Češi odmítají elektromobily, i když 82% z nich s nimi nemá zkušenost

auta, leasing, zdražování aut

Víc než třetina Čechů (35 %), kteří si plánují koupit nové auto, sáhne po benzinovém, 15% po dieselovém, 13 % po hybridním a 4 % po voze na CNG nebo LPG. Téměř třetina (31 %) se dosud nerozhodla. O elektromobilu uvažují jen 2 % zákazníků, ale zároveň 82 % přiznalo, že s tímto typem auta nemají žádnou osobní zkušenost.

Vyplývá to z exkluzivního průzkumu „Automotive Survey 2021“, který již po šesté zpracovala poradenská společnost EY. Probíhal letos v listopadu a zúčastnilo se ho 568 lidí. Stejný průzkum zároveň proběhl i v Maďarsku, Rusku a v Turecku. Jde převážně o privátní zákazníky, přestože nejde vyloučit, že někteří oslovení si koupí auto jako podnikatelé na IČO. Mezi jednotlivými zeměmi panují často velké rozdíly. O koupi nového auta například uvažuje 50 % Čechů a 68 % Turků, ale naopak pouze 37 % Maďarů či celých 80 % Rusů.

Osmdesát procent Čechů plánuje nákup aut do půl milionu a pouze 3% nad milion korun. Ačkoli benzín preferuje stále největší procento dotázaných (35 %), je to výrazně méně než před rokem (50%). Naopak vyrostl zájem o nějakou formu hybridního (z 6 na 13 %) a plynového pohonu (z 2 na 4 %). Preference dieselu klesla z 17 na 15 %. Nejvíc se ale změnil podíl nerozhodnutých – z 22 na 31 %. Významný rozdíl je v tom mezi muži a ženami. Až 37 % žen není rozhodnuto (proti 25 % mužů), zatímco muži naopak preferují hybridní motory (v poměru 19 ku 6 %).

Orlen, čerpací stanice
Čtete také

1800 rychlonabíječek a 20 vodíkových stanic, plánuje Orlen do roku 2030

Čerpací stanice Orlen plánuje v příštím roce zintenzívnit zavádění alternativních energií.

Pouze 2 % ale uvažují o elektromobilu, což je stejně jako před rokem. Méně je to jen u Rusů (1%), naopak zájem má 7 % Turků a 9 % Maďarů. Průzkum ale zároveň odhalil, že respondenti mluví o něčem, s čím nemají zkušenost. Nikdy totiž nezažili řízení takového vozu jako řidič ani spolujezdec celých 82 % dotázaných.

„Možné výhody elektromobility Češi spatřují především v potenciálním snížení provozních nákladů. Ty ocenila více než polovina řidičů zvažujících si koupit elektromobil. Jejich rozhodování ale ve značné míře ovlivňují i plánované regulace, a to především na úrovni větších měst. Pro tyto řidiče je důležitým momentem i snižování emisní a hlukové zátěže,“ dodává k tomu Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor, a nabízí i opačný pohled. „Hlavním limitujícím faktorem jsou naopak stále vysoké pořizovací ceny těchto typů automobilů – trnem v oku je to 67 % řidičů.“

Z dalších zjištění nepřekvapí, že téměř polovina řidičů využívá služeb nezávislých autoservisů. Vůle svěřit své vozidlo do péče autorizovaných prodejců navíc výrazně klesá se stářím automobilu. Zatímco u automobilu starého tři až čtyři roky by autorizovaný autoservis navštívilo téměř 70 % respondentů, u vozidel starších osmi let jejich počet razantně klesá na pouhých 35 %. Pro využívání služeb autorizovaných prodejců jsou důležité hlavně materiální výhody – především poměr cena / výkon, výhodný věrnostní program a případně spektrum doplňkových služeb

Průzkum EY odhalil i několik dalších zajímavých skutečností. Například pro 78% respondentů, kteří uvažují o koupi auta s elektrickým pohonem, je velmi důležitá úroveň digitalizace vozu. Celkově je to důležité pro 45 % dotázaných. Ze služeb připojení automobilu k internetu nebo do cloudu se pro Čechy jeví jako nejzajímavější možnost dostávat aktuální informace o dopravní situaci. Ty považuje za přínosné 67 % z odpovídajících. Nezanedbatelná je ale i ochota využívat dalších funkcionalit – mezi ty nejpopulárnější řadí monitoring zabezpečení a vzdáleného vyhledávání vozu, online úhradu plateb za parkování, notifikace o nutnosti servisu, či placení pojištění na základě dat o počtu najetých kilometrů.

Z šetření mezi tuzemskými řidiči dále vyplývá, že pokud by se dodací lhůta nového vozu pohybovala v intervalu mezi 9 až 12 měsíci, až čtvrtina by nahradila svou preferovanou značku jinou. Pouhých 12 % by bylo ochotných odložit koupi auta o více než rok, 9-12 měsíců je ochotno si počkat na vůz preferované značky jen 18% respondentů, u auta s rozpočtem nad 1,25 mil. je to ale už 100%. Přes internet je ochotno si koupit auto jen 16 % Čechů.

Martin Šidlák, ilustrační foto: Leaseplan