Šéf českého SEATU: „Přál bych si mít v nabídce limuzínu střední třídy“

Seatu se v minulém roce prodejně dařilo na českém i zahraničním trhu. Může za to i oživení jeho modelové palety o velké SUV Tarraco, ale i úspěch ostatních modelů. Ne všichni manažeři ale fandí vozům SUV, a tak by šéf českého zastoupení Aleš Novák v nabídce přivítal i klasickou karoserii střední třídy. Tento rok bude v podání SEATu o důležitých novinkách. Na co se máme těšit?

Jak se letos dařilo SEATu na českém trhu a jaký vývoj trhu očekáváte v příštím roce?
My jsme s letošními výsledky spokojeni. Přestože trh klesá, my jsme jedna z mála značek, která je v prodejích stabilní a dokonce roste. V říjnu jsme se v prodejích umístili na desáté příčce s tržním podílem 2,9 %, což je oproti loňsku i přes všechny tehdejší nástrahy nárůst o 260 %. I v kumulovaném období leden až říjen držíme desáté místo, roste nám tržní podíl, už nyní jsme překonali loňský výsledek a do konce roku bychom měli pokořit hranici 8 000 předaných vozů zákazníkům. Pokud jde o příští rok, tak osobně očekávám další pokles trhu, i když nijak významný. Všechno bude záležet na náběhu jednotlivých modelů a schopnosti značek reagovat na nové emisní normy. Předpokladem je i ochota lidí a firem utrácet peníze a pokud bude spotřebitelská nálada pozitivní, tak se příštího roku z pohledu prodejů nebojím.

Jaké modely a novinky vám v tomto budou v příštím roce pomáhat?
My se na příští rok hodně těšíme. Budeme moct našim zákazníkům nabídnout celou řadu novinek a samozřejmě tou největší bude nová generace modelu Leon. Později dorazí rozšířená nabídka modelové řady Tarraco včetně plug-in hybridní verze a úrovně FR, která je pro nás velice důležitá. Zapomenout nesmíme ani na značku CUPRA. V druhé polovině roku přijde model Formentor, který je z mého pohledu první opravdovou vstupenkou této nové značky na trh. Půjde o naprosto svébytný model, který nebude značka SEAT nabízet a pro CUPRU bude naprosto stěžejní.

ČTĚTE: NOVÝ LEON KOMUNIKUJE SE SEMAFORY

Které modely letos táhly vaše prodeje?
Dělá nám stále velkou radost model Leon, který je u našich fleetových i soukromých zákazníků velice oblíbený. Nejvíc se stále daří karoserii kombi, naopak vnímáme pokles v zájmu zákazníků o hatchback a uvidíme, jak se tento trend projeví u chystané nové generace. Velmi nás těší i zájem o model Arona a po zavedení modelu Tarraco na trh vidíme pozitivní trend i u našeho největšího modelu. Ten nám zároveň přináší i zcela novou klientelu. Slábne i zájem v kategorii malých vozidel a hatchbacků. V tomto segmentu je patrný přesun do kategorie SUV a městských crossoverů.

Jak se vám dařilo ve fleetových prodejích?
V porovnání s předchozím rokem kopírujeme celkový vývoj trhu a rosteme i v této oblasti. Celkový podíl se nám mírně zvyšuje a jsme přibližně na nějakých 35 % s tím, že máme za cíl toto procento do budoucna dál navyšovat. Daří se nám například na poli mezinárodních půjčoven, kdy nám auta skvěle fungují u Sixtu a do příštího roku vyhlížíme podpis smlouvy s Europcarem. 

Co všechno už lze prozradit o novém leonu? Kdy dorazí na trh a co nového zákazníkovi nabídne?

Já osobně už jsem měl možnost nový leon vidět a musím říct, že jde vzhledově o hodně vydařenou novinku. V první fázi se představí hatchback a následovat bude i oblíbená varianta Sportstourer, tedy karoserie kombi. Hatchback na trh dorazí už na jaře příštího roku, kombi o přibližně tři měsíce později. Těšit se můžeme jak na klasické spalovací motory, tedy benzin i diesel, tak i na nové plug-in hybridní verze. A stejně tak se nový leon představí i s pohonem CNG, takže zákazník bude mít na výběr kompletní škálu pohonných jednotek. Zásadním posunem bude nárůst vnitřních rozměrů, což se jak u hatchabcku, tak i u kombi projeví především v objemu zavazadlového prostoru.

