Test Renault Megane E-Tech 100% elektrický: Do Olomouce a zpět

auto, šedé, Renault, Megane, elektromobil

Jeli jsme elektromobilem z Prahy do Olomouce a zpátky. Jednou nám zbylo 49% baterie, podruhé jen 10. Nový Renault Megane E-Tech 100% elektrický dokázal překvapit.

Když se řekne elektromobil, málokomu automaticky naskočí slovo Renault. Přitom který z výrobců může říct, že nějaký model bez spalovacího motoru vyrábí už deset let a prodal ho přes 400 000 kusů? Renault v případě modelu Zoe ano. Ještě delší historii má za sebou model Megane – někdy i s čárkou Mégane. Panuje v tom dost zmatek, podle francouzských pravidel by se mělo nejspíš psát Mégane nebo MEGANE. A jméno bude pokračovat i dál, ovšem už ve světě elektromobility. Jako Renault Megan E-Tech 100% elektrický.

auto, šedé, Renault, Megane, elektromobil

Megane se ve čtvrté generaci prodává s benzinovým i dieselovým pohonem. K tomu nedávno přibyla verze E-Tech, označující dobíjecí plug-in hybrid. A teď pod poněkud podivným a dlouhým názvem „Megane E-Tech 100% elektrický“ uvádí kompletně nový model, který nemá se stávajícím meganem společného vůbec nic. A za pár let se nejspíš zbaví části pojmenování připomínající dobře zabezpečené heslo do počítače a zůstane jen „Megane“. Elektrický. Za jak dlouho se tak stane, to zástupci Renaultu říct nechtějí. Auto se údajně mělo původně jmenovat úplně jinak, ale šéf Renaultu Luca de Meo si prosadil zachování pro značku úspěšného a tradičního jména.

Animace na uvítanou

Dnes nabízí elektromobil skoro každá značka, tak není divu, že se v této oblasti angažuje i Renault, a malé Zoe mu nestačí. A jeho novinka překvapila. Zatímco většina stávajících elektromobilů se rozděluje do dvou skupin – buď nižší cena, ale krátký dojezd nebo dojezd přes 400 kilometrů, ale s cenovkou hodně nad milion – francouzský výrobce se pokouší prosadit někde uprostřed. Jasně, lidovka to rozhodně není, ale v poměru cena/dojezd se řadí mezi ty nejlepší na současném trhu.

Elektrický Megane je prvním Renaultem na alianční podvozkové platformě CMF-EV, určené pro elektromobily od 4,2 do 4,6 metru délky. Právě ta nejnižší hodnota platí pro Megane. Klasický spalovací Megane je zhruba o 15 centimetrů delší při o něco menším rozvoru (2669 vs. 2700 mm). Rozdíl v délce představuje v podstatě kratší přední část elektrické verze, protože kompaktnější elektromotor potřebuje méně místa.

Designem se elektrický Megane vymyká ze současné nabídky Renaultu a aerodynamicky tvarovaná karoserie zaujme zakřivenými boky, předními blatníky vykrojenými okolo světlometů a klenutou kapotou. Zboku pak velkými koly, což je typický prvek současných elektromobilů. U Meganu mohou mít zimní pneumatiky až 18 palců, letní až 21 – rozdíl je dán možností dát na kola řetězy.

Před vstupem do interiéru nejprve vyskočí kliky skryté v karoserii a následně auto řidiči „zahraje“ připravenou uvítací animaci na palubní desce. Nová obrazovka OpenR kombinuje ve tvaru obráceného L přístrojový štít a multimediální obrazovku středové konzoly. Jedna obrazovka má uhlopříčku 12 palců, druhá 12,3 palce – dohromady jde celkem 774 cm čtverečních digitálního prostoru.

Jako v Mercedesu

Všechno funguje na systému Google Automotive, což je vidět především na použitých navigačních mapách. Prostředí je podle výrobce optimalizováno tak, aby 99% úkonů šlo vykonat na maximálně tři kliknutí. Zároveň ale pod centrální obrazovkou zůstala zachována tlačítka pro přímé volby některých základních funkcí, hlavně klimatizace.

Dalším překvapivým novým prvkem je atypicky tvarovaný, mírně zploštělý volant, který obsahuje tolik ovládacích prvků, že jsem to snad v žádném jiném autě neviděl. Vlevo na volantu se ovládá tempomat, vpravo zobrazení palubního počítače nebo oblíbené položka v menu. Dále je zde tlačítko pro přímou změnu nastavení jízdného profilu MultiSense. Pod volantem jsou pak tradiční páčky pro světla a stěrače. Nechybí ani typická renaulťácká páčka pro ovládání autorádia. Tím ale ještě nekončíme. Další dva pádla ovládají intenzitu rekuperace a v neposlední řadě se poprvé v novodobých Renaultech objevila páčka pro řazení převodovky ve stylu Mercedesu.

auto, interiér, volant, Renault

Štíhlá baterie

Baterie jsou základním stavebním kamenem elektromobilů, a Megane má na čem stavět. Renaultu se podařilo je udělat jen 11 centimetrů vysoké, což je rekordní hodnota, mimochodem stejná jako u BMW i4. Hmotnost baterie je 395 kg, ale protože se podařilo hodně ušetřit na řadě dalších komponentů, dosahuje hmotnost auta v základní verzi jen něco přes 1500 kg, což není o tolik víc než podobná spalovací auta, ale především třeba o 150 kilogramů méně než Volkswagen ID.3.   

