Čáry se statistikou: Poprvé se registrovalo více elektrických než dieselových aut

Registrace nových osobních vozů v Evropě se za prvních devět měsíců letošního roku propadly meziročně o 29 procent. Nejméně zasaženým segmentem byly tzv. elektrifikované automobily. Jejich registrace tak poprvé v historii překonaly počet registrovaných dieselových aut.

Podle analýzy společnosti JATO Dynamics v září začala v Evropě elektrická revoluce. Poprvé v historii se totiž stalo, že dieselové vozy v registracích zůstaly nejen za benzinovými, ale i za těmi, které JATO označuje jako EV, nebo-li elektrické či spíše elektrifikované. Je známá věc, že ekonomická krize se méně dotýká dražších aut než těch levnějších. Během letošní koronavirové sezony se propadly prodeje řady značek, ale třeba Tesla prodala víc aut než loni. Zároveň byla také letos uvedena na trh řada nových elektromobilů i mainstreamových značek jako Peugeot či Volkswagen. Takže nabídka elektromobilů se prokazatelně rozšiřuje a nachází si stále víc zákazníků.

auto, bílé, Opel, Astra, GSe, hybrid
Čtete také

Opel Astra GSe je tu: Sportovní budoucnost Opelu bude elektrická

Dynamické modely Opel nesly tradičně označení GS, případně OPC. Jedno z nich se nyní vrací. Automobilka zveřejnila první informace a oficiální fotografie…

Samotná statistika společnosti JATO Dynamics, která hovoří o tom, že „EV aut“ bylo v září 25 % ze všech registrací, ale realitu hodně ohýbá. Počítá totiž do jedné skupiny nejen všechny stoprocentní elektromobily, ale také plug-in hybridy, klasické hybridy a dokonce mild-hybridy. Vzhledem k tomu, že některé automobilky mají mild-hybridy v celých nebo téměř celých modelových řadách (např. BMW), tak je to poněkud statistické čarování. Třeba šestiválcový diesel s technologií mild-hybrid v BMW 6 Gran Turismo je tak ve statistice řazen nikoli do dieselů, ale do kategorie EV.

Hybridy a mild-hybridy činily totiž z celkového počtu tzv. EV vozů celých 53%, přičemž jejich registrace meziročně vzrostly o 124%. S 32procentním podílem dominovaly značky Toyota a Lexus, prodeje ale táhly i značky Ford, Suzuki, Fiat a BMW. Například u modelu Ford Puma tvořily mild-hybridy 69 % všech jeho registrací, u Fiatu 500 to bylo 59 %, u Fiatu Panda 41%.

Pravdou ale také je, že počet prodaných 100procentních elektromobilů a plug-in hybridů skutečně roste. V září byl nejprodávanějším evropským vozem Volkswagen Golf s 28 731 registracemi, ale Tesla Model 3 zaznamenala 15 702 nových registrací, Renault Zoe 11 023. A počet elektromobilů na silnicích bude růst. Podle zprávy zveřejněné americkou agenturou Allied Market Research představoval celosvětový trh elektrických vozidel v roce 2019 162,34 miliardy dolarů, v roce 2027 t ale bude už 802,81 miliardy dolarů.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