Test ADAC šokoval: Nové diesely jsou extrémně čisté, pokud jde o NOx

Dieselové motory čelí poklesu prodejů, postupně mizí z řady automobilů. Nekoupíte si ho třeba ve Škodě Fabia, ale ani v žádném novém Porsche. Řada měst především v Německu plánuje nebo už omezila vjezd dieselových aut do center měst. Důvodem jsou především emise dusíku NOx. Nezávislý test ale ukázal, že moderní diesely jsou v tomto ohledu extrémně čisté!

 

Německý autoklub ADAC otestoval 243 dieselových modelů, které plní emisní normy Euro 5, Euro 6, Euro 6b i nejnovější Euro 6d. ADAC má totiž k dispozici výsledky měření už od roku 2012. A výsledky překvapily. Ukázalo se totiž, že nejnovější naftové agregáty produkují průměrně o 76 % méně NOx než ty splňují normu Euro 6b a až o 85 % méně než splňující Euro 5. U těch nejlepších byl rozdíl dokonce 95 až 99 %! V souvislosti s aférou Dieselgate byl paradoxně jediným modelem Euro 5, který se dokázala dostat pod 180 mg/km, byl VW Golf VII 1.6 TDI (135 mg/km). Naopak nejhorším byl Renault Trafic Combi s hodnotou větší než 1500 mg/km.
U 69 měřených vozů splňující normu Euro 6b 69 byly průměrné emise 341 mg / km. Nejhorší byly Subaru Forester 2,0 D s více než 1500 mg /km, Renault Grand Scenic dCi 160 s téměř 900 mg / km a Dacia Sandero Stepway dCi 90 s 889 mg / km. Na opačném konci byly modely VW Multivan T6 (50 mg / km), Land Rover Discovery TD6 (61 mg / km) a BMW 118d (69 mg / km).
Z 25 testovaných aut splňujících normu Euro 6c a 6d TEMP už ale 52 % mělo hodnoty nižší než 80 mg km. Až na Hondu Civic Diesel splnila všechna vozidla normu 168 g /km, která je povolená při testu RDE v reálném provozu. Devět vozidel mělo menší emise NOx než 80 g / km i v dálničním režimu. Celkově nejlépe na tom byl model BMW X1 sDrive18d s pouhými 8 g / km!
Martin Šidlák