V následujících letech se očekává pokles zájmu o nové vozy a pozornost se soustřeďuje na trh s těmi ojetými. Přibývá firem, které místo nového auta nepohrdnou ani zánovní ojetinou. Právě o taková vozidla bude největší zájem a v klasických autobazarech na ně narazíte čím dál méně. Automobilky nebo leasingové společnosti si je totiž budou prodávat samy. O tom hovoří v rozhovoru s Flotilou Peter Škoda, ředitel CarNext.com Česká republika.

Jak velké procento vozů vrácených z operativního leasingu se prodá přes vaši vlastní platformu CarNext.com a mění se nějak tento podíl v posledních letech?

LeasePlan v České republice prodává všechny vozy, které zákazníci vracejí po operativním leasingu, prostřednictvím platformy CarNext.com, a to buď formou elektronické aukce v režimu B2B, anebo napřímo koncovým zákazníkům. Procento přímých prodejů se přitom neustále zvyšuje.

ojetá auta
ČTĚTE TAKÉ:  Dealeři se vrhli na ojeté vozy, někteří jich můžou prodávat víc než nových

Je v této oblasti Česká republika jiná proti ostatním zemím?

Mezi jednotlivým trhy existují jemné rozdíly, česká pobočka si v tomto srovnání vede velice dobře.


Inzerujete tyto vozy jen napřímo nebo i přes nějaké další servery? Chystá se v tom změna?

Velmi dobrou zkušenost máme s online reklamou umístěnou na předních automobilových nebo zpravodajských serverech. V tomto ohledu neplánujeme zásadní změny, naopak počítáme s tím, že svou přítomnost v online světě budeme posilovat.


Chystáte nějaké nové aktivity v oblasti prodeje ojetých vozů?

Koronavirová krize uspíšila některé procesy, které v automobilovém byznysu započaly už před jejím vypuknutím. Většina z nich souvisí s nástupem digitalizace. V České republice zahrnuje CarNext.com jak kamennou prodejnu, tak možnost koupě ojetého vozu online. Zatímco před vypuknutím krize dosahoval podíl elektronických objednávek řádově jednotek procent, během pandemie začal růst. Důležitou novinkou bude letošní otevření zbrusu nové prodejny ve Vestci u Prahy, která si v ničem nezadá se značkovými showroomy s novými auty.

V poslední době se hodně věnujeme prezentaci jednotlivých vozidel na internetu. Na tomto poli patříme k absolutní špičce nejen v České republice, ale v celé Evropě. Jde nám o to, aby kupující získal co nejvěrnější obrázek o voze. Začali jsme proto využívat pokročilé nástroje na snímání interiéru i exteriéru automobilu pomocí otočných fotografií ve velmi vysokém rozlišení, díky kterým vidí zákazník i drobné detaily. Další ze služeb, o kterou se během pandemie výrazně zvýšil zájem, je doručení objednaného vozu až před dům nového majitele. Eliminujeme tím osobní kontakt na minimum, jediný člověk, s nímž se kupující fyzicky setká, je pracovník, který mu vůz doveze.


Neuvažujete se třeba víc zapojit i do leasingu ojetých vozů?

Část zákazníků, kteří si vyberou vůz v rámci přímého prodeje, už dnes využívá nějaký finanční produkt, financování anebo pojištění. V případě financování jde obvykle o standardní spotřebitelský, případně podnikatelský úvěr. I v této oblasti se snažíme trh posouvat výš. Ambicí je, aby zákazník mohl v jeden okamžik a v jednom uživatelském prostředí objednávat online vůz i jeho financování. Takový komfort u nás zatím nikdo nenabízí a ani na nejvyspělejších západních trzích není obvyklý.

U zánovních vozidel je zvlášť dobrou volbou operativní leasing. Je vhodný hlavně pro podniky nebo živnostníky, kteří v dnešní nejisté době přesunuli zájem od nových vozidel ke kvalitním mladým ojetinám s transparentní historií. Operativní leasing, který jim nabízíme, je rozsahem služeb zcela rovnocenný s operativním leasingem nových vozidel.

Martin Šidlák