Revoluce v interiéru? Continental ukázal displej s trojrozměrným promítáním

Revoluční prototyp barevného head-up displeje založeného na technologii vlnovodů představila společnost Continental. Na jeho vývoji se podíleli i Češi.

 

Průhledový displej s grafickým zobrazením promítaným trojrozměrně do zorného pole řidiče představuje mimořádně intuitivní pomoc při řízení. Vložením prvků rozšířené reality přímo do prostoru ve směru jízdy umožňuje šoférovi okamžitě pochopit, kam a z jakého důvodu má právě směřovat svoji pozornost. Například detailní navigace prostřednictvím šipek je jednodušší a bezpečnější, protože ukazatele se zobrazují přímo na silnici. Nový head-up displej také umožňuje zobrazovat, co během autonomního řízení automobil „registruje“ a na základě toho „zamýšlí“. Vzhledem k tomu, že takto pokročilá technologie využívá celé zorné pole řidiče, použití zrcadel, jako je tomu u současných nejmodernějších systémů, by vyžadovalo prostor o objemu 30 litrů – a to je pro většinu přístrojových desek příliš.
Nový průhledový displej AR-HUD (Augmented Reality Head-Up Display) využívající technologii vlnovodů je výrazně menší. Toto pokročilé zobrazovací zařízení zajišťuje systému Continental zobrazovací úhly 15° x 5° (to odpovídá ploše 2,60 x 0,87 metru v projekční vzdálenosti 10 m), a přitom celkový objem systému činí pouhých 10 litrů. Díky tomu jej lze umístit do řady vozů.
Ještě donedávna byly pokročilé systémy AR-HUD založeny na systému zrcadel, podobně jako klasický head-up displej promítající obraz na čelní sklo. Nicméně co se osvědčilo u klasického průhledové displeje, není řešením pro AR-HUD, protože jeho zobrazovací plocha je nesrovnatelně větší.
S tím souvisí i rozměry zobrazovacího zařízení. Běžný průhledový displej má objem 3 až 4 litry, kdežto AR-HUD s využitím zrcadel narůstá do objemu až 30 litrů, což je prakticky desetkrát více.
„Většina automobilů prostě nemá tolik místa. To bylo jasné od samého začátku, proto jsme potřebovali vymyslet jiné řešení, abychom výhody systému AR-HUD dokázali zprostředkovat co nejvíce řidičům,“ říká Dr. Pablo Richter, hlavní expert přes optické technologie ve společnosti Continental.
Na vývoji head-up displejů pro přední světové automobilky se podílí rovněž závod Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm. Celkem třicet vývojářů se zde specializuje na vývoj nejen head-up displejů, ale také klíčů, senzorů a čidel, nebo mechanického ústrojí v sedačkách automobilů. Specialitou českých vývojářů je poté numerická a virtuální simulace komponentů do vozů, kterou s nimi konzultují vývojové týmy Continental z celého světa.