V loňském roce automobilky vyhlásily rekordní počet svolávacích akcí. Nejvíce se „dařilo“ Mercedesu.

servis auta

Svolávací akce automobilek obtěžují všechny majitele aut, včetně firem. Většina problémů je vyřešena během pravidelné servisní kontroly, pouze závažnější poruchy je třeba řešit okamžitě. Loňský rok byl v počtu svolávacích akcí i co do počtu svolávaných modelů prozatím rekordní.

Svolávacích servisních akcí probíhá možná víc, než si veřejnost uvědomuje. Povětšinou nejde o zásadní nedostatky, které by přímo ohrožovaly zdraví řidičů, a proto jsou potřebné zásahy na vozidlech běžně řešeny v rámci pravidelné servisní kontroly a majitel vozu se to ani nemusí dozvědět. Velmi často se jedná jen o úpravu software elektroniky nebo nějakou protikorozní opravu a takovou položku uvede servisní místo pod vybraným kódem do zakázkového listu.
Z pohledu závažnosti lze svolávací akce rozdělit v zásadě na dva druhy. Ty, které mají napravit životu nebezpečné vady, ať už se zásah týká airbagů, pásů, brzd, řízení či software asistenčních systémů, a na ty, které mají vliv na funkčnost nebo životnost vybrané části ve vozidle. V prvním případě předává výrobce Ministerstvu dopravy kompletní seznam vozidel, kterých se závada týká, a to informuje na základě dat z registru vozidel majitele s výzvou k návštěvě servisu. V druhém případě záleží na vybraném postupu výrobce či importéra a nedostatek bývá nezřídka vyřešen právě v rámci běžné servisní prohlídky. Od roku 2017 ale mohou majitele obesílat i zástupci samotných značek dle vlastní databáze. Importér má navíc možnost dotázat se Ministerstva dopravy ČR na jména a adresy majitelů zapsaných v registru.

Firmy si nestěžují
Většina námi oslovených firem se středním a větším vozovým parkem necítí, že by je svolávací akce automobilek nějak nadměrně obtěžovaly. Zejména pro to, že jde o poměrně nahodilé situace, které umí značka opravdu vyřešit při pravidelné servisní prohlídce. Což je i případ aféry Dieselgate, tedy asi největší a nejviditelnější svolávací akce posledních let týkající se technických zásahů v případě postižených motorů EA189. „Svolávací akce se nás v souvislosti s aférou Dieselgate dotkla u vozu VW Sharan. Dále proběhlo i několik svolávacích akcí na ostatní vozy VW, vždy to byly ale banální úkony, typu doplnění či odstranění spony vedení hadice, úprava uložení tlumičů víka zavazadlového prostoru apod., které byly provedeny v rámci pravidelných ročních prohlídek.  Žádná z těchto akcí neměla významný vliv na dobu pobytu vozu v servisu, a to proto, že byly v našem případě vždy spojeny s pravidelnou roční prohlídkou. Servisní partner nás o každé z nich řádně informoval a to jak ústně, tak i záznamem v servisním protokolu. Svolávací akce z pohledu zákazníka považuji za zodpovědné počínání výrobce ve vztahu k zákazníkovi, kdy dochází k preventivnímu řešení možných komplikací transparentní cestou, a navíc bez ztráty času,“ vyznává se z vlastní zkušenosti Pavel Šikýř ze společnosti Palux CS.

NEJMÉNĚ SPOLEHLIVÉ VOZY TRHU? POZOR NA OJETÉ DACIE A VOLKSWAGENY…

Ne vždy je ale nutné při svolávací akci a problému utrácet čas a navštěvovat servisní místo. „Již delší dobu jsme nezaznamenali oslovení v rámci svolávací akce. Pokud si vzpomínám, posední byla někdy v roce 2014/2015. Jednalo se o vadný mechanizmus otevírání dveří kufru u Hyundai i30. Výměna proběhla bez problémů, respektive jelikož se jednalo o velmi jednoduchou výměnu, bylo realizováno pomocí mobilního servisního technika v našich podzemních garážích,“ vzpomíná na rychlý zásah přímo v sídle firmy Karel Plavka ze společnosti Wüstenrot.

Pokyny od leasingovky
Zatímco u soukromníka je volba zda navštívit či nenavštívit servis na jeho osobním rozhodnutí, firmy využívající operativní leasing často nemají na výběr. „Pokud svolávací akce vzniká, doporučujeme našim klientům se jich zúčastnit a s ohledem na bezpečnost trváme na tom, aby jí při dalším servisním úkonu realizovali,“ informuje Martin Čmarda ze společnosti Volkswagen Financial Services. A stejně postup popisuje i Tomáš Hyan z leasingové společnosti Business Lease: „V případě, že obdržíme výzvu k návštěvě servisu, vždy bez zbytečného odkladu informujeme klienta a žádáme jej o součinnost. Svolávací akce odbavujeme u našich preferovaných servisních partnerů, kteří poskytují standardně vysokou kvalitu služeb a doprovodný servis a tak je dopad na komfort klienta zcela minimální.“


Rekordní počet svolávacích akcí v roce 2019

Podle webu svolavacky.cz bylo v loňském roce uskutečněno rekordní množství svolávacích akcí. Data vyplývají z analýzy týdenních přehledů notifikací RAPEX vydávaných Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise. Poskytnutá čísla hovoří o tom, že v loňském roce bylo vyhlášeno 380 svolávacích akcí automobilek, což je o 32 % více, než v roce předchozím. O 25% víc bylo také modelů, kterých se svolávačky dotkly.
Řečí čísel – v roce 2019 bylo svoláváno 299 modelů 42 značek. Srovnání s rokem 2018 ukazuje vzestupný trend počtu svolávacích akcí (288/380), svolávaných modelů (239/299) i značek (39/42). Systém Rapex přitom eviduje pouze nebezpečné závady ohrožující bezpečnost a zdraví.
Jak vyplývá z dat poskytnutých webem svolavacky.cz, nejvíc svolávacích akcí nahlásila v roce 2019 automobilka Mercedes-Benz (56), následována značkami Citroën (25) a Peugeot (23). V první desítce se objevily i značky Audi (19), BMW, Opel (18), Volkswagen (17), Ford (15), Renault a Toyota (14). Více než deset svolávacích akcí vyhlásilo hned patnáct značek. Škoda Auto je s devíti svolávačkami na 16. místě.
Zdroj: http://svolavacky.cz/

Nejčastější důvody a největší akce
Nejčastějším důvodem ke svolávací akci byly v předchozím roce problémy s airbagy (144 záznamů), motorem (134), podvozkem (65), brzdami (49) a řízením (35). Kvůli riziku vzniku požáru přibylo v archivu 116 záznamů.
Mezi největší akce roku patřily svolávačky Fordu kvůli praskajícím přítlačným kotoučům spojky a možnému úniku elektrolytu baterie. BMW mělo dvě velké svolávací akce kvůli kabelům baterie u starších vozů a Volvo svolávalo prakticky celou svou modelovou řadu kvůli riziku požáru dieselových motorů. Dvě velké svolávačky pro několik modelů vyhlásilo i Subaru kvůli vadnému brzdovému spínači a riziku praskání ventilových pružin u benzínových motorů.

ČTĚTE TAKÉ:
–    Mercedes svolává do servisu 774 000 vozidel kvůli softwaru na regulaci emisí
–    Německo chce stáhnout vozy Audi A8 kvůli podvodnému softwaru
–    40 000 Maserati musí do servisu, hrozí jim požár