V jednoduchosti je krása. To dokazuje Hyundai i30, které jsme vyzkoušeli ve speciální edici All Inclusive.

Hyundai už v reklamě sáhodlouze neprovokuje zesměšňováním „souseda z Boleslavi“, místo toho nabízí auta, která jsou škodovkám rovnocenným soupeřem ve všech ohledech. A navíc jsou často i výrazně levnější. Proti Octavii staví Hyundai model i30. Ten je na trhu od roku 2007 už ve třetí generaci, modernizuje ho tedy rychleji než konkurenti nejen typu Octavie, ale třeba i Golfu nebo Focusu. Aktuální generaci vozu z roku 2017 čeká letos navíc po třech letech facelift. Ovšem i stávající podoba toho může nabídnout víc než dost.

Vnější design je povedený a myslím, že by žádnou další modernizaci ještě dlouho nepotřeboval. Ze všech úhlů auto působí vyváženě, kompaktně a přitom dokonce i celkem prémiově. Povedená je zejména šestiúhelníková přední maska s LED světlomety.
Interiér klade větší důraz na praktičnost než na dojem. Rozhodně není ošklivý, ale spíš jednoduchý a nenápadný. O to víc jsem ale ocenil praktičnost. Sedadla jsou pohodlná a příjemně tvarovaná, palubní přístroje přehledné, centrální dotyková obrazovka intuitivní a rychle reagující, odkládacích prostor dostatek. Na zadních sedadlech sice nabídne Octavia o něco víc místa, většina lidí se ale v i30 vzadu nebude nijak tísnit. Esem v rukávu je pak zavazadlový prostor, který je jen nepatrně menší než ten u hlavního rivala – 602 litrů v základu a až 1650 litrů se sklopenými sedadly. Praktičnost vylepšuje rovná podlaha i dodatečný odkládací prostor pod podlahou zavazadlového prostoru s několika přihrádkami. Za praktičnost tak u mě Hyundai 30 získává plný počet bodů v pomyslném hodnocení.

Testovali jsme vrcholný nejvýkonnější benzinový motor v nabídce – 1.4 T-GDI o výkonu 103 kW spojený se 7stupňovou automatickou převodovkou. S o moc slabším agregátem bych asi jezdit nechtěl, v úvahu by připadl ještě diesel o výkonu rovných 100 kW. Konkurence určitě nabídne v kombíku i silnější motory. Z hlediska jízdní dynamiky je ale testovaný motor ideální volbou. Vůz s ním sice není žádný nadopovaný sprinter, ale příjemně jde za plynem, protože poskytuje dostatek síly v širokém spektru otáček. Uživatelsky velmi přívětivá je i jeho spolupráce se 7stupňovým dvouspojkovým automatem. Jedinou výhradu bych měl ke spotřebě. Ta má být papírově pouze skvělých 5,4-5,7 litru na 100 km, sám jsem se ale pohyboval kolem hodnoty 7,5 litru. Test jsem ale absolvoval převážně v Praze a okolí, při používání na delších cestách by šla spotřeba určitě dolů.
Přiměřené jsou jízdní vlastnosti – i30 jimi neohromí, ale zároveň ani nezklame. Auto dobře tlumí různé druhy nerovností, ale prostor je zlepšení je hlavně v odhlučnění kol. Ale komfort je na velmi slušné úrovni a ani v zatáčkách vás auto nezradí.
Pro toho, kdo nemá s vozy Hyundai osobní zkušenost, bude i30 určitě velmi příjemným překvapením. Jde o sice nenápadné, ale velmi praktické auto, které nemá žádnou výraznou slabinu. Oproti třeba několikrát zmíněné Octavii je k dispozici za výrazně nižší ceny. Vždyť základní cena s motorem 1,4i CVVT byla v době uzávěrky v ceníku už za 319 900 Kč. Za to koupíte Fabii Combi 1,0  TSI / 70 kW v základní výbavě. Testovanou motorizaci včetně automatické převodovky pak importér ve speciální edici All inklusive nabízel za 524 900 Kč ve skvělé výbavě osahující například 17palcová kola, navigaci s 8palcovým displejem, vyhřívaným volantem a předními sedadly, automatickou klimatizací, světelným a dešťovým senzorem i řadou asistentů. Tak velký a vybavený kombík už nejspíš nikdy levněji neseženete.
Martin Šidlák

Technické údaje: Hyundai i30 kombi 1.4-TGDI All Inclusive
Cena:     433 876 (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     103 kW /6000 ot.
Maximální točivý moment:     242 Nm / 1500-3200 ot.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,4 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     6,5/4,8/5,4 l/100 km
Emise CO2:     123 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4585/1795/1465 mm
Rozvor:     2650 mm
Zavazadlový prostor:     602 l
Provozní hmotnost: 1 369 – 1 525 kg