Test Lexus NX 450h+ 4×4 E-FOUR: Nejlepší plug-in?

auto, červené, Lexus, NX

Test Lexus NX 450h+. Co si budeme nalhávat, plug-in hybridy si většinou kupují zákazníci, kterým na spotřebě až tak moc nesejde, ale chtějí využít výhod elektrických značek a parkovat třeba po celé Praze v modrých zónách zdarma. Lexus NX v druhé generaci ale dává celkem smysl, a jestli si koupit nějaký plug-in, tak tenhle.

Toyota a Lexus, to byla jména po dlouhou dobu spojená s hybridy. Ale nikoli těmi dobíjecími. Japonská korporace v tomhle ohled zdánlivě zaspala a vypadalo to, že mezi full-hybridem a elektrickým či vodíkovým autem nic nebude. Pak ale automobilka představila vlastní plug-in hybridní řešení. Byť se zpožděním proti ostatním, nejde jen o řešení do počtu, ale fungující při dlouhodobém užívání mnohem lépe než většina vozů s tímto pohonem. Co nám ukázal test Lexus NX 450h+?

Nejprve ale něco o autě samotném. V Česku jde o druhý nejprodávanější model značky, překonává ho větší RX. Prosadit se proti etablované prémiové trojici BMW 3, Audi Q5 a Mercedes GLC ale nebude snadné. NX ale není jen alternativou pro ty, kteří se chtějí odlišit, a tak jim divoce tvarovaná přední maska vyhovuje víc, než konzervativnější vzhled vozů s hvězdou, ledvinkami nebo čtyřmi kruhy na kapotě.

Nová generace NX narostla o 20 mm na 4660 mm a rozvor se zvětšil o 30 mm na 2690 mm. To je pořád o něco méně než zmíněná německá trojka, zejména v rozvoru. Protože ale v Lexusu sedíte citelně výš než u zmíněných vozů, máte dojem, že jste se ocitli v mnohem větším SUV. Se zavazadlovým prostorem o velikosti 545 litrů se NX konkurentům vyrovná, Mercedes dokonce překonává. Velikost je stejná, ať už sedíte v klasickém hybridu nebo dobíjecím. Oproti minulé generaci je kufr o 40 mm delší a skrývá další praktické úložné schránky pod podlahou.

https://www.youtube.com/watch?v=kLmNS10Vylc

IPhone bez drátu

Kompletně nový je v Lexusu NX interiér. Definitivně pryč je ale starý infotainment s příšerným způsobem ovládání, který imitoval počítačovou myš. V testované vyšší výbavě F-Sport je uprostřed palubní desky 14palcový dotykový displej (ten standardní má 9,8 palce). Jemná grafika je příjemná na pohled a má rychlou odezvu. Výrobce dokonce tvrdí, že 3,6x rychlejší ve srovnání s předchozím systémem. Do jeho spodní části je elegantně integrován panel klimatizace, která má sice částečně digitální tlačítka, ale hlavní ovladače teploty jsou klasicky otočné.

Tradiční tlačítka zůstala zachována i pro další důležité nebo častou používané funkce, jako je třeba přepínač jízdních režimů nebo deaktivaci asistenta pro udržování v jízdním pruhu. Samotné grafické rozhraní má velká digitální tlačítka, takže není problém se do nich správně trefit i za jízdy. Telefony Apple jde připojit bezdrátově, pro Android je nutný kabel. V neposlední řadě je třeba zmínit i povedený head-up displej nebo kamerový systém, který při parkování skvěle skládá pohled na auto z ptačí perspektivy, což usnadňuje parkování.

