Povinné ručení: Cena stoupá, průměrná škoda ještě víc

auta, operativní leasing

Povinné ručení zdražuje, i když pomaleji než dřív. Letos to bude o necelá tři procenta. Pojišťovny ale zřejmě budou tlačit na větší růst, protože průměrné škody placené z povinného ručení letos vzrostly o víc než pět procent. Vyplývá to ze statistiky České kanceláře pojistitelů.

Růst pojistného v roce 2020 pokračuje nižším tempem než tomu bylo v roce 2019. Česká kancelář pojistitelů odhaduje, že letošní průměrné pojistné u povinného ručení dosáhne při růstu 2,9 % částky 3 066 Kč, což je pouze o 97 Kč více oproti loňskému roku. Jedná se tedy o podstatné zpomalení dynamiky růstu pojistného u pojištění odpovědnosti z provozu vozidel (v loňském roce cena pojistného rostla o 4,5 %). Ovšem oproti tomu trend minulých let v růstu průměrné škody stále pokračuje, když se v roce 2020 navyšuje o 5,2 %. Průměrná škoda na majetku dosahuje nyní 44 000 Kč a průměrná újma na zdraví dosahuje nyní téměř 380 000 Kč.

Test Fiat 600e
Čtete také

První jízda / Test Fiat 600e: Větší „pětistovka“ nebo dvojče Avengeru?

První jízda / Test Fiat 600e. Elektromobil s cenovkou pod 800 tisíc korun – byť těsně – s italským designem, pěti místy a dojezdem 400 kilometrů. To je nový malý crossover Fiat 600e, s kterým jsme se poprvé svezli na českých silnicích.

Vlivem pandemie došlo na jaře 2020 ke krátkodobému poklesu škodních událostí, který se projevil jak u škod vzniklých v České republice, tak u zahraničních škod. U škod vzniklých v ČR byl zaznamenaný největší pokles ve srovnání se stejným měsícem předchozích let 2018 a 2019 (cca 33 %) během dubna a čtvrtinové poklesy nastaly také v březnu a květnu. V dalším období se již počty řešených škod výrazně nelišily od škod vzniklých ve stejném období předchozího roku. Navíc během nouzového stavu zdaleka nejméně klesly počty nehod vzniklých z důvodu nepřiměřené rychlosti nebo nesprávného předjíždění s potenciálně nejvíce tragickými následky.

V současném období aktuální 2. vlny pandemie nanastal zásadní propad intenzity využívání individuální dopravy. Lze naopak očekávat spíše tlak na její vyšší využití namísto veřejné dopravy, tím pádem ale vzniká i vyšší pravděpodobnost vzniku škod.

Zdroj: ČKP