Škoda Superb iV – Velký i malý krok

Velký především pro automobilku, menší už pro zákazníka. Přesto musíme plug-in hybridní superb hlavně chválit. Elektromotor dokáže hodně pomoct, elektrický dojezd je velmi slušný a chování na silnici vytříbené.

Superb je v první řadě firemní auto. V prodejích tvoří právě firemní podíl drtivou většinu, a právě zde by mohl plug-in hybrid dobře fungovat. Některé firmy by se díky němu mohli tvářit zase o něco zeleněji a popravdě, pokud budou zaměstnanci dostatečně motivováni a budou mít možnost auto pravidelně nabíjet, je plug-in hybrid i docela šetrný.

Může za to velmi slušně nachystaný pohonný systém. Elektromotor má dostatek síly a pokud má baterie dostatek energie, je schopen zastat hodně práce. Ostatně i akumulátor dokáže pojmout ne úplně malé množství energie a ve výsledku při jízdě i něco narekuperovat. Řečí čísel – elektromotor disponuje výkonem 85 kW a většinu jízdních situací tak dokáže pokrýt zcela sám. Zejména pak třeba jízdu po městě, kde by mělo být toto řešení hojně využívané a dává smysl. Když na to ale přijde, dokáže plug-in hybridní superb svištět čistě na elektřinu i dálničních 130 km/h. To je určitě zajímavé zjištění, faktem ale je, že pak se zásoby energie v 13kWh akumulátoru velmi rychle tenčí.

auto, červené, MG EHS
Čtete také

Test MG EHS 1.5 TGI PHEV: Nejlepší premiéra

Test MG EHS 1.5 TGI PHEV. Čínských aut se někteří bojí, jiní se na ně těší kvůli vidině nižší ceny….

Hybridní sportovec

Elektromotor je u superbu doplněn benzinovou přeplňovanou čtvrnáctistovkou TSI o výkonu 115 kW a v součtu tak může pohonná soustava nabídnout zajímavých 160 kW. Co mě na superbu během testu hodně bavilo je možnost pohrávat si s vybraným druhem pohonu. Umožňují to i jiné modely, ale je dobře, že škodovka dává řidiči na výběr, zda-li chce jet opravdu v čistě elektrickém módu, v automatickém hybridním, využívat pouze spalovací motor a tím šetřit elektrickou energii v akumulátoru na později, anebo třeba využívat maximálního možného výkonu obou motorů v režimu Sport.

Pokud se zaměřím na první ze jmenovaných režimů, v superbu ho zvolíte výběrem režimu E-Mode, překvapila mě solidní akcelerace, během které se stále nesepne spalovací motor. U řady jiných plug-in hybridů se běžná pohonná jednotka připojuje mnohem dříve. U superbu je tak mnohem snazší ujet delší vzdálenost opravdu v čistě elektrickém módu. Dle údaje výrobce by to v cyklu WLTP mohlo být až 55 km. Příjemným zjištěním je, že k padesátce se lze reálně opravdu přiblížit. Záleží ale samozřejmě na podmínkách a stylu jízdy. Pokud naopak necháte volbu čistě na autu a budete využívat standardní hybridní režim, dokud má superb v zásobě dostatek energie, bude znovu elektrický pohon využívat mnohem častěji, než jsme na to zvyklý u konkurence.

Elektromotor disponuje výkonem 85 kW a většinu jízdních situací tak dokáže pokrýt zcela sám.

