Dodací lhůty se prodlužují, některé modely už letos nedostanete

auta, leasing, zdražování aut

Nedostatek čipů stále trápí výrobce automobilů, kteří kvůli nim musí omezovat výrobu, zjednodušovat nabídku a prodlužovat dodací lhůty. Některé dnes objednané modely už letos nedostanete. Třeba na novou Octavii nebo Kodiaq si počkáte 30 až 40 týdnů.

Právě u modelů Octavia a Kodiaq jsou momentálně dodací lhůty nejdelší. Oproti tomu na elektrickou Škodu Enyaq se čeká sedm až devět týdnů. Automobilka ale musí omezovat výrobu skoro ve všech oblastech. „Vážná je situace ve výrobě PHEV baterií, kde se kvůli současné situaci uvažuje o ukončení 20směnného systému a převedení na systém 15směnný,“ uvedl Škodovácký odborář. Firma odkazuje na to, aby zákazníci obětovali individuální specifikace a sáhli po nabídce tzv. skladových vozů. Těch je na stránkách výrobce k dispozici několik stovek.

S prodlouženými dodacími lhůtami se potýkají i ostatní automobilky. Například Volkswagen rovněž odkazuje na nabídku skladových vozů, kterých má od všech modelů dohromady v nabídce asi tisíc. Objednávky do výroby se různí, na passata bude zákazník čekat 4 měsíce, na Golf a Tiguan 6 až 8 měsíců, extrémní je Touran, na kterého se čeká 9 až 12 měsíců. „V minulém roce jsme zásadní problémy v dodávkách čipů nezaznamenali, stejně jako v první polovině roku 2021,“ říká mluvčí českého importéra značky Volkswagen David Valenta.

„Výrazný nedostatek čipů začal výrazněji ovlivňovat výrobu asi od června až července tohoto roku. Pro třetí čtvrtletí očekáváme, že dodávky čipů zůstanou značně nestálé a napjaté. Zlepšení čekáme před koncem roku. Záleží to však do značné míry na situaci v polovodičovém průmyslu. Výrobce ustanovil pracovní skupinu věnující se výhradně snaze o navýšení dodávek čipů. Jakmile budou dodávky obnoveny, jsme připraveni navýšit výrobu, zařadit další směny a co nejrychleji dodat klientům nevyřízené objednávky,“ dodává.

BMW, M3, Touring, auto, bílé
Čtete také

BMW M3 poprvé jako kombík s řadovým šestiválcem

Rodina modelů BMW M3 a BMW M4 se vůbec poprvé rozrůstá o karosářskou variantu Touring. Je to poprvé, co BMW M GmbH…

Od 4 do 6,5 měsíce se čeká na modely Renault a Dacia. Nejkratší doba – 3,5 měsíce aktuálně patí pro Dacii Duster. Čtyři měsíce si pak zákazníci počkají na Renault Clio, Captur nebo Dacii Lodgy. Naopak nejdéle – 6,5 měsíce – musí vydržet zájemci o model Renault Arkana.

U Peugeotu dodací lhůty narostly na 6 až 8 měsíců. Relativně kratší dobu se čeká na model Peugeot 508 a 508 SW, a to přibližně 4 měsíce. Nejdéle se naopak čeká na modely Traveller a Expert, zvláště pak na elektrické verze e-Traveller a e-Expert vybavené větší baterií o kapacitě 75 kWh. „O tom, jaké konkrétní díly, kromě čipů, jsou dlouhodobě či krátkodobě nedostatkové a do jaké míry tyto výpadky ovlivňují výrobní kapacity, informace nedostáváme,“ uvádí mluvčí českého zastoupení Radka Matthey. „Toto se řeší spíše na úrovni výrobních závodů, nikoli importérů. I z tohoto důvodu je pro nás v současné době náročné predikovat termíny dodání vozů. Navíc zde dochází k poměrně nepředvídatelným změnám z hlediska výrobních kapacit, takže aktuálně počet našich objednávek výrazně přesahuje počet vozů, který nám je výrobce za současné situace schopen zajistit. Kromě dodacích lhůt jsme museli upravit i skladbu naší modelové řady.“

Některé automobilky se vydaly právě cestou omezení nabídky některých výbav. Například General Motors u některých pick-upů nemontuje systém start-stop, Renault u svého nejnovějšího modelu Arkana neumožňuje objednat 10palcový digitální přístrojový štít, který umí třeba zrcadlit navigaci.

Nejdál v tomto směru došel zřejmě Volkswagen, který u svého modelu Fox v Brazílii začal prodávat auta nejen bez infotainmentu, ale dokonce i bez rádia. Je ale třeba říct, že to je extrém. Z evropského pohledu jde technicky o zastaralý model a podobný postup se na starém kontinentu nedá očekávat.

To potvrzuje i mluvčí českého zastoupení Volkswagenu David Valenta: „Hlavní opatření, která teď děláme, jsou ta, že se snažíme shánět čipy po celém světě. Koncern VW má poměrně slušnou globální vyjednávací pozici, takže se nám částečně daří. Ale nedostatek čipů samozřejmě ještě nějakou dobu potrvá. Ale cestou osekání výbavy minimálně v rámci Evropy určitě nepůjdeme.“

Martin Šidlák, foto: Leaseplan