Benzinové a dieselové motory jsou často vykreslovány jako něco, co patří na smetiště dějin, budoucnost má být jen elektrická. Lidé ale stále kupují auta se spalovacími motory, evropští úředníci proto uvažují o tom, že je k tomu donutí. Zbraní má být nová norma Euro 7, která je pro benziny a diesely v podstatě nesplnitelná.

Snižovat emise a vůbec znečištění životního prostředí je rozhodně správná věc. Jde ale o to, jakým způsobem se to bude dělat a kdo to zaplatí. Protože šetrnější technologie zkrátka něco stojí. Letošní rok bude prvním, za který budou automobilky platit pokuty za překročení emisních limitů. A teď jim EU zřejmě rovnou vyhlásí válku.

Podle německých magazínů Bild a Focus se totiž v Evropské komisi diskutuje nová emisní norma Euro 7. Automobilky tiše doufaly, že EU vezme v potaz aktuální koronavirovou ekologickou krizi, kvůli které se prodeje aut v Evropě propadly o 30 procent, a bude v nastavení normy benevolentnější nebo odloží její platnost. V materiálu, který má německý Bild k dispozici, a který připravila Poradní skupina pro emisní normy vozidel, se navrhuje, aby Euro 7 byla přijata už příští rok s platností od roku 2024 nebo 2025. Pro benzinové a dieselové motory by byla naprosto likvidační.

emise, co2, auta
ČTĚTE TAKÉ:  Emise CO2 u aut rostou už třetí rok po sobě

Jeden z návrhů totiž požaduje snížit emise oxidu dusíku až na 10 g/km, druhý na 30 g/km. Současná norma Euro 6d přitom dovoluje 80 g pro dieselové a 60 g pro benzinové vozy. Nová norma by platila pro všechny motorizace stejně. Navíc by ji auta musela splnit v testech v běžném provozu, při teplotě minus 10 až plus 40 stupňů a v nadmořské výšce 1000 a 2000 metrů nad mořem. Aby toho nebylo málo, tak také se střešním boxem nebo přívěsem.

Zatím není jasné, jak se k návrhu postaví Evropská komise. Takový radikální zásah by naprosto změnil situaci na evropském trhu, který by byl násobně přísnější než všechny ostatní trhy. Z Evropy by tak odešly některé značky, lidé by bez dotací na nové elektromobily neměli a zhroucení výroby aut by v rámci kontinentu připravilo v automobilkách a dodavatelských řetězcích o práci statisíce až miliony lidí.

Martin Šidlák