Bod zlomu v TCO: Elektromobily vyrovnaly spalovací vozy

nabíjení, elektromobil

Elektromobily mají levnější provoz a servis, ale při nákupu jsou výrazně dražší než srovnatelně velké vozy se spalovacím motorem. Firmy, které jsou tahounem nákupu nových aut, ale zajímají TCO, tedy celkové náklady na provoz, tedy součet nákladů na palivo, leasing, pojištění atd. A podle nejnovějšího průzkumu společnosti Leaseplan se v západní Evropě už některé elektromobily v této oblasti svým benzinovým a naftovým rivalům vyrovnaly. V Česku ale zatím ne.

Podle studie Car Cost Index, který pravidelně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan, jsou dnes kompaktní a středně velká elektrická vozidla plně nákladově konkurenceschopná s benzínovými a naftovými vozy ve většině evropských zemí. V několika málo státech, kde elektromobily ještě nejsou cenově konkurenceschopné, se rozdíl v nákladech výrazně zmenšil. Pojem „nákladově konkurenceschopná“ je přitom pro účely indexu definován tak, že jde o elektrická auta, u nichž výdaje na vlastnictví a provoz nejsou o více než 5 % vyšší než u srovnatelných vozidel se spalovacími motory.

Analýza Car Cost Index sleduje skutečné celkové náklady na provoz vozidel (TCO) bez případných slev. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů. Letos se do průzkumu zapojilo 22 států včetně České republiky.

auto, bílé, kombi, Volkswagen ID.7, Space Vizzion
Čtete také

Volkswagen ukázal elektrický kombík. Na ID.7 si ale počkáme

Elektrický kombík, i když zatím jen v podobě studie, přivezla na e-Salon do Letňan  značka Volkswagen. ID. SPACE VIZZION předjímá sériově vyráběný…

Studie zkoumá výdaje u menších a středně velkých vozidel. Poslední analýza například podrobně porovnala celkové náklady na konvenční vůz Volkswagen Golf a adekvátní elektrický model Volkswagen ID.3. Ukázalo se, že ve dvanácti zemích vyjde provoz elektrické varianty dokonce levněji než provoz konvenční verze.

Nákladová konkurenceschopnost elektromobilů se zvyšuje spolu s velikostí vozů, a tedy i s jejich prodejní cenou. Jestliže v rámci vozidel nižší střední třídy (kompaktní vozy, segment C1) jsou elektromobily nákladově konkurenceschopné ve 14 z 22 sledovaných zemí, ve skupině prémiových vozidel střední třídy (segment D2) to platí pro 17 z 22 států.

LeasePlan se letos ve studii více soustředil právě na prémiové vozy střední třídy. V tomto srovnání vyšla Česká republika vůbec nejhůře, pokud jde o celkové náklady na provoz elektromobilu. Jeho řidič u nás musí počítat s měsíčními výdaji 1222 eur (31 040 korun), ale třeba v sousedním Rakousku je to jenom 832 eur (21 130 korun). Provoz stejného automobilu v naftové verzi vyjde v Česku na 1008 eur (25 600 korun), v benzínové variantě na 994 (25 250 korun) a v alternativě plug-in hybrid na 1079 eur (27 410 korun). V naší zemi je tedy čistě elektrická verze nejdražší variantou, ve většině států jde ale naopak o nejlevnější řešení.

„Rozdíl mezi Českou republikou a ostatními zeměmi je dán především rozsahem vládních pobídek na podporu čisté mobility. V mnoha státech jsou dnes zákazníci motivováni k nákupu elektromobilu atraktivními dotačními programy. Netýká se to pouze západní Evropy, v poslední době se tímto směrem vydaly i některé země z našeho regionu. Potvrzuje se, že postoj jednotlivých vlád je v současnosti pro nástup elektromobility rozhodujícím stimulem,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.

Martin Šidlák

Co ještě ukázala analýza LeasePlan Car Cost Index 2021:

Průměrné měsíční náklady na řízení auta se v celé Evropě velmi liší, nejnižší jsou v Řecku, nejvyšší ve Švýcarsku.

• V poměru k HDP jsou celkové náklady na vlastnictví auta nejvyšší ve Švýcarsku a v Portugalsku, oproti tomu nejnižší v Dánsku a Německu.

• Polsko je nejlevnější místo pro řízení benzínového auta, zatímco Řecko je nejlevnější zemí pro řízení naftového vozu.

• Elektromobily v prémiovém segmentu střední velikosti (D2) jsou nákladově plně konkurenceschopné ve srovnání s vozidly se spalovacím motorem v 17 zemích: v Belgii, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Řecku, na Slovensku, ve Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii.

• Elektromobily nižší střední třídy (C1) jsou plně nákladově konkurenceschopné ve 14 zemích: v Belgii, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii.