Letošní rok byl v automobilovém průmyslu ve znamení nedostatku čipů, různých omezení výroby a tím pádem i méně nových aut dodaných zákazníkům. Nyní se, alespoň u některých značek, situace výrazně zlepšila. Dlouhodobý deficit na trhu spolu s růstem nákladů ale využily automobilky ke zvýšení cen a dealeři k tomu, že prodávají za ceníkové ceny bez slev.

Řadu značek postihla krize v dodavatelském řetězci velmi citelně. Například Škoda úplně přerušila výrobu modelu Karoq a Octavií se prodalo v Česku za prvních 11 měsíců o 30 procent méně než za stejné období loni. Dodací lhůty u některých modelů narostly ve výjimečných případech i na více než půl nebo třičtvrtě roku.

Nyní ale nové škodovky k dealerům dorazily ve větším počtu, což potvrzuje třeba Martin Feller, ředitel prodeje Louda Auto: „V posledních týdnech skutečně vidíme oživení dodávek hlavně u značky Škoda, která je pro český trh klíčová. Zákazníkům to dává naději, že by objednané vozy mohly dorazit dříve, než třeba za původně plánovaných 12 měsíců.“

auto, šedé, suv, volkswagen tiguan
ČTĚTE TAKÉ:  Volkswagen překvapil: Parafinická nafta má zachránit diesely

„Za sebe musím říct, že jsem s aktuální situací spokojen. Dostali jsme se do stavu rovnováhy, kdy měsíčně dostáváme přibližně stejné množství vozů, které odpovídá novým objednávkám. Takže já hodnotím současný stav jako dobrý, který nám umožní v závěru roku splnit náš cíl výrazného navýšení prodejů ve srovnání s minulým rokem,“ uvedl Radek Donner z pražského dealerství značky Auto Elso.

A potvrzuje to i samotná automobilka. „Díky dobře běžící výrobě se nám v listopadu podařilo doručit do dealerství našich autorizovaných partnerů v porovnání s předchozími měsíci vyšší počet vozů. Všechny zákazníky se snažíme obsloužit v co nejkratším čase, nicméně problémy s dodávkami čipů a dalších komponent zatím zcela neodezněly,“ říká Pavel Jína, tiskový mluvčí českého zastoupení automobilky ŠKODA AUTO.

Výpadku Škodovky se pokusily využít jiné značky, které tak velké problémy s čipy neměly. Podařilo se to třeba Hyundai. Ten se v tiskové zprávě pochlubil, že byl v říjnu i listopadu nejprodávanější značkou v Česku mezi soukromými zákazníky a celkově si v roce 2021 drží druhou příčku s 18 514 registrovanými novými vozy a tržním podílem 9,71 %, což znamená meziroční nárůst o 26,8 %.

„Hyundai zatím neměl tak zásadní problémy s výrobou aut jako jiní evropští výrobci, zřejmě i díky dodávkám komponentů z Koreje, takže pořád jedeme naplno,“ uvedl Jan Červinka, ředitel Hyundai Centrum Praha.

Výpadek ale nepůjde úplně snadno dohnat a někteří menší dealeři aut hlásí ekonomické problémy. Ty velké situace tak neohrozí, protože se jim sice snížil obrat, ale zisk moc neklesl. Jednak se prodávají spíše dražší auta s vyšší marží, jednak se zákazníkům už moc nedostává dříve běžných slev.

„Výnosnost v prodeji nových vozů byla v posledních letech tak nízká, že se většina dealerů naučila financovat svůj provoz i ze servisních služeb a z prodeje ojetých aut. Takže je jejich ekonomika založena na třech pilířích. Takže případné výpadky dodávek nových aut nemusí být pro prodejce vozů fatální. Krize v dodávkách aut během posledních měsíců naučila zákazníky více si vážit poskytovaných služeb a méně smlouvat,“ říká Martin Feller. „V neposlední řadě letos máme i výrazně vytěžované půjčovny aut. Řada firem řeší nedostatek aut právě střednědobými zápůjčkami. “

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