První jízda s Mazdou 3: Enjoy and ride

Mazda není součástí žádného koncernu s jinými značkami a dělá si věci po svém. To je v dnešní době velké riziko. Zatím se jí to ale vyplácí. Nová generace jejího modelu 3 se totiž mimořádně povedla.

 

Mazda 3 je v mnoha věcech odlišná od konkurence. Za prvé: chystá uvedení motoru, který je benzinový, ale bude mít zátah z nízkých otáček a spotřebu kolem pěti litrů jako diesel. Za druhé: od víceprvkové zadní nápravy se vrací k jednodušší torzní příčce, aniž by to bylo na úkor jízdních vlastností. A za třetí: displej informačního systému není dotykový, protože to Mazda nepovažuje za bezpečné.
Poprvé jsme se na českých silnicích svezli s už osmou generací Mazdy 3. Na český trh přijde postupně ve dvou karosářských variantách, nejprve v květnu jako hatchback a na podzim i jako sedan. Hatchback měří na délku 4460 mm, sedan je při shodném rozvoru 2725 milimetrů o celých 20 centimetrů delší a dotahuje se tak na Škodu Octavia. Zatímco v předchozí generaci kupovali Češi u tohoto modelu jen zhruba 20 procent sedanů, u nové generace čeká importér podle prvních objednávek, že se tento poměr změní na 50:50! Důvodem je zřejmě ještě o něco elegantnější design sednu, jakkoli hatchback sám o sobě aspiruje na nejkrásnější auto své třídy. Jednoduché linie a sexy pozadí se designérům totiž opravdu povedly.
Ale být hezká v dnešní době nestačí, i když je to velká přednost. Platí to u žen, stejně jako u aut. A Mazda se rozhodla, že nová „trojka“ bude vozem, který bude nejen dobře vypadat, ale bude i radost jej řídit. A že na to půjde trochu jinou cestou, než ostatní. Tak třeba novinka sice dostala nový centrální barevný displej s úhlopříčkou 8,8 palce, ale ten není dotykový, jak je dnes moderní. Mazda tvrdí, že ovládání dotykového displeje za jízdy není bezpečné, takže se menu ovládá kulatým ovladačem a několika tlačítky mezi předními sedadly. Naprosto logické a funkční řešení. Novinkou pro české zákazníky také je, že zatímco dříve byl v češtině pouze palubní počítač v přístrojovém štítu (ten je dnes už v základu plně digitální), nyní je v češtině i hlavní menu infotainmentu.
Další odlišností proti mainstremu je nabídka motorů. Všechny plní samozřejmě normu Euro 6d Temp. Diesely reprezentuje jediná jednotka 1.8 o výkonu 116 koní, která nahrazuje dřívější jednotky 1.5 a 2.2 l. Pro zájemce o benzin je pak v nabídce agregát SKYACTIV-G 2.0 – jde o mild-hybrid s technologií vypínání dvou válců ze čtyř. Jeho 122 koní je dokonale odhlučněných a dostatečně výkonných. K řazení slouží vždy šestistupňová převodovka, buď manuální nebo automatická. Jako jeden z mála modelů v této třídě nabídne „trojka“ i pohon všech kol 4×4.
Absolutní bombu si ale Mazda schovává na podzim letošního roku, kdy by měl být homologován a uveden na trh benzinový motor Skyactive X o výkonu 122 koní. Ten má být totiž revoluční v tom, že má spojovat výhody benzinového a dieselového motoru. Jeho 220 Nm maximálního točivého momentu má být k dispozici už z nízkých otáček, agregát má tedy táhnout odspodu jako nafťák a mít i jeho spotřebu. Výrobce před homologací zatím neřekl přesnou spotřebu, cílem ale je, aby se dostal pod hranici 100 g CO2/km, což by znamenalo, že spotřeba se bude pohybovat kolem hranice 5 litrů benzinu na 100 kilometrů, možná i méně.
Ne úplně obvyklé jsou na Mazdě 3 i další věci – například místo víceprvkové zadní nápravy vsadila ve všech verzích na jednodušší torzní příčku. Podvozek je ale naladěn tak dobře, že multilink zákazníkům chybět nebude. I na 18palcových kolech, která zákazníci chtějí mnohem častěji než obyčejná 16palcová, je podvozek sice trochu tužší, ale stále příjemně komfortní. V zatáčkách pak auto drží jako přibité, pomáhá mu v tom systém vektorování točivého momentu, a celkově je vidět, že Mazdě záleží na tom, aby si řidič jízdu maximálně užil.
Ceník Mazdy 3 sice začíná výš než dřív, na částce 520 900 Kč, ale výrobce ceník kompletně překopal. Zmizely ty nejnižší stupně výbav (které stejně skoro nikdo nekupoval) a nabízejí se pouze dva a k tomu čtyři různé pakety doplňkové výbavy. Už v základu tak zákazník dostane třeba LED světlomety, barevný projekční head-up displej, digitální přístrojový štít, klimatizaci, dešťový a světelný senzor, systém prevence nárazu v městském provozu včetně detekce chodců, systém pro hlídání mrtvých úhlů včetně sledování provozu za vozidlem, systém pro hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, zadní parkovací senzory, rádio s 8 reproduktory nebo integrovaný navigační systém. Že to je sakra dobrá nabídka, se pozná srovnáním s konkurencí. Podobně vybavený Volkswagen Golf by totiž přišel na zhruba 650 tisíc Kč, Ford Focus na téměř 600 tisíc a BMW 1, jemuž chce Mazda 3 přetáhnout pár zákazníků, dokonce na 770 tisíc.

Martin Šidlák