Elektrické dodávky jsou celkově levnější než dieselové, tvrdí studie

dodávka, elektrická, Peugeot

Celkové náklady na průměrné elektrické dodávky jsou již nyní o 25 % levnější na kilometr než i srovnatelné dieselové verze. Tvrdí to nový průzkum bruselské ekologické organizace Transport & Environment.

Podle nové studie celkových nákladů na nákup a provoz elektrických dodávek v Evropě jsou tyto dodávky celkově levnější než vozidla s dieselovým motorem. Společnost Transport & Environment (T&E), která sdružuje ekologické neziskové organizace v oblasti dopravy dokonce tvrdí, že podle jejího průzkumu mezi kupci dodávek v Evropě chce většina z nich jezdit na elektřinu.

Nabídka modelů elektrických dodávek je však nedostatečná, a proto tvoří pouze 3 % prodejů – zaostávají tak za elektromobily na baterie (9 %). Společnost Transport & Environment (T&E), která zprávu a průzkum zveřejňuje, uvedla, že nabídka elektrických dodávek bude po zbytek roku 2020 nadále nedostatečná, pokud se výrazně nezvýší navrhované cíle EU pro emise CO2 u dodávek.

Podle studie je již dnes vlastnictví a provoz průměrné elektrické dodávky o 25 % levnější na kilometr než průměrné dodávky s dieselovým motorem. Analyzuje šest zemí, které představují 76 % nových dodávek prodaných v Evropě: Francie, Německo, Itálie, Polsko, Španělsko a Velká Británie.

Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo 745 vozových parků po celé Evropě a který pro T&E provedla společnost Dataforce, má již více než třetina (36 %) dotázaných vozových parků dodávek alespoň jednu elektrickou dodávku, zatímco další téměř třetina (32 %) plánuje nákup e-dodávky v letošním roce. Dalších 16 % zvažuje nákup e-vanu v příštích pěti letech.

James Nix, manažer nákladní dopravy ve společnosti T&E, uvedl: „V tomto průzkumu se objevily následující výsledky:“Elektrická dodávka je cenově výhodnější než dieselová a kupci dodávek to vědí. Ale nabídka e-dodávek není ani zdaleka dostatečná. Zákonodárci EU to mohou rázem změnit zvýšením cílů v oblasti emisí CO2, což bude od výrobců dodávek vyžadovat, aby prodávali více vozidel s nulovými emisemi.“

Navzdory cenovým výhodám a velkému zájmu zákazníků není nabídka elektrických dodávek dostatečná, aby uspokojila rostoucí poptávku. Prodej elektrických dodávek roste extrémně pomalu – v roce 2021 tvořily elektrické dodávky pouhá 3 % prodejů nových dodávek, což je nepatrně více než 2 % v roce 2019. Navrhovaná pravidla EU týkající se emisí CO2 – která ponechávají cíle v roce 2020 nedotčené – nevyžadují, aby výrobci do konce desetiletí zvýšili prodej elektrických dodávek nad 10% podíl.

Zpřísnění návrhu cílů EU v oblasti emisí CO2 během tohoto desetiletí by podle výpočtů T&E přineslo na evropské silnice během pěti let 1 milion dalších elektrických dodávek[1], což by v roce 2027 také ušetřilo 5,6 Mt emisí CO2 – což odpovídá celkovému ročnímu znečištění španělských dodávek. Přísnější normy by také snížily roční spotřebu ropy evropských dodávek o 7 % v roce 2027, což je důležitý krok k ukončení závislosti na dovozu z Ruska. Ambicióznější cíle by v letech 2025-2030 ušetřily evropským podnikům 13,1 miliardy eur díky nižším nákladům na provoz e-dodávek.

Zdroj: Transport & Environment