Test hybridní Peugeot 308: S radarem ve znaku

auto, modré, Peugeot 308

Zaujme designem, výkonným hybridem i tím, že si uvnitř můžete vytvořit své soukromé tlačítko třeba pro přímé volání manželce. Jestli své nebo cizí, v tom vás nový Peugeot 308 nesoudí.

Velká část značek se v současné době tváří, že jediné, co dává smysl si koupit, je SUV, SUV coupé nebo elektromobil, případně tohle všechno dohromady. Peugeot ještě, zdá se, neztratil víru v tradiční, byť úsporná auta, a s novým Peugeotem 308 se dokázal jako jediné auto se spalovacím motorem vklínit do sedmičky jinak plně elektrických finalistů evropského Auta roku.

Udělat dobrý hatchback či kombík nižší střední třídy je samozřejmě v dnešní době extrémně složité. Jde o tradiční auta, která mohou sloužit jako rodinná, stejně dobře jako služební. Tento segment si sice v posledních letech udržuje v Evropě stabilní prodeje, jsou ale třikrát nižší než u SUV, takže v oblasti nákladů nemají vývojáři rozhodně volnou ruku. Navíc je to rybník, kde loví tak zavedené štiky jako Ford Focus, Volkswagen Golf nebo Škoda Octavia.

auto, modré, Peugeot 308

Vzhled, který nepřehlédnete

Peugeot 308 na to jde od designu, který je v posledních letech silnou stránkou značky, ale na rozdíl od minulosti nezapomíná ani na funkční elektroniku nebo jízdní vlastnosti. Vzhledově zaujme nová generace na první pohled. U takto dramaticky výrazných aut je samozřejmě vždy otázka, jak bude nebo nebude design časem zastarávat, nyní ale novou 308 na silnici nepřehlédnete a hodně lidí se za ní otočí. Netroufám si úplně říct, jestli budou všichni jeho vzhled považovat za krásný, ale rozhodně je auto jiné, než ostatní, a to ho dělá automaticky zajímavým.

Oproti minulé generaci se o 55 mm na současných 2675 mm zvětšil rozvor. Auto jako takové je o 110 mm delší (4367 mm), současně ale o 20 mm nižší.  Spolu s posunutím čelního skla vzad se tak při pohledu zboku opticky prodloužila kapota. Větší rozvor znamená mezigeneračně i víc místa na nohy pro cestující vzadu a slušný zavazadlový prostor 412 litrů. V případě hybridu je 361 litrů.

auto, SUV, SsangYong Korando
Čtete také

Recenze, test SsangYong Korando: Král disciplíny cena / výkon

Korejské automobilky Kia a Hyundai si museli svůj dnešní úspěch na českém trhu velmi tvrdě a dlouho odpracovat. Může jít SsangYong v jejích…

Přední masce dominuje uprostřed nový výrazný znak automobilky. Na něm je tradiční symbol automobilky, lev, ale zajímavější je, za lvem se skrývá radar pro asistenční systémy. Technologie krytu radarové antény využívá indium, kompatibilní s radarovými vlnami.

V ostře řezané čelní masce jsou vždy umístěny LED světlomety, za příplatek poprvé s Matrix technologií vykrývání jednotlivých segmentů, aby vůz neoslňoval ostatní. Vzadu jsou rovněž LED světlomety, a to v podobě pro značku typických lvích drápů.

auto, interiér, Peugeot 308

Kosmická loď

Kapitolou samou o sobě je interiér. Typický pro Peugeoty posledních let, tedy divoký, kosmický, úplně jiný než u ostatních aut. Malý volant máte skoro v klíně a přístrojový štít je až nad ním, nikoli v průhledu v jeho horní polovině. Na první seznámení to vypadá opravdu divoce, ale už jsem v mnoha modelech značky s touto koncepcí najezdil tisíce kilometrů a vůbec mi to nevadí. Na druhou stranu – líbit se to nemusí zdaleka všem. Staticky jsem měl možnost si prohlédnout sourozenecký Opel Astra ze stejného koncernu, a jeho klidné pojetí palubní desky s klasicky umístěným volantem a dvěma velkými displeji v jedné rovině je mi přece jen bližší.

U Peugeotu je palubní deska sice navýsost moderní, ale trošku rozháraná. Digitální přístrojový 10“ panel, ve vyšších výbavách se zajímavým trojrozměrným zobrazením, doplňuje 10″ středový dotykový displej. Každý je ale umístěný v jiné výškové úrovni a mezitím a kolem je spousta linií a plošek v různém provedení od klasického černého plastu po lesklé povrchy. Kdybych řídil hvězdný křižník MC80 ze Star Wars, vůbec bych se nedivil, v autě je to na mě už trošku moc. Ale možná jen stárnu.

