Ojetou Teslu je těžké prodat, ostatní elektromobily jsou na tom lépe

auto, elektromobil, Tesla

Pokud si člověk koupí nový elektromobil, jednou z otázek, které si musí klást, je „za jakou cenu ho později prodám“. Dostupných dat je zatím k dispozici málo, ale zdá se, že ojeté elektromobily ztrácejí na hodnotě víc než je průměr trhu, a jejich prodej trvá až dvakrát tak dlouho. Mají ale jednu výhodu – snáze se u nich zjišťuje skutečný stav nejdůležitějších součástí.

V síti prodeje ojetých vozů koncernu Volkswagen DasWeltAuto změnilo v ČR v prvním pololetí letošního roku majitele 7788 aut, z toho ale jen 43 elektromobilů. V bazarech AAA Auto je průměrně k prodeji kolem 30 elektromobilů. V zájmu o jednotlivé modely je velký rozdíl. „Pro některá vozidla se nalezne zákazník ihned anebo se dokonce na vůz čeká, nicméně obecně je obrátkovost EV vozidel nižší, než u „klasických“ aut,“ říká Jiří Pěnkava, koordinátor značky Das WeltAuto. „Doba, za kterou se elektromobily prodají, je zpravidla okolo dvou měsíců, což je přibližně dvojnásobek toho, co u konvenčních aut,“ doplňuje Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO.

Zajímavé podrobnější údaje nabízí Jakub Šulta, CEO Carvago, kde se v rámci Evropy nalézá kolem 14 000 ojetých elektromobilů: „Nejpoptávanějšími jsou BMW i3 a Nissan Leaf. Elektrovozy se u nás prodávají velmi rychle, ve srovnání s kamenným prodejem v ČR dokonce výrazně rychleji. Například BMW i3 je jedním z vůbec nejprodávanějších vozů na Carvago. A obecně lze říci, že každý desátý vůz, který prodáme, je hybrid nebo čistý elektromobil.“

Jsou ale modely, které se prodávají hůře hůře. „Některé modely se prakticky neprodávají. Což je velký problém například u Tesly S nebo X, kde k prodeji dochází často až po výrazné slevě a nejčastěji do zahraničí,“ dodává Jakub Šulta.

Cupra Tavascan
Čtete také

Cupra Tavascan VZ Adrenalin: Poprvé v Česku na e-Salonu

Druhý elektromobil značky Cupra – Tavascan – se v čeké výstavní premiéře ukázal na e-Salonu v Letňanech.

Větší ztráty hodnoty

Majitel elektromobilu musí počítat s tím, že při následném prodeji přijde nejspíš o víc peněz, než kdyby prodával auto se spalovacím motorem. Shoduje se na tom většina oslovených odborníků. „Pokud přijímáme k výkupu elektromobil, cenu stanovujeme podle trhu a našich běžných postupů, přesto jsme o něco obezřetnější než u vozů se spalovacím motorem,“ popisuje poznatek z praxe Robert Imling, ředitel obchodu s ojetými vozy v Louda Auto+. „Z důvodu opatrnosti je proto výkupní cena elektromobilů obecně výrazně nižší než u běžných vozů. Co se týká ztráty hodnoty vozů s elektrickým pohonem oproti konvenčním, tak ta je značná – pokles hodnoty je cca o 50 % vyšší než u srovnatelných vozů se spalovacími motory.“

To potvrzuje i Petr Vaněček z AAA Auto: „Co se týče ztráty hodnoty, pohybuje se na úrovni prémiových vozů, to znamená, že je vyšší, než u běžné produkce.“ Stejné přirovnání volí i Jiří Pěnkava z DasWeltAuto: „Zůstatková hodnota EV vozidel padá rychleji než u konvenčních vozidel, a to z důvodu skutečnosti, že se jedná o stále vyvíjející technologii, která je na trhu pár let, v porovnání s klasickými motory. Každý nový EV model nabízí lepší vlastnosti a větší dojezd a z tohoto důvodu padá hodnota předešlých modelů výrazněji, než je tomu u běžných aut. Pokud vývoj zůstatkové hodnoty máme k něčemu přirovnat, tak k luxusnímu segmentu, kde hodnota v prvních letech padá nejvýrazněji.“