Ošizený díky tomu není ani zavazadlový prostor, který nabízí celkový objem 440 l (389 dm3 VDA). Má ovšem dost vysokou nakládací hranu a otevírá se stiskem malého tlačítka, které není nijak chráněné před nepřízní počasí, takže se při otevírání často ušpiníte. Nabíjecí kabely jsou uložené ve dvojité podlaze ve specifickém úložném prostoru o objemu 32 litrů.

Baterie je k tomu všemu potažena speciální tlumící vrstvou, což zvyšuje akustický komfort. Pod přední kapotou ale žádný úložný prostor nehledejte. Renault totiž na rozdíl od většiny konkurentů, kteří u elektromobilů zvolili pohon zadních kol, dal všechno dopředu. Vpředu tak je skutečně všechno včetně klimatizační jednotky. I nabíjecí konektor je na jednom z předních blatníků. Do čelní masky jako u Zoe už ho nešlo dát především proto, že pod logem se skrývá radar pro asistenční systémy.

Čtěte také: V Praze se chystá nabíjení elektroaut nejen z trafostanic, ale i lamp

Jízda je díky nadprůměrnému odhlučnění opravdu komfortně tichá. Díky okamžitému nástupu výkonu a velmi strmému řízení (2,3 otáčky, o 20% méně než spalovací megane) je jízda naopak až sportovně zážitková. Díky nízkému těžišti se auto v zatáčkách nenaklání, standardně montovaná zadní víceprvková náprava zase dodává velmi slušný komfort. Perfektně vyváženým jízdním vlastnostem lze vytknout snad jen jedinou věc – pohon přední nápravy ve spojení s celkovým rozložením váhy bude znát při rozjezdech na mokré nebo zasněžené vozovce, kdy se při razantnějším sešlápnutí plynu nevyhnete prokluzu kol.

Za 11 nebo za 19

Renault Megane E-Tech 100% elektrický nabídne dvě verze. Ta slabší s maximálním výkonem 96 kW a točivým momentem 250 Nm je spojena s baterií o kapacitě 40 kWh, silnější nabídne hodnoty 160 kW, 300 Nm a 60 kWh. My jsme se s tou silnější o papírové spotřebě 16,1 kWh/100 km vydali z Prahy do Olomouce.

auto, šedé, Renault, Megane

Pro první etapu jsme zvolili „horní“ cestu přes Hradec Králové a snažili se jet maximálně úsporně a i na dálnici se držet do 100 km/h. I za přispění několika dopravních omezení a kolon jsme na 250kilometrové cestě dosáhli úžasné spotřeby 11,8 kWh/100 km při průměrné rychlosti 55 km/h a dojeli jsme s rezervou 49% baterie. Zpátky jsme zvolili „dolní“ cestu přes Brno a jeli celou trasu víceméně podle dopravních předpisů. 260 kilometrů vedoucích převážně po dálnici představovalo spotřebu 19,2 kWh/100 km, průměrnou rychlost 95 km/h a rezervu už jen 10% baterie. I to je ale na současnou konkurenci skvělý výsledek. Dlouhodobý reálný dojezd bez omezování tak odhadujeme na nějakých 350 kilometrů. Na spalovací auta to samozřejmě nemá, příznivci elektromobility ovšem budou nadšení.

Čtěte také: 6 mýtů na téma: Tlak vzduchu v pneumatikách

Z běžné domácí zásuvky by se baterie nabíjela přes 30 hodin. Bez domácího wallboxu se tak majitel neobejde. Ovšem elektrický Megane nabízí přehršel nabíjecích možností. Kromě rychlého DC dobíjení až 130 kW, kdy by se kapacita baterie teoreticky měla doplnit za hodinu a čtvrt, je to především sériově montovaná 22 kW palubní nabíječka, což nabídne málokdo, a když už, tak za příplatek. Šetrné AC nabíjení rychlostí vyšší než u konkurence tak je možné. Nechybí ani termomanagement pro aktivní zahřátí baterie. Naopak se možná jako chyba časem ukáže, že použití 400V systému přece jen maximální rychlost nabíjení omezuje. Kia a Hyundai s 800V architekturou to umí na maximu rychleji.

A aby toho nebylo málo, elektrický Megane překvapí i cenou. Slabší verze začíná na částce 945 000 Kč, silnější na 1 065 000 Kč. Zmíněný ID.3 150 kW, kap.58 kWh stojí od 1 183 900 Kč. Se spalovacími vozy je to cena pořád ještě nesrovnatelná, kompromisy v dojezdu a částečně i ve velikosti zavazadlového prostoru nepřehlédnutelné. Ale pokud někdo elektromobil chce, je tenhle Megane volbou, kterou by rozhodně neměl pominout.

Martin Šidlák, Foto: Renault

Technické údaje: Renault Megane E-Tech 100% elektrický EV60

Délka/šířka/výška: 4200 / 1768 / 1505 mm
Rozvor: 2700 mm
Zavazadlový prostor: 389 l
Max. výkon:  160 kW / 5 473–11 688 ot.
Max. točivý moment: 300 Nm / 100–4 714 ot.
Max. rychlost: 160 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,5 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 16,1 kWh / 100 km
Základní cena: 945 000 Kč (EV40 130 k)
Cena testovaného vozu: 1 215 000 Kč