Přepínání jednotlivých pohonů je navíc zcela plynulé a díky tichému a hladkému chodu benzinové čtrnáctistovky je leckdy jen těžko postřehnutelné. Často jsem to zjišťoval jen pohledem na otáčkoměr, ze kterého pak vyčtete, kterou energii zrovna čerpáte, jaké množství výkonu využíváte, zda-li rekuperujete, anebo jedete třeba jen a pouze na benzin. Užitečná je možnost zastropování množství energie, které má v baterii zůstat vždy k dispozici. Touto volbou z velké části zamezíte častému využívání elektromotoru, což samozřejmě při jízdě leckdy poznáte. Na druhou stranu, vozidlo elektromotor i tak příležitostně využívá, zejména díky čerpání energie při rekuperaci. Poslední možností je volba dobíjení baterie při jízdě, což je ale možnost velmi neefektivní a v současné praxi vlastně zbytečná. Spotřeba auta v tu chvíli stoupá až o tři litry na 100 km a smysl by tato funkce měla pouze v případě, kdy buď víte, že budete potřebovat déle plný výkon v režimu Sport a aktuálně nemáte dostatečné množství energie v akumulátoru, anebo spíše ve chvíli, kdy byste museli nějakou ekozónu zavedenou jako „zero emisson“ projet čistě v elektrickém režimu a zapomněli jste nabít.

Nabíjet, nabíjet a…

Pokud jde o spotřebu a vlastně celý provoz plug-inu, samozřejmě se vše bude odvíjet od možnosti nabíjet. A tedy častém provozu s dostatečně nabitou baterií. Při ježdění po městě do 50 km nemusíte spalovací motor ani použít. Pokud se vydáte na delší cestu, lze s autem ujet první stovku kilometrů třeba se spotřebou 2,5 litru, jak se to podařilo během testu nám. Další stovka bez nabíjení už ale bude za 7,5 litru. Pokud budete nabíjet často, můžete jezdit za hubičku, pokud jen někdy, usadí se vám spotřeba na 4,5 litru, pokud nikdy, počítejte se sedmi a více litry. V takové chvíli ale hybrid nedává vůbec smysl, protože s sebou vozíte nějakých 250 kg váhy navíc v podobě motoru, akumulátoru a dalšího příslušenství. A to pak můžete pořídit buď úspornější diesel, anebo  běžnou 1.5 nebo 2.0 TSI. Jako firemní auto zaměstnance pracujícího kousek za Prahou, který může auto doma přes noc nabít, případně i ve firmě a bude se takto zodpovědně chovat, plug-in hybrid smysl má. Navíc ve chvíli, kdy jeho cenovka není nikterak přemrštěná. Jeho cena roste od 737 tisíc korun bez DPH, což je úplně stejná suma jako za dvoulitrový diesel s menším výkonem 140 kW. Výhodou Superbu iV je i to, že ho můžete mít prakticky v jakékoliv specifikaci – jako liftback i jako kombi, ve všech stupních výbavy, a to i jako efektní Sportline.

Omezení v podobě zmenšené palivové nádrže nebo zavazadlového kufru si v případě velkého superbu asi ani nevšimnete. 50 litrů na benzin je až dost, stejně jako 485 litrů v zavazadlovém prostoru, který se díky uložení baterie před zadní nápravou jen o něco málo snížil. Potěší i možnost parkování na modrých zónách, snížená silniční daň a především tichý provoz, který tenhle hybrid při jízdě přináší. Jízda bez jakéhokoliv hluku je leckdy až zarážející, přesto příjemná. Zbývá nám tak už jen vyřešit dobíjení. Z domácí zásuvky auto nabijete za nějakých 5 hodin, z wallboxu či veřejné stanice za 3,5 hodiny.

AUTOR: Michal Žďárský

TECHNICKÉ ÚDAJE: Škoda Superb 1.4 TSI 160 kW AP iV

Cena od:737 108 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika:benzinový přeplňovaný čtyřválec + elektromotor
Maximální výkon motoru:115 kW při 5000-6000 ot./min.
Max. točivý moment motoru:250 Nm při 1550-3500 ot./min.
Největší výkon elektromotoru:85 kW
Točivý moment elektromotoru:330 Nm
Kapacita akumulátoru:13 kWh
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:224 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:7,7 s
Dojezd na elektřinu:55 km (dle WLTP)
Kombinovaná spotřeba:1,1-1,9 l/100 km
Emise CO2:33 g/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOST
Délka/šířka/výška:4869/1864/1488 mm
Rozvor:2836 mm
Objem zavazadlového prostoru:485 l
Provozní hmotnost:1743 kg

FOTOGALERIE