Ojeté elektromobily zdražují víc než spalováky, jsou ale výjimky

pojištění elektromobilů

Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době zvětšuje. Platí to i pro ojeté elektromobily. U ojetin jsou ale statistická data ovlivněna rozšiřováním nabídky a najdou se modely, které naopak zlevňují.

Rozruch nedávno vzbudila informace německých médií, podle níž se ceníkové ceny 15 nejoblíbenějších elektroaut v Německu v srpnu meziročně zvedly o 14,5 procenta. To odpovídá průměrnému zvýšení ceny o 5385 eur na vozidlo. Nejoblíbenějšími modely ve sledovaném období byly Tesla Model 3, Fiat 500 e a VW ID.3. Zdražila samozřejmě i nejprodávanější spalovací auta. Jejich ceníkové ceny v Německu ale vzrostly jen o 12,5 procenta, o 3531 eur za auto.

Jak je to u ojetých aut? Na první pohled je rozdíl ještě dramatičtější. Podle analýzy trhu, kterou kontinuálně provádí AAA AUTO od začátku loňského roku, kdy střední hodnota ceny elektromobilů na českém trhu byla 519 000 korun (leden 2021), se jejich cena vyšplhala až na současných 779 000 korun (srpen 2022). Současně rostla i cena ostatních typů motorů ale jiným tempem. Zatímco cena dieselových a benzínových aut vzrostla od ledna 2021 o téměř 27 %, cena elektrických o 50 %.

Statistka nevystihuje realitu

Jenže v tomto případě holá statistická čísla nevystihují kompletně celou realitu. Současně s cenou se zvýšila se i nabídka, kterou dlouhou dobu ovlivňovala pandemie. Měsíčně si zákazníci mohou nyní na trhu vybírat z až 350 elektromobilů, zatímco vloni začátkem roku nabídka čítala 220 kusů. Měsíční nabídka tak vzrostla o 48,6 % od ledna 2021 do současnosti. Nabídka benzínových aut za toto období vzrostla o 24,2 %, v případě dieselů se měsíční nabídka drží na podobné úrovni.

Ford Explorer 2024
Čtete také

První jízda / Test Ford Explorer 2024: Ford jako žádný jiný

První jízda / Test Ford Explorer. Legendární Ford Explorer, který se stal v roce 2020 nejprodávanějším SUV na americkém trhu, se do Evropy vrací v úplně jiné, plně elektrické podobě.

„Elektromobily jsou zároveň čím dál tím mladší,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. „Současná střední hodnota je 2,6 roku, začátkem roku 2021 byla auta o rok starší. Nájezd se kontinuálně pohybuje okolo 27 000 km. Benzínové automobily si věk i nájezd na tachometru v zásadě drží na podobné úrovni. Diesely jsou ale stále starší a více ojeté. Důvodem rostoucích cen elektromobilů je tedy zejména jejich menší stáří, nižší kilometrový nájezd a zároveň vyšší nabídka zánovních elektrických ojetin.“

Stejný názor sdílí i online autotržiště Carvago. Podle statistik této společnosti ojeté elektromobily kumulativně zdražily od 1. čtvrtletí 2021 do 2. čtvrtletí 2022 o 38,5 %. „Je to způsobeno přívalem nových modelů zejména ve vyšších cenových kategoriích,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago. „Na trhu zkrátka přibyla celá řada skoro nových a velmi drahých elektromobilů, které ovlivňují průměrnou cenu. Při pohledu na jednotlivé modely není jednoznačný trend vidět. Například BMW i3 za stejné období zdražilo o 11 %, ale naopak Renault Zoe o 18 % zlevnil. I Tesla S je v průměru o 15 procent levnější.“

 Martin Šidlák, psáno pro IDNES

Graf Vývoj cen ojetých vozů podle paliva. Zdroj: AAA AUTO