Volvo mění produkty i prodej. Vidí do budoucnosti nebo míří do pekla?

elektromobil, volvo

Dramatickou změnu ohlásila značka Volvo. V roce 2030 bude prodávat už pouze elektromobily, a to výhradně online. Také se omezí počet specifikací, které si zákazník bude moct objednat, a o ceně se nebude smlouvat. Bude to ale opravdu tak velká změna, jak to Volvo prezentuje?

V oblasti produktu určitě ano. Kromě toho, že Volvo vyčlenilo do samostatné značky svoji divizi Polestar, která má výrabět pouze elektromobily, zahájila i elektrifikaci všech svých modelů. Už dříve bylo oznámeno, že do roku 2025 chce, aby polovinu prodejů značky Volvo tvořily elektrifikované automobily, tedy elektromobily nebo plug-in hybridy. Do roku 2030 ale chce se spalovacími motory úplně skončit a vyřadit i všechny hybridy.

Automobilka říká, že „ve svém rozhodnutí spoléhá na to, že bude dle očekávání vytvořena příslušná legislativa a současně se bude rychle rozrůstat infrastruktura vysoce kvalitních nabíjecích stanic, což podpoří spotřebitele v jejich rozhodnutí přijmout elektromobilitu.“ V loňském roce uvedla společnost Volvo Cars na trhy celého světa svůj první plně elektrický vůz, Volvo XC40 Recharge, začátkem března 2021 představila další, C40 Recharge.

Což o to, podobné elektromobilní cíle si stanovila i řada dalších značek, a budoucnost ukáže, jestli šlo o správné rozhodnutí. Volvo ale navíc oznámilo, že hodlá svoje elektromobily prodávat pouze online. To je ale jen velké marketingové prohlášení, protože nejde o výraznou odlišnost proti stávajícímu stavu. Konfigurátory fungují už dnes a konec dealerů toto rozhodnutí rozhodně neznamená.

„Automobily představují velmi fyzické produkty, které je třeba zákazníkům předávat, opravovat a udržovat,“ vysvětluje PR manažerka českého zastoupení Petra Doležalová. „V tomto směru sehrají naši partneři důležitou roli, protože zákazníkům nabízejí možnost zkušební jízdy, přímou osobní interakci pro případ nutnosti nebo na přání a další typy podpory. Uznáváme, že tento přerod bude znamenat určité změny ve způsobu jejich fungování, ale současně zde pro prodejce vznikne celá řada nových příležitostí. Vytváření společné hodnoty současně znamená, že se budeme férově dělit o zisky. Volvo připravuje nová nastavení pro vhodné systémy odměn a náhrad. Ačkoli říkáme, že budou mít naši zákazníci možnost koupit si / předplatit si / vzít si na leasing své elektrické vozy Volvo pouze online, mohou to udělat na místě, které preferují. Tímto místem může být zázemí našeho autorizovaného prodejního partnera, naše vlastní studio, pohodlí jejich domova nebo jakékoli jiné místo. Pokud si v roli zákazníka chcete koupit svůj vůz u autorizovaného prodejce, vámi vybraný prodejce vás buď provede celý procesem, nebo vám poskytne částečnou podporu.“

Změní se ale dvě jiné věci. Omezí se nabídka různé doplňkové výbavy, zákazník bude spší vybírat z několika paketů, jako je tomu už delší dobu u japonských značek na českém trhu, a o ceně aut se nebude s počítačem smlouvat. „Objednávání se zjednoduší, nebude třeba složitých specifikací,“ říká Petra Doležalová. „Další komfort a zjednodušení přicházejí ve formě transparentního stanovení cen modelů. Tím dojde k eliminaci nutnosti vyjednávat a zvýší se transparentnost celého procesu, což přispěje k vyšší důvěryhodnosti značky,“ konstatovala v tomto směru i tisková zpráva.

Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136. Koncern Stellantis pomalu ale jistě ruší ve svých autech dieselový pohon. Chce ho nahradit úsporným mild-hybridním tříválcem, který sice pálí benzín, ale má mít spotřebu jako diesel.
Čtete také

Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136: Zabiják dieselu. Nebo ne?

Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136. Koncern Stellantis pomalu ale jistě ruší ve svých autech dieselový pohon. Chce ho nahradit úsporným mild-hybridním tříválcem, který sice pálí benzín, ale má mít spotřebu jako diesel.

Martin Šidlák