Ford Ranger Raptor odhalen, pohánět ho bude zatím jen benzín

pick-up, oranžové, Ford Raptor

Ford představil nový Ranger Raptor, pick-up s fenomenálními jízdními vlastnostmi na silnici i v terénu, poháněný motorem 3.0 EcoBoost V6 o výkonu 212 kW (288 k).

Ranger Raptor nové generace vyvinula divize Ford Performance jako vrcholnou sportovní variantu nového Rangeru. Nový, robustnější hardware je zde ovládán ještě inteligentnější elektronikou. Výsledkem spojení hrubé síly s mechanickou precizností je technicky nejvyspělejší Ranger všech dob. Dodávky zákazníkům budou spuštěny v posledním čtvrtletí roku 2022.

Pro fanoušky sportovních automobilů je největší novinkou uvedení zcela nového motoru 3.0 EcoBoost V6, přeplňovaného dvěma turbodmychadly. Cílové parametry jsou 212 kW (288 k) a 491 Nm.1 Motor twin-turbo 3.0 EcoBoost V6 má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST.

Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon.

Vznětový motor 2.0l EcoBlue bi-turbo ze současné generace modelu bude v nové generaci Rangeru Raptor k dispozici i nadále, a to od roku 2023. Podrobnosti oznámí Ford později.

Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení.

Samotné zavěšení, odpružení a tlumení prošlo pro potřeby Rangeru Raptor kompletním přepracováním. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu.

Toyota Mirai, Berlín
Čtete také

200x Toyota Mirai. Berlín získá obří flotilu vodíkových aut

V Berlíně vzniká největší flotila vodíkových aut v Německu. V rámci dvouletého pilotního projektu H2 Moves Berlin dá společnost Toyota Deutschland řidičům…

„Změny na podvozku Rangeru Raptor naplno využívají možností tlumičů Fox s technologií Live Valve. Ty při jízdě na silnici minimalizují nežádoucí naklánění karoserie v příčné i podélné ose, zatímco mimo asfalt suverénně absorbují větší terénní nerovnosti a vyjeté koleje,“ dodal Burn.

Tlumiče FOX®Live Valve s vnitřním obtokem regulují tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent.

Na terénních schopnostech Rangeru Raptor se významně podílí také poctivá ochrana spodních partií. Přední ochranný plát je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru nové generace a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. V kombinaci se spodním krytem motoru a zakrytováním rozvodovky zajišťuje při jízdě v terénu ochranu klíčových komponentů, k nimž patří chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál.

Případné vyproštění vozu usnadňují vyprošťovací oka vpředu i vzadu. Jsou umístěná tak, aby bylo vždy alespoň jedno přístupné, a umožňují použití pružných popruhů, které slouží k vyproštění vozu uvíznutého v hlubokém písku či blátě prudkým trhnutím.

Poprvé je Ranger Raptor vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Tuto konfiguraci ocení vyznavači jízdy v těžkém terénu. Zvládnout všechny situace od hladkého asfaltu až po hluboké bláto pomůže řidiči sedm přepínatelných jízdních režimů včetně módu Baja, který nastaví elektronické systémy vozu pro sportovní jízdu v terénu.

S jízdními schopnostmi Rangeru Raptor plně koresponduje jeho podoba, která staví na výrazném stylu nové generace Rangeru. Rozšířené lemy blatníků a zadní svítilny ve tvaru písmene C zdůrazňují šířku vozu, zatímco velká písmena F-O-R-D na masce a masivní oddělený nárazník mu dodávají na optické mohutnosti.

Také vzhled interiéru zdůrazňuje terénní schopnosti a dynamickou povahu Rangeru Raptor. Zcela nová sportovní sedadla vpředu i vzadu, inspirovaná bojovými letouny, přinášejí vyšší komfort a zároveň účinnější vedení těla v zatáčkách.

S oranžovými dekoračními prvky na palubní desce, dveřních výplních a sedadlech ladí nepřímé osvětlení, které zaplavuje interiér Rangeru Raptor hřejivým světlem jantarové barvy. Sportovní volant potažený prémiovou kůží má výrazná vybrání pro palce, vyznačení středové polohy a řadicí „pádla“ z hořčíkové slitiny.

Zdroj: Ford