Malé elektrické dodávky: První jízda s vozy Peugeot, Citroën a Opel

dodávky, elektrické, peugeot

Koncern Stellantis představil v Česku své elektrické dodávky Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e Life, Peugeot e-Rifter a e-Partner. Bude dojezd 280 kilometrů uživatelům stačit?

V osobních verzích existují tyto koncernové modely pouze jako elektrické dodávky. Se spalovacím motorem už koupit nejdou, pouze v homologaci N1. V oblasti jízdních a užitných vlastností verze N1 pro uživatele žádný rozdíl nepřináší, majitel ale může narazit na určité „legislativní“ problémy. Objevil se třeba případ, kdy radnice v jednom severočeském městě odmítla na takové auto vydat majiteli parkovací kartu s odkazem na to, že nejde o osobní, ale užitkový vůz.

Stellantis ale do budoucna sází na to, že malé dodávky budou elektrické. Všechna auta postavená na stejném technickém základě spojují následující základní data:

        – dojezd 280 km v homologačním cyklu WLTP;

        – 2 délky (standardní a prodloužená);

        – až 7 míst u osobní dodávky

        – 2 verze karoserie: furgon (až 3 místa) a polocombi (až 5 míst) u užitkové verze

        – zavazadlový prostor až 1 050 litrů a 5 míst u osobní verze a objem nákladového prostoru až 4,4 m³ u užitkové verze;

        – tažná kapacita 750 kg.

První jízda

Krátce jsme projeli osobní i užitkovou verzi Peugeotů, tedy e-Rifter a e-Partner. Technika je ale pro všechny stejná, kolik se kterých modelů v Česku prodá, bude záležet na ceně a umění prodejců. Dodávky jsou postaveny na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform) a osazeny elektrickým motorem s výkonem 100 kW. Maximální točivý moment dosahuje 260 Nm.

Standardní i prodloužené verze jsou k dispozici s lithium-iontovou baterií (18 modulů) o kapacitě 50 kWh (využitelná je 45 kWh), která zajišťuje dojezd až 280 km dle WLTP, v závislosti na verzi a typu řízení. K dispozici jsou tři režimy jízdy:

            Eco (60 kW, 190 Nm): maximální dojezd a klidné řízení;

            Normal (80 kW, 210 Nm): ideální pro každodenní provoz;

            Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při vyšším zatížení vozu.

Mitsubishi ASX, auto, červené
Čtete také

Test Mitsubishi ASX HEV: Nejvíc nenáviděné auto internetu

Test Mitsubishi ASX HEV. „Jak zabít Mitsubishi? Udělat z něj Renault.“ S názory tohoto typu se mezi fanoušky Mitsubishi na internetu doslova…

K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek. Standardně jde o zařízení pro nabíjení jednofázovým proudem 7,4 kW, za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení třífázovým proudem 11 kW. Přes standardní zásuvku (8 A) by plné nabití trvalo 31 hodin, přes wall box 7,4 kW 7,5 hodiny, přes wall box 11 kW pak 5 hodin. Rychlodobíječka 100 kW dobije baterie do 80% za 30 minut.

Baterie jsou kompletně umístěny v podlaze, takže neomezují nákladový či zavazadlový prostor, ovšem poněkud se zapomnělo na to, že je třeba někam dát nabíjecí kabely. Pro ně neexistuje žádný úložný prostor, ale ani nějaká boční schránka či závěs, takže za jízdy s prázdným autem cestují z místa na místo, při naloženém voze zase může být trochu problém, kam s nimi, když třeba naložíte dvě europalety.

Zajímavá spotřeba

Při městském ježdění je auto živé a poskytuje naprosto dostatečný výkon (ovšem jezdili jsme s prázdným autem) a je i dostatečně komfortní a pohodlné. I spotřeba se pohybovala kolem 16 kWh/100 km, což naprosto odpovídalo oficiálním dojezdovým hodnotám. Na dálnici to ale bude přece jen trochu horší, maximální rychlost je omezena na 135 km/h a hodnota zrychlení z nuly na sto činí 11,7 s.

Malé dodávky jsou velmi důležitým segmentem trhu. Jejich hlavní devízou je variabilita, praktičnost a využitelnost pro různé skupin uživatelů. Umí odvézt dvě europalety stejně jako rodinu s dětmi. Elektrické verze nic z toho neztrácejí. I většina odpůrců elektromobilů v diskusi uznává, že elektřina v dodávkách má smysl, protože ve městech, kde je používají různí kurýři, pošťáci, rozvážkové služby a drobní řemeslníci by přispěli ke snížení hluku a čistšímu vzduchu.

Ovšem v praxi vede k jejich masovému rozšíření asi ještě nelehká cesta. Jak bylo řečeno, malé dodávky Stellantisu excelují v praktičnosti i prostoru. Výrobce má spočítáno, že téměř 80 % řidičů užitkových vozidel najede v průměru méně než 200 km denně. Ale stávající dojezd 280 kilometrů platí jen za ideálních podmínek. Řidiči kurýrních a dovážkových služeb budou jezdit s plně naloženým autem a věčně honit čas, aby stíhali termíny a v takových případech je dojezd dle WLTP nedosažitelnou hodnotou.

Druhá věc pak je cena. Ta třeba u Peugeotu e-Rifter začíná na rovném milionu s DPH, u užitkového e-Partneru pak na 799 000 Kč bez DPH. Citroën e-Berlingo stojí od 915 000 Kč s DPH, Berlingo Van 839 000 Kč bez DPH. Nejlevnější je Opel, který jako jediný na rozdíl od ostatních nasadil rovnou akční ceny se slevami. Combo e-Life vyjde případného kupce na nejméně 829 990 Kč s DPH, elektrické Combo van na 799 490 Kč bez DPH.

Martin Šidlák, foto: Peugeot