Nedostatek čipů ohrožuje automobilový průmysl a prodlužuje dodací lhůty na osobní automobily. Na delší čekání se musí připravit už i zájemci o užitkové vozy.

Podle statistiky Svazu dovozců automobilů vykazuje kategorie lehkých užitkových vozidel přes meziroční nárůsty stále značné propady oproti období před pandemií. V posledních letech se jich každoročně registrovalo kolem 20 tisíc, loni to ale bylo jen 17 tisíc a letos do konce dubna necelých šest tisíc. Důvodem ale není jen nižší poptávka, ale i nedostatek některých vozů na trhu. Prodlužují se totiž dodací lhůty. Důvodem je nedostatek čipů jako u osobních aut, některé značky mají dílčí problémy i s některými dalšími díly jako jsou volanty nebo navigace.

Pozoruje to třeba ředitel obchodu Louda Auto Martin Feller: „Citelné je to hlavně u dodávek od Fordu, částečně i Renaultu, obě značky přitom dosud patřily mezi hlavní dodavatele užitkových aut na český trh.“

elektromobil, nabíjení
ČTĚTE TAKÉ:  Kde se berou ztráty při dobíjení elektromobilu?

Obě značky tento fakt nepopírají. „Je to způsobeno souhrnem několika faktorů. Kromě nedostatku čipů, se kterým bojují všechny automobilky, se jedná také o podstatný nárůst poptávky po užitkových vozech v celoevropském měřítku. Prodloužení dodací lhůty může způsobit například navigační systém. Obecně lze říci, že dochází ke zdržení v řádu týdnů,“ řekla nám mluvčí značky v ČR Jitka Skaličková.

„Ano, tak jako většina výrobců i Ford eviduje pozdržení dodávek některých modelů. Nejvíce se nyní projevuje u užitkových vozů a u některých modelů osobních vozů nebo jejich vybraných verzí. Například u modelu Kuga aktuálně nevyrábíme verze s motorem 2.0 EcoBlue Hybrid (mHEV), ale všechny ostatní ano,“ říká PR manažer Fordu Petr Burián. I u Peugeotu jsou spíše rozdíly ve lhůtách u jednotlivých modelů. Zatímco na Boxer a Partner se čeká přibližně tři měsíce, u modelu Expert je to o jeden až dva měsíce déle.

„Kvalitní užitkové vozy chybějí i v autobazarech, když už se nějaký takový automobil objeví, rychle se prodá za poměrně vysokou cenu,“ dodává Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto+: „Podnikatelé mají v Česku zvyk dojíždět užitková auta až do momentu, kdy už jsou natolik opotřebovaná, že už se se je příliš nevyplatí udržovat v provozu. Teprve pak je nabízejí k prodeji.“ Jeho slova potvrzuje i Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO: „Zatímco u osobních aut jde zejména o snížení rizika infekce namísto cestování hromadnou dopravou, u zvýšeného zájmu o užitkové vozy je důvodem vyšší poptávky razantní zvýšení objemu on-line prodeje a následné distribuce objednaného zboží.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