Je nějaký model, nebo segment, ve které nemá SEAT zastoupení a který by se vám ve vaší modelové řadě líbil?
Pokud by to bylo na mne, určitě bych přivítal model střední třídy, který by nám ještě víc otevřel dveře do větších vozových parků. Jsou tu bezesporu firmy, které by rády vsadily na jednoznačkový fleet a jejichž struktura či Car policy nerespektuje vozy SUV. My sice díky tarracu aktuálně nabízíme vůz střední třídy prostorově srovnatelný s modely Passat nebo Superb, ale pořád je tu velká skupina zákazníků a firem, kteří by volili raději klasickou karoserii sedan či liftback, anebo kombi. Takže takový vůz by se mi v portfoliu velice líbil a věřím, že by byl úspěšný.

Dokážete v takovém případě využít spolupráce s ostatními značkami v rámci skupiny Porsche ČR?
Určitě ano a je velmi dobře, že nám tady tato spolupráce funguje. V rámci našeho velkoodběratelského konceptu tak můžeme využít synergie všech zúčastněných značek a pokud nějaká firma složí svůj vozový park například z modelů Leon a pro manažerskou úroveň nedokáže využít tarraco, určitě můžeme díky fungující spolupráci sáhnout za výhodných podmínek po limuzínách například od Audi či VW.

Příští rok znamená i novou emisní normua hrozící pokuty za překročení fleetových emisí. Jak je na toto připraven SEAT?
Koncern Volkswagen se na tuto etapu i díky vysokým prodejům, které vykazuje, připravuje velmi zodpovědně a do vývoje investuje obrovské množství prostředků. To znamená i příchod celé řady hybridních, plug-in hybridních a čistě elektrických vozidel a nejinak tomu bude i u SEATu. Já už jsem zmínil příchod tarraca v plug-in hybridní verzi. A určitě se i nadále budeme držet pohonu CNG. Navíc plánujeme do prodeje uvést i zcela nový elektromobil na platformě MEB, který na trh dorazí koncem příštího roku. Novinka ponese název el-Born, bude designově hodně atraktivní a její úkol bude uspokojit nejen potřeby běžného cestování, ale potěšit i sportovně založeného řidiče.

ČTĚTE: CUPRA ukáže svůj první ostrý elektromobil

Jak vy osobně vidíte budoucnost elektromobility a hodnotíte zaváděné limity CO2?
Z mého pohledu jde o nezdravé nastavované a velmi striktní limity, které stojí celé odvětví ohromné investice a ve výsledku mohou ohrozit existenci řady tradičních značek a výrobců s dlouholetou tradicí. Nám jako značce a koncernu nakonec ale nezbývá nic jiného, než se tomu přizpůsobit a pokusit se o to, abychom maximálně uspěli na trhu i s vozy, které nám pomohou snížit emise na úroveň kterou potřebujeme i ve vztahu k výši pokut, které by nám hrozily. A pokud toho máme dosáhnout, v současnosti je jedinou cestou právě elektromobilita. A jen budoucnost a chování zákazníka teď ukáže, jestli nastolená cesta byla správná. Z mého soukromého pohledu jde o ukvapený běh s hodně vzdáleným cílem a nikdo z nás nemůže vůbec předpovídat, co přijde a co tento druh pohonu přinese.

Kde vidíte značku SEAT za 5 či 10 let?
I s ohledem na nedávnou kauzu rozdělování pozic pro jednotlivé značky koncernu byly leckdy zmíněny myšlenky na to, že by SEAT mohl výhledově zaniknout a ustoupit značce CUPRA. Jestli se to stane, nebo ne, ukáže zase jenom čas. Na druhou stranu já osobně jsem přesvědčen o tom, že nejsme ve fázi, aby značka CUPRA existovala bez SEATu a SEAT bez CUPRY. Synergie obou značek je zřejmá, stejně jako to, kterou cestou se ta která značka vydala. SEAT bude vždy masovější značkou orientovanou ale bezesporu na sportovnost a jízdní vlastnosti kombinované s užitnou hodnotou. A vedle toho stojí samostatná značka CUPRA, blížící se prémiovému segmentu, která částečně bude sázet na své vlastní modely a částečně bude využívat modely značky SEAT. Tyto verze nebudou v tu chvíli nabízeny pod značkou SEAT. To bude mimochodem i případ nového CUPRA Leonu.

SOUVISEJÍCÍ:

Leon je držák – těsně před odchodem do důchodu hlásí jeden milion dodaných vozů
RYCHLÝ TEST: S novým leonem v závodním tempu za méně než jednu korunu na kilometr!