Za 8 let se v Česku prodalo přes 20 tisíc vozů Dacia Sandero, drtivou většinu si koupili privátní zákazníci, kteří chtěli levné a nenáročné auto. Co byl ale před osmi lety handicap, zdá se dnes výhodou a nejvyšší verze třetí generace Sandera by mohla zamířit i do firem a nahradit tam tradiční Škodu Fabia. Co dalšího ukázal první test Dacia Sandero Stepway?

Tou nejvyšší verzí je možná pro někoho překvapivě varianta s pohonem na LPG. Čím dál víc firem musí v dnešní době hledět na pořizovací náklady svého vozového parku a LPG varianta jim může pomoct i v oblasti provozních nákladů. Nejen na to se zaměřil první jízdní test Dacia Sandero Stepway.

Sandero udělalo ohromný skok vpřed v oblasti designu. I když je nová generace rozměrově v podstatě stejná jako ta předchozí (je širší jen o 1,5 centimetru), tak designová proměna v oblasti přední masky a světel na obou stranách z ní najednou dělá úplně jiné, dynamické a široce rozkročené auto. V tomto ohledu vůbec nepůsobí jako levný rumunský vehikl. Velmi solidní je i zavazadlový prostor 410 litrů. Jedinou nevýhodou oproti Fabii je pouze jedna karosářská varianta. Sandero kombi si prostě nekoupíte.

emise
ČTĚTE TAKÉ:  Austrálie chce zdanění jízdy elektromobilem

Zato si ale můžete pořídit vzhledově robustnější variantu Dacia Sandero Stepway. Robustnost jí nedodávají jen plastové lemy podběhů a ochranné prvky na obou náraznících, ale i zvýšená světlá výška parádních 174 mm. Zajímavou novinkou jsou střešní lišty, které toho umí víc, než by člověk čekal. Díky klíči, uloženému v přihrádce palubní desky, se dají pomocí pár šroubů změnit v podélné nosníky s nosností 80 kg.

Výraznou modernizací prošel i interiér. Bez ohledu na úroveň výbavy zahrnuje sériová výbava držák smartphonu, displej palubního počítače, ovládání tempomatu a omezovače rychlosti na volantu a automatické rozsvícení světel. Na přání bude k dispozici i automatická klimatizace s digitálním zobrazením, vyhřívaná přední sedadla, handsfree karta včetně dálkového otevírání zavazadlového prostoru, elektrická parkovací brzda, parkovací kamera, parkovací senzory vpředu i vzadu a dešťový senzor.

DACIA SANDERO STEPWAY III (BJI CROSS) - PHASE 1

U nové Dacie Sandero a Sandero Stepway  jsou dostupné tři multimediální systémy: Media Control, Media Display a Media Nav. U toho prvního supluje vlastní multimediální systém chytrý telefon uživatele, který se spojí s vozem. Druhý systém už zahrnuje velký 8palcový dotykový displej na přístrojové desce, ve třetím je v něm integrovaná i navigace.

Pro pohon slouží výhradně tříválce. Dva jsou čistě benzinové o výkonu 65 nebo 90 koní. Vrcholnou verzí v modelové řadě je motor TCe 100 LPG: nový tříválec 1,0 l turbo spojený s 6stupňovou manuální převodovkou. Že jde o nejvýkonnější pohon, za to vděčí ekologii, respektive emisním limitům. Při pohonu na LPG má totiž o 11 % nižší emise než benzinový motor, takže může disponovat právě silou rovných 100 koní. Při spalování benzinu je ale jednotka nastavená tak, že dává maximální výkon jen 90 koní.

Chod motoru je sice trochu hrubý a ani odhlučnění není logicky prémiové, ale ve středních otáčkách a rychlostech má motor slušnou dynamiku, ať už jedete na benzin nebo na LPG. Ve vyšších dálničních rychlostech už je to ale horší. Předjíždění ve 120 kilometrech je třeba si trochu rozmyslet a dobře podřadit, na druhou stranu jde ale po dálnici na šestku jet plynule a s nízkou spotřebou. Tu si po hodinové jízdě netroufáme dlouhodobě odhadnout, každopádně jsme se drželi přibližně hodnot udávaných automobilkou, a to je 5,3 l u benzinu a 6,9 l u LPG, přičemž je třeba si uvědomit, že průměrná cena litru LPG je zhruba poloviční oproti benzinu (aktuálně 12,63 Kč/litr).

Co je také skvělé, že Dacia Sandero Stepway LPG nabízí celkový maximální dojezd více než 1 300 km díky tomu, že má dvě plnohodnotné nádrže: 50litrovou na benzín a 50litrovou na LPG. LPG v praxi můžete ale nabrat jen 40 litrů, a to z bezpečnostních důvodů. Zástavba druhé nádrže neomezuje zavazadlový prostor, je umístěna místo rezervy, takže musíte mít vždy pouze lepicí sadu.

Na jaký pohon zrovna pojedete, to si volíte sami stiskem tlačítka vlevo od volantu, není to tedy jako u většiny starších LPG vozů, které jezdí prioritně na LPG a teprve po vyčerpání tohoto paliva automaticky přepínají na benzin. Co je také u Dacie novinka – zatímco dosud u jiných jejích aut na LPG se vám dojezd na plyn zobrazoval jen pomocí čtyř postupně zhasínajících diod, v Sanderu už se dojezd ukazuje klasicky v kilometrech na palubním počítači.

Slušné jsou i jízdní vlastnosti. Nová modulární platforma CMF sice nabízí modelu Dacia Sandero Stepway vzadu jen vlečená ramena s torzní příčkou, ale hodně se zapracovalo na nastavení tlumičů a pružin, takže Sandero se se ctí vyrovnalo jak s nástrahami pražských silnic, tak s povrchem relativně nové dálnice. Auto se přes menší nerovnosti lehce přehoupne, ty větší ale už pocítíte. Na dálnici vás naopak auto příjemně kolébá jako typický francouzský vůz, ale naopak v zatáčkách od něj příliš sportovní výkon nečekejte.

Velkou neznámou je zatím cena, která bude pro český trh k dispozici v lednu. Druhá generace Sandera se v ČR prodává za cenu od 211 400 Kč. Nová generace startuje ve Francii za cenu ne o moc vyšší, v přepočtu cca 230 tisíc korun. Dá se tak čekat, že i v Česku bude Sandero pořád cenově nejdostupnějším hatchbackem své třídy a bude velmi zajímavou volbou pro privátní zákazníky, ale poprvé i pro firmy.

Typography is the art and technique

Typography is the art and technique of arranging type to make written language legible, readable and appealing when displayed. The arrangement of type involves selecting typefaces, point size, line length, line-spacing (leading), letter-spacing (tracking), and adjusting the space within letters pairs (kerning).