Euro 7 vyhlašuje válku benzinovým a dieselovým motorům

elektrobily, nabíjení, emise

Benzinové a dieselové motory jsou často vykreslovány jako něco, co patří na smetiště dějin, budoucnost má být jen elektrická. Lidé ale stále kupují auta se spalovacími motory, evropští úředníci proto uvažují o tom, že je k tomu donutí. Zbraní má být nová norma Euro 7, která je pro benziny a diesely v podstatě nesplnitelná.

Snižovat emise a vůbec znečištění životního prostředí je rozhodně správná věc. Jde ale o to, jakým způsobem se to bude dělat a kdo to zaplatí. Protože šetrnější technologie zkrátka něco stojí. Letošní rok bude prvním, za který budou automobilky platit pokuty za překročení emisních limitů. A teď jim EU zřejmě rovnou vyhlásí válku.

Podle německých magazínů Bild a Focus se totiž v Evropské komisi diskutuje nová emisní norma Euro 7. Automobilky tiše doufaly, že EU vezme v potaz aktuální koronavirovou ekologickou krizi, kvůli které se prodeje aut v Evropě propadly o 30 procent, a bude v nastavení normy benevolentnější nebo odloží její platnost. V materiálu, který má německý Bild k dispozici, a který připravila Poradní skupina pro emisní normy vozidel, se navrhuje, aby Euro 7 byla přijata už příští rok s platností od roku 2024 nebo 2025. Pro benzinové a dieselové motory by byla naprosto likvidační.

auto, motor, olej
Čtete také

Brusel schválil zákaz spalovacích motorů od roku 2035, ale definitivní to ještě není

Evropský parlament (EP) schválil ve středu návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových…

Jeden z návrhů totiž požaduje snížit emise oxidu dusíku až na 10 g/km, druhý na 30 g/km. Současná norma Euro 6d přitom dovoluje 80 g pro dieselové a 60 g pro benzinové vozy. Nová norma by platila pro všechny motorizace stejně. Navíc by ji auta musela splnit v testech v běžném provozu, při teplotě minus 10 až plus 40 stupňů a v nadmořské výšce 1000 a 2000 metrů nad mořem. Aby toho nebylo málo, tak také se střešním boxem nebo přívěsem.

Zatím není jasné, jak se k návrhu postaví Evropská komise. Takový radikální zásah by naprosto změnil situaci na evropském trhu, který by byl násobně přísnější než všechny ostatní trhy. Z Evropy by tak odešly některé značky, lidé by bez dotací na nové elektromobily neměli a zhroucení výroby aut by v rámci kontinentu připravilo v automobilkách a dodavatelských řetězcích o práci statisíce až miliony lidí.

Martin Šidlák