Hybrid, Scout i sportovec: Škoda představila facelift Superbu

Po čtyřech letech přichází facelift vozu Škoda Superb. Kromě nových asistenčních systémů patří mezi největší inovace plug-in hybridní pohon a poprvé i oplastovaná verze Scout. Novinka se představila v Bratislavě spolu s čistě elektrickým Citigo.

 

Třetí generace Superbu je na trhu od roku 2015. Nezestárla, takže v poločase výrobního cyklu nebylo třeba příliš měnit vnější design. O to větší změny jsou pod kapotou. Poprvé ve voze Škoda si ho budete moct koupit jako plug-in hybrid. O pohon se stará benzinový motor 1.4 TSI a elektromotor, dohromady disponující výkonem 160 kW (218 k) a maximálním točivým momentem 400 Nm. Dojezd v čistě elektrickém módu činí až 55 km. Na rozdíl od elektromobilu je ale výhodou tohoto systému celkový dojezd až 850 km bez čerpání a dobíjení. Baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh. Z běžné domácí zásuvky se baterie nabije přes noc, pomocí wallboxu 3,6 kW trvá nabití 3,5 hodiny. Lithium iontová baterie je uložena v podlaze před zadní nápravou. Objem zavazadlového prostoru činí u karosářské verze liftback 485 l, u verze kombi 510 l. Objem palivové nádrže činí 50 l. Identifikačním znakem plug in hybridní varianty je plaketa iV na pátých dveřích. Příď zdobí přepracovaný nárazník s voštinovou strukturou a vzduchové clony Air Curtain. Zvukový generátor E-noise vydává během jízdy speciální zvuk, který s předstihem upozorní chodce a cyklisty, že se k nim blíží vůz jedoucí v elektrickém režimu.
Premiéru slaví i několik nových asistenčních systémů, mezi které patří například prediktivní tempomat (s předstihem upravuje rychlost např. před zatáčkami nebo dle rychlostních limitů). Novinkou je také asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který je aktivní do vzdálenosti 70 m nebo Emergency Assist pro víceproudé silnice, který dokáže v případě nouze bezpečně navést vůz s ohledem na ostatní účastníky provozu přes více pruhů a zastavit u krajnice. Technickou novinkou jsou také full LED matrixové světlomety. Světelný kužel inovativních full LED matrixových světlometů se skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. To umožňuje mít neustále rozsvícená dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Kamera s inteligentní technologií v čelním skle rozpozná v protisměru se blížící dopravní prostředky, ale i osoby a objekty s reflexními prvky. Řídicí jednotka následně okamžitě vypne daný segment světla.    
Kromě nového plug in hybridního vozu ŠKODA SUPERB iV je v nabídce pět dalších motorizací, které plní emisní normu Euro 6d TEMP. Celkem je k dispozici osm variant pohonného ústrojí. První naftový motor nové generace Evo 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) je nabízen s šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Doplňuje ho naftový motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k). Základním benzinovým motorem je 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k). Nový je motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) a na vrcholu nabídky 2,0 TSI o výkonu 200 kW (272 k), vždy vybavený pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Spíš než plug-in hybrid bude v případě Superbu u českých zákazníků větší zájem o dva nové speciální modely. Jednou z nich je „outdoorová“ varianta Scout – kombík s pohonem všech kol, paketem pro špatné cesty a o 15 mm zvýšenou světlou výškou. Pohánět ho budou buď naftový motor 2.0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) nebo benzinový motor 2.0 TSI o výkonu 200 kW (272 k).
Druhou novinkou je sportovní varianta Sportline, dostupná v karosářských verzích liftback a kombi. Nejde o žádný Superb RS nebo jinou podobnou sportovní variantu, dynamický bude především vzhled – černá maska chladiče, o 10 mm snížený sportovní podvozek, 18ti nebo 19palcová litá kola. Pod kapotou bude nejen zmíněný hybridní pohon, ale také dvoulitrový benzinový (200 kW) nebo naftový (140 kW) agregát.

Martin Šidlák