Elektrický Rolls-Royce Spectre završil testy u polárního kruhu

Rolls-Royce Spectre

Plně elektrický model Rolls-Royce Spectre završuje zimní zkoušky ve specializovaném testovacím centru u polárního kruhu, kde vůz úspěšně zvládl náročné procedury při teplotách -40 °C. Najel přes půl milionu kilometrů.

Rolls-Royce Spectre je nejdůkladněji digitálně propojený Rolls-Royce všech dob a každá součást v něm je inteligentnější než u kteréhokoli předchozího vozu značky. Zajišťuje 141 200 interakcí mezi odesílatelem a příjemcem a obsahuje více než 1 000 funkcí s více než 25 000 dílčími úlohami. Pro srovnání: Phantom zvládne 51 000 interakcí mezi odesílatelem a příjemcem a disponuje 456 funkcemi s 647 dílčími úlohami.

Při návrhu modelu Spectre vsadili tvůrci na velkorysý a vysoce emocionální styl. Designéři značky považují Spectre za duchovního nástupce vozu Phantom Coupé, a proto vzali v úvahu rozměry a působivé linie tohoto dvoudveřového automobilu a také dalších velkých kupé Rolls-Royce z minulosti. Nejen že se jim podařilo fastbacku Spectre dopřát podobně atraktivní linie, ale chystaný model dostal i nápadný designový prvek modelu Phantom Coupé: nezaměnitelné dělené světlomety, které charakterizují Rolls-Royce po mnoho desetiletí.

Všestrannost vlastní platformy Rolls-Royce, která je vyhrazena pouze vozům této značky, dává designu automobilu osobité měřítko nezbytné pro vytvoření působivých proporcí. To je na první pohled patrné z velikosti kol modelu Spectre – půjde o první kupé od roku 1926 vybavené ráfky o průměru 23 palců.

Umístěním podlahy do poloviny výšky prahů – místo nad ně nebo zcela dolů – vznikl aerodynamicky optimalizovaný prostor pro akumulátor s naprosto hladkým povrchem podlahové plošiny. Dalším přínosem tohoto řešení je nízká pozice sezení, a interiér proto posádku dokonale obklopuje.

Posunutím motorové přepážky mohli konstruktéři a designéři také upravit hloubku přístrojové desky, což spolu s výrazně nízkým čelním sklem umocňuje sportovní pocity cestujících a výrazně napomáhá účinnému proudění vzduchu. Spolu s dalšími promyšlenými konstrukčními prvky, jako je aerodynamicky optimalizovaná soška Spirit of Ecstasy, se již u prvních prototypů podařilo dosáhnout součinitele odporu vzduchu (cx) pouhých 0,26.

Čtěte a hlasujte: Flotila 5 na 5 – Zaměřeno na elektromobilitu

Umístění trakčního akumulátoru přímo do firemní platformy představuje ještě jednu výhodu spojenou s dlouhou tradicí vozů Rolls-Royce. Mezi horní částí článků a podlahou vznikl prostor pro kabelové svazky a další vedení a díky tomu konstruktéři mohli z akumulátoru a jeho příslušenství vytvořit sekundární tlumicí prvek – o celkové hmotnosti 700 kg.

Po dokončení zimních zkoušek bude model Spectre pokračovat ve svém globálním testovacím programu. Plně elektrické superkupé musí ještě urazit téměř dva miliony kilometrů, než konstruktéři značky prohlásí vývoj automobilu za dokončený. Teprve pak, v průběhu čtvrtého čtvrtletí roku 2023, budou vozy dodány prvním zákazníkům. 

Zdroj: Rollse-Royce