobil přes noc, což by byl problém zejména v bytových domech. Dovedu si představit, že celkový dojezd vozidla (vzhledem k tradičním palivům) na jedno nabití by někteří řidiči mohli považovat jako takové omezení jejich mobility. Bude to trvat ještě mnoho let, než bude zavedení elektromobilů zastoupeno více než jen řádově několik procent. I v evropských zemích je vidět, že po zrušení dotací, zájem o taková vozidla poklesl.“