Výhoda CNG se vytrácí. Někde stojí kilogram i 99,90 Kč

Kromě benzínu a nafty zdražují v poslední době i další pohonné hmoty. V Česku zejména u firem oblíbený zemní plyn CNG v posledním půlroce zdražil téměř na dvojnásobek.

Ještě začátkem loňského října byla průměrná cena CNG asi 31 Kč/kg, nejvyšší ceny se tehdy vyšplhaly na 49,90 Kč/kg. Aktuálně se obě hodnoty již téměř zdvojnásobily. Průměrná cena CNG je totiž už více než 60 Kč/kg a několik plnicích stanic si za jeden kilogram zemního plynu účtuje dokonce 99,90 Kč.

Cenová výhoda CNG v porovnání s benzínem se tak téměř vytratila.

Pro cenové srovnání CNG a benzínu je třeba přepočíst cenu plynu za metr krychlový. „V průměru nyní CNG ekvivalent jednoho litru benzínu stojí necelých 43 Kč/m3, přičemž průměrná cena benzínu aktuálně klesla také pod 43 Kč/l. Cenová výhoda CNG se tak vytrácí,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací i CNG karty.

„S cenou 99,90 Kč/kg se pak dostáváme přes 71 Kč/m3, což je výrazně více než cenová maxima u benzínu. V cenách na různých plnicích stanicích ale panuje značný rozptyl, takže na druhou stranu lze CNG stále odebírat za výhodnější ceny v porovnání s benzínem,“ dodává. Radí využívat CNG kartu, která umožňuje odebírat CNG se slevou 2 Kč/kg v sítích plniček innogy a E.ON.

Renesanci naopak prožívá LPG. Nových aut na LPG se za první čtvrtletí letošního roku registrovalo víc než elektromobilů, další stovky lidí nechávají svoje auta přestavět. Rekordní byl pro LPG už rok 2021. Aut s tímto pohonem loni na českých silnicích přibylo 6800. „Počet nově registrovaných vozidel s tovární LPG zástavbou se loni meziročně zvýšil o 76 procent na rekordních 2 259 automobilů. Pro srovnání, na druhém místě je rok 2014 s 1 481 registracemi,“ popisuje Ivan Indráček, výkonný předseda ČALPG, a dodává, že počet vozů dodatečně přestavěných na spalování LPG činil loni přibližně čtyři a půl tisíce.

Martin Šidlák