Volkswagen Phaeton D2: Vlajková loď, která se nevyráběla

Volkswagen, Phaeton, auto, limuzína, Kabaň

Volkswagen sice znamená v překladu lidový vůz, limuzína Volkswagen Phaeton byla ale naopak vrcholem luxusu. Vyráběla se od roku 2002 do roku 2016. Nová generace už byla prakticky hotová, ale vedení firmy uvedení na trh odpískalo. Teď bývalou vlajkovou loď, která nebyla nikdy „spuštěna na silnice“, Volkswagen Phaeton D2, ukázala aspoň na fotografiích.

Volkswagen Phaeton si prosadil tehdejší šéf Ferdinand Piech. Jméno nebylo zvoleno úplně dobře. Phaeton si  v řeckých bájích od svého otce, slunečního boha Helia, vypůjčil jeho vůz, ale řečeno dnešní terminologií „nepřizpůsobil svoji jízdu stavu a povaze oblohy“, takže nejprve jel příliš vysoko a na zemi byla zima, pak zase příliš nízko, takže spálil všechna pole. Zeus po něm proto mrštil bleskem a na místě ho zabil… Technicky ale šlo o nejpokrokovější auto značky VW. První generace přišla na trh v roce 2002 a stala se základem pro Bentley Continental. Vyráběla se v Drážďanech.

Jozef Kabaň: Volkswagen Phaeton D2 působí stále atraktivně

Jozef Kabaň, šéfdesignér značky Volkswagen, hledí dnes na Volkswagen Phaeton D2, který se sériově nikdy nevyráběl, s respektem: „Tento vůz působí stále velmi atraktivně, má krásné proporce a vyzařuje vnímatelnou hodnotu a vysokou kvalitu.“ Kabaň v současnosti utváří design budoucích modelů značky Volkswagen společně se svými kolegy, jimiž jsou Marco Pavone, vedoucí vnějšího designu, a Tomasz Bachorski, vedoucí vnitřního designu. I dnes přitom hrají u značky Volkswagen důležitou roli atributy, jakými jsou kvalita nebo vnímatelná hodnota, jimiž se od začátku vyznačoval také Phaeton a na nichž byly založeny prémiové ambice tohoto luxusního modelu.

žena, zima, zimní pneumatiky
Čtete také

Sníh a náledí: Méně známé vychytávky pro řidiče

Chladné období umí motoristům nachystat mnoho úskalí, například v podobě silně namrzlých oken, zamrzlých dveří nebo problémů s kluzkou vozovkou. Většině z nich…

Prototyp modelu Phaeton D2 vzešel z interní soutěže mezi čtyřmi různými koncepty. Vítězný vůz navrhli Pavone a Bachorski, kteří přesvědčili sportovně laděným tvarovým řešením nízké karoserie a velmi kvalitním designem interiéru. Následně byl pro rozhodovací proces v dozorčí radě vyroben koncepční vůz v podobě blízké sériové výrobě, jehož základem byla modulární platforma MLB (Modularer Längsbaukasten) pro automobily s motorem uloženým vpředu podélně. Značka Volkswagen se však v té době rozhodla, že veškeré své síly zaměří na elektromobilitu, a finální rozhodnutí tak nakonec padlo v neprospěch limuzíny vyšší třídy.

Přestože plánovaný nástupce nebyl nakonec realizován, ukázal první Phaeton svým luxusním komfortem, inovativními pohony a průkopnickou kvalitou zpracování, čeho byl Volkswagen již před 20 lety schopen. To mělo pozitivní vliv na celou značku, z čehož dodnes těží mnoho jejích modelů. Tomasz Bachorski, který tehdy nesl odpovědnost za interiér prémiového modelu, k tomu říká: „Také Phaeton D2 předběhl svou dobu. To je dnes patrné například na prvcích jeho výbavy. Mezi ně patřil ‚zakřivený displej‘, s nímž se počítalo pro nástupce Phaetonu a který nakonec přišel na trh v roce 2018 v modelu Touareg jako součást přístrojové desky ‚Innovision Cockpit‘.“

Vstupním motorem byl šestiválec

Phaeton se dostával do svého živlu především při cestování na dlouhé vzdálenosti. Nad dálnicí se bezmála „vznášel“ díky sériově dodávanému vzduchovému odpružení včetně adaptivních tlumičů. Karoserie s extrémně vysokou torzní tuhostí neznala žádné klapání, vrzání nebo jiné nežádoucí pazvuky. Kapota motoru, dveře a víko zavazadlového prostoru byly vyrobeny z hliníku. Jako šoférská limuzína byla nabízena o 120 milimetrů prodloužená verze Phaetonu s opulentní nabídkou místa na zadních sedadlech. Na přání byla i pro normální verzi k dispozici samostatná sedadla s funkcemi masáže a odvětrávání.

Vstupním motorem byl kompaktní vidlicový šestiválec 3.2 V6, jehož řady válců svíraly ostrý úhel 15 stupňů. Jeho nejvyšší výkon byl 177 kW (241 k). Také druhý zážehový motor, W12, byl neobvykle krátký – byl složen ze dvou vidlicových šestiválců do W. Ze zdvihového objemu 6 litrů dosahoval nejvyššího výkonu 309 kW (420 k).

Nejneobvyklejším agregátem byla jednotka V10 TDI. Díky zdvihovému objemu 5 litrů, dvěma turbodmycadlům s nastavitelnou geometrií rozváděcích lopatek, nejvyššímu výkonu 230 kW (313 k) a maximálnímu točivému momentu 750 N.m byl Phaeton s tímto motorem tehdy nejvýkonnější limuzínou na světě se vznětovým motorem. Stejně jako u motoru W12 byla hnací síla přenášena na všechna kola prostřednictvím automatické převodovky a pohonu všech kol 4MOTION. Verze s motorem 3.2 V6 měla sériově pohon předních kol.

Zdroj: Volkswagen