Když se podíváme na model Volkswagen e-Golf z roku 2014, tak tato vozidla se dnes prodávají za ceny okolo 300 tis. Kč, což je znamená 70% pokles z ceníkové ceny nového vozu. „Ano, není to málo, ale vzhledem k tomu, že se jedná o auta z roku 2014, tak to není zase tak dramatické, jak někteří „odborníci“ predikují. Za tyto ceny se jedná většinou o auta s větším nájezdem. U vozidel v perfektním stavu je poté cena na hranici půl milionu korun,“ říká Jiří Pěnkava.

Dotace a clo je zlo

Stejně jako u prodeje nových vozů, tak i těch ojetých platí, že na různých trzích situaci ovlivňují různé věci. Nejvíc dotace na nové elektromobily a výše dovozních cel. Pokud se v Česku prodejci potýkají s menším zájmem zákazníků, jinde zase mají na situaci vliv neoficiální dovozy způsobené právě dotacemi a výší cla.

„Například Nový Zéland s nulovými celními bariérami pro dovoz se potýká s šedým importem z Japonska a Velké Británie, který brzdí prodej nových elektromobilů,“ říká Martin Macko, který má v centrále Nissanu v Dubaji na starosti trhy v Africe, na Středním Východě, Indii a Oceánii. „Podobně je to i na Blízkém východě. Jordánské království podporuje elektromobilitu nízkými celními tarify. Celkové celní a daňové zatížení pro nový Nissan Leaf je na úrovni pouhých 15%, což je oproti standardním 80% až 90% daňovému zatížení pro konvenční motory značná výhoda. Přesto se na trhu objevují vozy ze zahraničí. Například Leafy z Jižní Korei s 0 najetými kilometry, ale klasifikované jako ojetiny se nabízejí až o 6 800 dolarů levněji. Ceny ojetých elektromobilů na podobných trzích jsou kvůli importu zánovních ojetin silně stlačeny, ale neplatí to všude. Na trhy, jakými jsou Austrálie nebo Jihoafrická republika je velmi obtížné importovat ojetiny a situace je zde naprosto odlišná. Poptávka po elektromobilech zde převyšuje nabídku a drží zůstatkové hodnoty relativně vysoko. Tříletý Leaf s 60 000 km na tachometru bude díky tomu v Austrálii v nabídce certifikovaného prodejce za 70% jeho pořizovací ceny.“

Výhoda ojetého elektromobilu

Nákup ojetého elektromobilu v sobě skrývá jednu výhodu, která není zatím všem úplně zřejmá. Snadněji než u vozu se spalovacím motorem se u něj dá ověřit stav klíčových částí pohonu, tedy elektromotoru a především baterie. Diagnostikou se totiž dá velmi přesně stanovit nejen jaká je aktuální kapacita baterie, ale i počet absolvovaných nabíjecích cyklů nebo jak často majitel nabíjel na ultrarychlé nabíječce.

Není to ovšem úplně jednoduchá operace na pár minut. „Servisy VW tuto službu poskytují a je zpoplatněna, protože jde o několikahodinový proces,“ říká mluvčí českého Volkswagenu David Valenta. „Baterie se nejdřív řízeně zcela vybije, pak se nabíjí a testuje diagnostickým programem. Nelze všechny parametry zjistit hned na počkání například jen stisknutím nějakého tlačítka. Je také nutná součinnost technika v průběhu diagnostiky. Úkon se standardně provádí v rámci servisní prohlídky. Pokud chce klient ověřit přesný stav baterie mimo servisní prohlídku, například při nákupu ojetého vozu, je třeba počítat s přistavením auta minimálně na jeden den a platbou za servisní úkon. Výsledkem je pak detailní zpráva o celkovém stavu a zdraví baterie.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.cz