TEST Subaru Impreza e-Boxer – Návyková záležitost

Pokud přijde na jízdní vlastnosti, tohle auto si prostě zamilujete. A to bez ohledu na hybridní cestu, kterou se muselo Subaru v Evropě vydat. I když pár nástrah celý tenhle příběh má…

Subaru to nemá na evropském trhu vůbec snadné. Jeho modely jsou poněkud specifické a především – pouze s pohonem všech kol. Proto má značka s plněním všech limitů CO2 docela problémy, a tak aby své vozy v Evropě vůbec udržela, musí je všechny vybavit a prodávat s hybridním pohonem. Za tímto účelem je tu technologie e-Boxer a Impreza je už třetím modelem, který tuto vymoženost nabízí.

Impreza je ikonickým modelem značky a i model již páté generace nechce slevit z ničeho co je mu vlastní. Dbá na bezpečnost, sportovní ovladatelnost a potěšení v duchu nejlepších tradic značky Impreza. Kdybych měl projev automobilu v rychlosti shrnout, jde vlastně o úplně obyčejné a řidičsky velmi vydařené auto. V tom nejlepším slova smyslu. Za tímto výkonem ale stojí spousta technologie, která musela autu přispěchat na pomoc.

Nová generace imprezy nepřináší po vzhledové stránce vlastně nic nového, nebo snad převratného. Proč taky, auto vypadá skvěle – elegantně a sportovně zároveň. A zejména testovanému provedení ve výrazné červené barvě to moc slušelo. Nový je přepracovaný přední nárazník a lehce byla pozměněna maska chladiče. LED přední světlomety jsou doplněny LED obrysovými a denními světly, které umocňují široký a nízký postoj vozu.

To nejdůležitější se totiž neodehrálo ani zvenku, ani uvnitř vozu. Ale právě pod kapotou a daleko v jeho útrobách. Automobil je vybaven novou generací pohonné soustavy kombinující elektromotor se dvěma perlami japonské automobilky, která si na tyto technologie nenechá sáhnout – a sice motor boxer s protiběžnými písty a symetrický pohon všech kol AWD. V případě Imprezy e-Boxer se o pohon stará dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikem paliva s výkonem 110 kW, který spolupracuje s upravenou převodovkou Lineartronic. Pohonný systém spolupracuje s elektromotorem umístěným právě v bezestupňové převodovce, který čerpá energii z malého akumulátoru o kapacitě 0,6 kWh umístěného pod zavazadlovým prostorem. Celý mild-hybridní systém pracuje s nezvyklým napětím 118 V namísto 48 V, které hojně využívají jiné evropské modely. Důvodem je lepší využití výkonu elektromotoru, které nese právě vyšší napětí.

Celý systém funguje zcela autonomně a řidič se mu nemusí vůbec věnovat. Pokud ale chce, lze jeho činnost průběžně sledovat, případně systému pomáhat. Primárním posláním mild-hybridu je v první řadě úspora paliva a snížení emisí CO2. Elektromotor systému pomáhá jak při akceleraci, tak je ale v omezené míře schopný zastat vše pouze sám. Jde zejména o pohyb v minimálních rychlostech, anebo při plachtění. Podle údajů výrobce je možné pouze na elektrickou energii ujet až 1,6 km, mnohem důležitější ale je, že systém e-Boxer snižuje při jízdě ve městě spotřebu v porovnání s předchůdcem až o 11 %. V praxi se tak s vypnutím spalovacího motoru setkáte opravdu zejména při plachtění či klidné jízdě v kolonách do rychlosti 80 km/h. K dobíjení malého akumulátoru dochází vlivem rekuperace při každém brzdění a jeho potenciál tak díky malé kapacitě naplníte velmi rychle a snadno. S autem jsme v průběhu testu jezdili po městě se spotřebou sedm litrů, na dálnici za necelých deset. Při klidnější jízdě mimo město spotřeba padala i na 6,2 litru. To všechno jsou vzhledem k přítomnosti pohonu všech kol doplněného o automatickou převodovku velmi solidní hodnoty. A zejména spotřeba ve městě je bezesporu funkcí e-Boxeru pozitivně ovlivněna.

Celý systém přidal impreze na hmotnosti 110 kg, které se ale podařilo rovnoměrně rozložit mezi přední a zadní nápravu. Kdyby někoho napadla otázka, proč Subaru vsadilo na mild-hybrid, když v Americe nabízí modely s plug-in hybridní technologií, na vinně jsou podle zástupců značky preference evropských zákazníků, kteří raději upřednostní větší zavazadlový prostor, lepší jízdní vlastnosti díky nižší hmotnosti a přívětivější cenu. Plug-in hybrid by byl dražší, těžší a jeho větší baterie by zabírala více místa v zavazadlovém prostoru. To kufr evropské imprezy se nezmenšil ani o chlup. Stále nabízí solidních 340 litrů.

A jak je to s těmi jízdními vlastnostmi? Ty zůstávají nejsilnější stránkou současné imprezy. Auto je velmi hbité, hravé, skvěle zatáčí a má velmi přesné, citlivé a příjemně tuhé řízení. Příliš mu nevadí ani rozbité silnice, přestože do interiéru sem tam nějaký ten nepříjemný ráz přeci jen pronikne. Podvozek je tak jistý a reakce vozu rychlé, že je leckdy až škoda, že se autu nedostává ještě více výkonu. Z velké části jde i o výkon bezestupňové převodovky Lineartronic, která je při klidné jízdě maximálně komfortní, jakmile ale dojde na ostřejší tempo, přimlouvali bychom se spíš za manuál anebo vyspělejší dvouspojkovou převodovku současné produkce. Faktem je, že lze všemu hodně pomoct manuálním řazením a hospodařením s točivým momentem skrze přednastavené stupně. Pokud budete držet otáčky nad hranicí 4000 otáček, s autem se opravdu dobře pobavíte.

Michal Žďárský

FOTOGALERIE