Koronavirus „napadl“ i registrace osobních aut v Evropě. V Česku se v březnu meziročně prodalo o 35 procent méně, v Itálii dokonce o hrozivých 85 procent. A nejhorší je teprve před námi.

 

Celkově registrace nových osobních vozů v České republice v prvním čtvrtletí spadly meziročně o 15,80 % z 59 616 na 50 194 kusů. V samotném březnu to bylo o 36,32 %. „Počty registrací razantně poznamenalo šíření koronaviru a s tím související opatření po 14.3. Uzavření prodejen, výrazné omezení fungování úřadů pro agendy vozidel a související faktory způsobily zásadní pokles množství nově registrovaných vozidel. Údaje jsou však do jisté míry zkresleny setrvačností procesu prodeje a následné registrace vozidel, proto celkové údaje za měsíc a za čtvrtletí nemusí plně odrážet skutečný stav,“ uvedl v komentáři Svaz dovozců automobilů.
Největší procentuální ztráty si z masověji prodávaných značek připsal Nissan, kterému prodeje meziročně klesly o téměř 89 %, Mazda (- 69 %,) nebo Opel (- 62 %). Naopak nejlépe zatím z krize vycházejí Mercedes (- 14%), Kia (- 24 %), BMW (- 24 %), Škoda (- 25 %), Toyota (- 27 %) nebo Volvo (- 27 %).

Čtěte také: Volkswagen očekává za březen ztrojnásobení prodejů v Číně

 

 

Třetinový pokles trhu je podobný jako v Německu. Tam se v březnu meziročně prodalo o 38 procent méně, konkrétně 215 119 vozů. To je největší měsíční pokles, který kdy německý svaz dovozců VDIK v historii zaznamenal. V Německu mezi značky, jejichž prodejům se dařilo relativně dobře, patřily Tesla a Lexus, kterým se prodeje snížily o 2,8, resp. o 4,4 procenta. Lídr německého trhu, značka VW, zaznamenala pokles o 35 procent.
Evropské sdružení automobilových výrobců zatím kompletní zprávu za celý kontinent nepublikovalo, protože nemá informace ze všech trhů, známá jsou ale čísla z dalších velkých zemí kromě Německa, a jsou výrazně horší. Ve Španělsku se prodalo o 69 procent aut méně než loni v březnu – 37 644. Nejméně klesaly registrace plug-in hybridů (o 22%) a hybridů (o 26%). Francie hlásí o 72% prodaných vozů méně a Itálie dokonce o hrozivých 85 % méně. Domácím značkám Fiat a Lancia klesly prodeje ještě víc – o 91, resp. 92%. Jediný, kdo v Itálii rostl, je Tesla. Ta se 424 nově registrovanými vozy zaznamenala růst o 58 %.

Čtěte také: Peugeot doporučuje firmám: Držte se plánu obnovy, jinak přijde další krize

 

 

Ale to nejhorší teprve přijde. „Pokud se obecné podmínky nezmění, pokles v dubnu bude pravděpodobně výrazně vyšší než v březnu,“ konstatoval prezident VDIK Reinhard Zirpel. Omezení pohybu pro obyvatele v Evropě pokračují a většina automobilek nevyrábí. Na starém kontinentu je 229 montážních a výrobních závodů. V pondělí 6. dubna se má spustit výroba továrny KIA v Žilině. Škoda zastavila výrobu 18. března, oficiálně do 5. dubna. Zaměstnanci byli do 29. března doma za 70 procent průměrného výdělku, od 30. března za 75 procent. Původní termín před koncem března prodlužila do 15. dubna, poté až do 20. dubna. Skupina PSA zavřela už 16. března všechny své evropské továrny, zahájení provozu budou předcházet jednání s odbory, k 3. dubnu nebylo známo, kdy se provoz výrobních závodů obnoví. Ford oznámil, že dočasné přerušení výroby automobilů a motorů ve většině jeho evropských výrobních závodů potrvá podle aktuálních předpokladů nejméně do 4. května. V automobilovém sektoru je tak celkem v ohrožení 13,8 milionu pracovních míst. Tento segment průmyslu má 6,1 % podíl na zaměstnanosti, ve výrobním sektoru dokonce až 11,4 %.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