Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Krásný, úsporný, ale drahý inovátor

auto, žluté, kia, stonic

Manuální převodovka bez mechanické vazby a nový hybridní motor. Kia Stonic prošla faceliftem, po kterém nastartujete jen na neutrál, ale budete jezdit se spotřebou tak nízkou, že vás překvapí.

Jedním z nejméně doceněných aut na tuzemském trhu je podle mého názoru Kia Stonic. Malý crossover má předpoklady k vyšším prodejům, než jakých v Česku dosahuje. Konkurence je ale v segmentu těch nejmenších SUV či crossoverů, jak se dnes trochu nafouklejší hatchbacky nazývají, opravdu velká. Stonic musí bojovat nejen s koncernovým sourozencem Hyundai Kona, ale třeba s Fordem Puma nebo Seatem Arona.

Jméno tohohle malého Korejce je spojením slov Speedy a Tonic, což neznamená rychlý šumivý nápoj, ale vychází z anglického slova pro základní tón stupnice. Uveden na trh byl v roce 2017 a loni prošel omlazovací kůrou. Změny se ale týkaly hlavně techniky v útrobách vozu. Ve vzhledu exteriéru a interiéru se toho zase tak moc nezměnilo, nebylo třeba. Nápadný a přitom nijak výrazně extravagantní vzhled nezestárl, takže výrobce doladil jen malé detaily a přidal některé barevné kombinace karoserie a střechy. Konkrétně testovaná žlutá ve spojení s černou střechou vypadá opravdu moc pěkně.

Renault Captur
Čtete také

Renault Captur facelift: Pětice pohonů, nechybí LPG a hybrid

Na nejvytíženější část trhu, do segmentu městských SUV, které představují 50 % prodejů segmentu B a 30 % celkového trhu, vstupuje facelift modeul Renault Captur.

Uvnitř je Kia Stonic vcelku prostorné a čtyři dospělí se v něm svezou bez větších problémů. K tomu si budou moct vzít 352 litrů zavazadel (po sklopení opěradel zadních sedadel pak 1155 l). To je trochu pod průměrem vše zmíněných konkurentů, Stonic je z nich ale s 4140 mm nejkratší. Takže pokud potřebujete hodně prostoru, sáhněte raději po XCeedu.

Dovnitř přinesl facelift nový větší dotykový displej o velikosti 8,0″ a nový digitální displej 4,2″ v přístrojovém štítu. Nový systém též obsahuje funkci multi-připojení Bluetooth, kdy si uživatelé mohou připojit až dvě mobilní zařízení současně, podporuje bezdrátové propojení přes technologie Apple CarPlay i Android Auto. Systém zaslouží pochvalu, funguje rychle a především pro přístup k hlavním funkcím jsou pod obrazovkou klasická tlačítka a člověk nemusí složitě překlikávat v menu.

Pod kapotou modelu Kia Stonic se objevily nové motory využívající mild-hybridní technologii. Nový benzinový tříválec Smartstream nahrazuje dřívější jednotku 1,0 litru T-GDi a používá technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD). Nabídne výkon 74 nebo 88 kW, ale pouze ta silnější verze disponuje mild-hybridní úpravou. Malý elektromotor a malý 48V lithium-iont polymerový akumulátor pomáhají zvyšovat výkon a zároveň snižovat spotřebu. Na dlouhých klesajících úsecích dokáže systém i plachtit.

Poněkud překvapením, na které si je třeba dlouho zvykat, je startování. Tříválec se uvádí do chodu dnes už obvyklým stisknutím tlačítka na sloupku řízení, jde to ale udělat pouze se sešlápnutou spojkou a zařazeným neutrálem. S jakoukoli zařazenou rychlostí to nefunguje. Důvodem je nová 6stupňová manuální převodovka iMT se spojkou bez mechanické vazby. Její fungování je řízeno elektronicky a startování na neutrál je bezpečnostním prvkem ochrany proti případnému selhání spojky.

Při jízdě ale rozdíl proti klasickému manuálu už nepoznáte. Systém jako celek se vyznačuje velmi příjemnou spotřebou, kterou už uživatel rozhodně pozná. Oficiální spotřeba je mezi 5,1 – 5,6 litry a do tohoto rozmezí jsem se vešel i jako novinář, který většinu najetých kilometrů strávil na dálnici nebo v pražském provozu.

Možná trochu víc jsem čekal od naladění podvozku. S malým autem se sice výborně manévruje ve městě, kam je především určeno, ale na testovaných 17palcových kolech bylo na rozbitém povrchu poněkud tvrdší, než bych si přál.

Vyšším prodejním číslům brání v případě krásného a úsporného Stonicu hlavně cena. Testovaný exemplář začíná na částce 509 980 Kč. O něco méně výkonnou, ale větší Škodu Kamiq seženete za 437 900 Kč, stejně výkonný Hyundai Kona od 429 900 Kč. I Ford Puma s motorem 1.0 92 kW koupíte od 454 900 Kč. Vysloveně po ceně jde pouze ten nejzákladnější model Stonicu, který naopak pořídíte za mimořádně výhodnou cenu 359 980 Kč, má ale motor 1.2 DPI 62 kW. Konkurenci si ovšem Stonic pěstuje i ve vlastním hnízdě, když technicky i prostorově téměř stejný model Rio se shodným motorem vyjde na 404 980 Kč.

Martin Šidlák 

Technické údajeKia Stonic 1.0 T-GDi GPF MHEV
Cena509 980 Kč
Motorřadový benzinový tříválec
Maximální výkon88 kW/ 6000 ot./min.
Maximální točivý moment172 Nm/ 1500-4000 ot./min.
Maximální rychlost185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h10,4 s
Spotřeba5,1-5,6 l/100 km
Emise CO2116-128 g/km
Délka/šířka/výška4140/1760/1520 mm
Rozvor2580 mm
Objem zavazadlového prostoru352 l