Test Ford S-Max hybrid Vignale: Úsporný Max

auto, šedé, Ford, S-Max

Před deseti lety dával Ford do MPV S-Max 220koňový pětiválec z Focusu ST, dnes pod kapotu naopak umístil úsporný hybrid. Doba se posunula a zanedlouho nejspíš zmizí ze světa i samotný S-Max. Bude to ale ohromná škoda. Co nám ukázal test Ford S-Max hybrid?

Lidé si většinou začnou vážit věcí, až když o ně přijdou. Takhle třeba spousta z nich přestala kupovat pro rodinné ježdění MPV a místo toho přešla k SUV. Automobilky na to logicky reagují a chrlí jedno SUV za druhým a MPV naopak ubývá. Na českém trhu jich už moc nenajdete. Jedním takovým je S-Max. Ale ani on tu nebude věčně. Proslýchá se, že S-Max, Galaxy a Mondeo v budoucnu nahradí jen jeden kříženec, nebo-li crossover.

Zatím tu ale S-Max je. V roce 2019 prošel faceliftem, letos dostal nový hybridní motor. Designově je logicky forma podřízena obsahu, nebo-li S-Max nenabízí vzhledově nic, čím by ohromil nebo co by stálo za zapamatování, na druhou stranu i přes svoji mohutnost danou především délkou 4804 mm a šířkou 1916 mm bez zpětných zrcátek rozhodně nepůsobí těžkopádně, naopak vypadá, že je pořád tak trochu v pohybu, i když zrovna stojí. Zboku vynikne výrazně zkosené čelní sklo, linie střechy, která se od vrcholu nad B sloupky svažuje celkem prudce směrem vzad, a masivní podběhy kol.

Barum
Čtete také

Barum slaví 75 let od založení, na začátku historie byl Baťa

Před 75 lety bylo poprvé zaregistrováno dodnes používané logo značky Barum. Historie značky Barum je dlouhá, začala ve Zlíně a byl…

Zájemce o podobný model bude ale víc než na vzhled karoserie koukat na to, co se skrývá uvnitř, zejména pod pátými dveřmi, protože v téhle třídě jde o prostor. Zavazadelník Fordu S-Max pojme 965 litrů nákladu. Na přání lze do vozu namontovat i třetí řadu sedadel, i tak za nimi zůstane slušných 285 litrů místa. Sedadla ve druhé i třetí řadě se skládají do podlahy, takže nijak nepřekážejí, na druhou stranu nejdou vyndat úplně a udělat z auta stěhovací vůz, což by se někdy mohlo hodit a rodinné verze malých dodávek mají v tomto směru výhodu.

Pro pohon S-Maxe si můžete zvolit dvoulitrový benzín nebo naftu, diesel je navíc spojen s pohonem všech kol. Letošní novinkou pak je hybridní pohon o celkovém výkonu 140 kW. Ten tvoří zážehový motor o objemu 2,5 l, jenž pracuje v Atkinsonově cyklu a lithium-ion akumulátor o kapacitě 1,1 kWh. Akumulátor se průběžně dobíjí automaticky prostřednictvím spalovacího motoru i rekuperačního brzdění.

Rozjezd probíhá většinou na elektřinu, která pomáhá i během jízdy. Výsledkem je nejen tichý rozjezd, ale i překvapivě tichý chod během jízdy. Pomáhá tomu i automatická e-CVT převodovka, která v podstatě neřadí, ale jen upravuje vztah mezi otáčkami motoru a rychlostí jízdy. Jestli máte zkušenost s hybridem, který při zrychlování hučí jako vysavač, tady se s něčí takovým nesetkáte.

Logicky pozitivní vliv má hybrid i na spotřebu. Podle normy WLTP se má průměrná spotřeba pohybovat na úrovni 6,1-6,4 l/100 km, já jsem pětistovku testovacích kilometrů, z nichž polovina vedla po dálnici, zvládl dokonce za 5,4 l/100 km. Dostat se tak nízko pod udávanou hranici se mi snad ještě s žádným testovacím autem nepovedlo. V neposlední řadě není moc co vytknout ani podvozku, který zůstává stabilní v zatáčkách i komfortní na nerovnostech, obojí asi víc, než byste od podobně velkého a vysokého auta čekali.

Pokud se spokojíte se skladovým vozem, koupíte nejlevnější S-Max s benzinovým motorem 2.0 EcoBlue za 707 900 Kč, ceníková cena je přitom 973 900 Kč. Hybrid pak vyjde ceníkově na 1 099 900 Kč, což je o 60 tisíc méně než dieselový dvoulitr, ovšem ten je spojen s pohonem 4×4. Skladový hybrid pak vyjde na 809 900 Kč.

Martin Šidlák

Technické údajeFord S-Max hybrid
Délka/šířka/výška4804/1916/1684 mm
Rozvor2850 mm
Zavazadlový prostor965 l
Max. výkon140 kW
Max. točivý moment
Max. rychlost185 km/h
Zrychlení na 100 km/h9,8 s
Průměrná spotřeba dle výrobce6,1-6,4 l/100 km
Spotřeba v testu5,4 l /100 km
Cena1 099 900 Kč