Že udělal Peugeot 308 pokrok v konektivitě a elektronických udělátkách, není žádné překvapení, bez toho by to dnes nešlo. Takže telefony Android i Apple jdou zrcadlit bezdrátově nebo kabelem, auto má spoustu vlastních digitální funkcí a asistentů. Obrazovka během jízdy výrazně lépe reagovala na dotyk, než jak jsem zvyklý z jiných současných vozů koncernu Stellantis, kde je často nutné volbu opakovat nebo provedení pokynu trvá citelně dlouho. I grafika mapy je mnohem povedenější.

Opravdová hitparáda se ale jmenuje i-toggles. Od úrovně výbavy Allure se pod centrální obrazovkou objevují plně konfigurovatelné virtuální přepínače. Je možné tam snadno nastavit virtuální tlačítka pro přímou volbu, ale nikoli jen těch základních funkcí, ale přímo konkrétních voleb. Například pokud často telefonujete, můžete sem umístit ovladač pro přístup k telefonu, ale také třeba jen předvolbu na jedno konkrétní číslo. Zmáčknete tak jen jedno tlačítko a voláte rovnou manželce. Svojí nebo cizí, to už auto neřeší…

auto, interiér, Peugeot 308

Parádní svezení

Nabídka motorů zahrnuje tři výkonové verze benzinového agregátu 1,2, dvě verze dieselového 1,5 a nově dva plug-in hybridy o výkonech 180 nebo 225 koní. V příštím roce by měl nabídku doplnit i plně elektrický pohon. S baterií o kapacitě 54 kWh slibuje výrobce dojezd kolem 400 kilometrů. Baterie navíc slibuje novou technologii, kdy tradiční lithium nahradí kobalt, mangan a nikl. Ve stejném roce dorazí i první mildhybridy.

My jsme otestovali slabší plug-in hybrid, ve kterém benzinový motor PureTech 150 k (110 kW) doplňuje elektromotor 81 kW, to vše zkombinováno s automatickou osmistupňovou převodovkou e-EAT8. A svezení je to parádní. Jde v podstatě o nejdynamičtější pohon z nabídky, se zrychlením na stovku za 7,6 sekundy je jen o jednu jedinou desetinu pomalejší než o 45 koní silnější a o 50 tisíc korun dražší bratr. Zejména starty z místa jsou velmi dynamické a i pružné zrychlování uspokojí většinu řidičů.

Při plném nabití by mělo auto zvládnout kolem 60 kilometrů, což po prvním svezení nepovažujeme za úplně nereálné. Samozřejmě přepnutí do módu Sport, teplota pod nulou a těžká noha tento dojezd výrazně zkrátí. Přiblížit se mu naopak můžete používáním rekuperačního módu. Samotné nabíjení ale samozřejmě není úplně časově adekvátní dojezdu, jako u všech plug-in hybridů. Zmíněných 60 km je vykoupeno 7 hodinami nabíjení z běžné zásuvky, v případě použití wallboxu 7,4 kW lze tuto dobu zkrátit na 1 hodinu 40 minut.

I přesto, že zadní náprava není v žádném provedení víceprvková, ale jen jednoduchá s torzní příčkou, jsou jízdní vlastnosti velmi dobré. Naladění je sice komfortní, ale nikoli „francouzsky“ rozevláté. I s velkými koly výborně tlumí nerovnosti a dobře drží stopu v zatáčce. I řízení je přesné a citlivé. Navíc se zapracovalo na odhlučnění, a to jak od kol, tak z hlediska aerodynamiky. 

Sečteno a podtrženo – jeden z kandidátů na evropské i české Auto roku se opravdu povedl a s cenovkou začínají na částce 490 000 Kč za verzi 1.2 PureTech 110 má na to být úspěšný nejen u novinářů hlasujících ve zmíněných anketách, ale i u zákazníků.

Martin Šidlák

Technické údaje: Peugeot 308 Hybrid 180 e-EAT8 GT

Délka/šířka/výška: 4 367 / 2 062 / 1 441 mm
Rozvor: 2675 mm
Zavazadlový prostor: 361 l
Max. kumulovaný výkon:  133 kW
Max. točivý moment: 360 Nm
Max. rychlost: 225 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,6 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,1 l / 100 km
Elektrický dojezd: 59-60 km
Základní cena: 499 000 Kč (1.2 PureTech 110 MAN6)
Cena testovaného modelu: 905 000 Kč