Z elektronických novinek zmiňme ještě jednu věc, která nás zaujala už při první jarním svezení s autem, a to je systém otevírání dveří. Zvenku se dveře otevírají klasickou klikou, ale její poloha se mechanicky nezmění, dveří spíš musíte pomocí menší síly odtáhnout, asi jako u ledničky. Zevnitř naopak je na dveřích poměrně malá páčka. Dveře se uvolňují tak, že se na ni proti všem zvyklostem zatlačí a dveře odskočí. Pouze ale tehdy, pokud systém kamer a senzorů nevyhodnotí, že se zezadu blíží auto nebo cyklista. Mělo by to omezit nechtěné havárie, kdy někomu otevřete dveře do cesty. A páčku je možné i klasicky zatáhnout, ale pak je potřeba to udělat dvakrát za sebou, aby se dveře otevřely.

auto, červené, letadlo, Lexus, NX

Tři motory pod kapotou

Plug-in hybridní pohon je stejný jako v nedávno testované Toyotě RAV-4, kde jsme před ním pochvalně smekli. Jeho základem je benzínový čtyřválec 2,5 litru, kombinovaný s předním elektromotorem o výkonu 134 kW a zadním 40kW elektromotorem. Lithium-iontová baterie o kapacitě 18,1 kWh slibuje elektrický dojezd 69 až 76 km v kombinovaném cyklu (podle WLTP), nebo dokonce 89 až 98 km v městském provozu.

Nejen, že sama umožňuje už velmi slušný ryze elektrický dojezd, systém ji v hybridním režimu nenechá nikdy úplně vybít a používá energii pro pomoc spalovacímu agregátu, jako to dělá klasický hybrid. Spotřebu po 600 ujetých kilometrech se nám tak podařilo zakončit na průměrné hodnotě 6,5 litru, což je na tak velké a těžké auto skvělý výsledek. Netrpí tak nešvarem řady plug-inů, které spotřebují všechnu elektřinu po pár desítkách kilometrů a jejich spotřeba pak letí celkem dramaticky nahoru. Dobití baterie při použití zásuvky 230 V/32 A prostřednictvím palubní nabíječky o výkonu 6,6 kW trvá přibližně 2,5 hodiny. Lexus aktuálně dává ke každému plug-in hybridu NX zdarma domácí wallbox 22 kW.

auto, interiér, Lexus, NX

Skvělé jízdní vlastnosti

Pochvalu rovněž zaslouží i jízdní vlastnosti. Nově použitý podvozek má nižší těžiště, vyšší rozchod kol a lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy. Auto se řídí příjemně a obratně v zatáčkách, kde se příliš nenaklání. Sportovní SUV to sice není a ani nechce být, ale dobře drží na silnici a dává řidiči jistotu, že pojede opravdu tam, kam chce. Zavěšení se vzpěrami McPherson na přední nápravě a dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny vzadu poskytuje cestujícím perfektní komfort na všech typech nerovností. Ladně překonává všechny díry, vlnky a dilatační spáry českých silnic. Komfortem i hladinou hluku v kabině Lexus NX překonává technicky spřízněnou Toyotu RAV4.

Lexus NX 350h s pohonem předních kol startuje na ceně 1 340 000 Kč, ale v aktuální akční nabídce najdete i čtyřkolku E-Four za 1 314 000 Kč včetně DPH. Plug-in hybrid je pak v ceníku od 1 850 000 Kč, v akci za 1 729 600 Kč. Při financování operativním leasingem Kinto přímo od Lexusu pak měsíční splátky při smlouvě na 48 měsíců a nájezdu 60 000 Kč vyjde na 21 999 Kč bez DPH. Za plug-in hybrid prémiové značky je to férová cena. Můžete sehnat levnější, který ale nebude tak dobře fungovat a zdaleka se nepřiblíží komfortu Lexusu NX.

Martin Šidlák

Technické údaje: Lexus NX 550h+ 4×4 E-FOUR

Délka/šířka/výška: 4660 / 1865 / 1640 mm
Rozvor: 2690 mm
Zavazadlový prostor: 545 l
Max. výkon:  227 kW
Max. rychlost: neuvádí
Zrychlení na 100 km/h: 6,3 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,0-1,1 l / 100 km
Spotřeba v testu: 6,5 l/100 km
Základní cena: 1 085 950 Kč (bez DPH)