Test Kia Niro 1.6 GDI HEV: Pod stropem ze starých tapet

Auto, červené, Kia Niro, HEV

Test Kia Niro 1.6 GDI HEV. Niro bylo prvním modelem značky Kia v oblasti elektrifikovaných vozů. Díky tomu stojí tak trochu mimo její modelovou řadu. Není totiž ani výhradním elektromobilem, ale ani nenabízí žádný pohon, který by aspoň trochu nevyužíval elektřinu k jízdě. Pod kapotou totiž může být plně elektrický motor, plug-in hybrid nebo klasický hybrid. Ten byl v minulé generaci v Česku v prodejích jasně dominantní. Proto jsme ho jako první vyzkoušeli v novém vydání.

Málokterá značka nabídne víc SUV a crossoverů než Kia: Stonic, XCeed, e-Soul, Niro, Sportage a Sorento. Takhle seřazené jsou od nejmenšího po největší. Logika pojmenování v tom není žádná jako třeba u modelů typu Audi Q1, Q3, Q5 atd. A rozdíl ve velikosti je mezi některými modely velmi malý. Třeba XCeed a Niro dělí na délku jen 25 mm, Niro a Sportage 95 mm. Není snadné se v tom vyznat a záměr výrobce mi v tomto směru není úplně zřejmý. Každopádně po týdnu a 900 najetých kilometrech jsem byl s hybridním nirem maximálně spokojený a zde je test Kia Niro 1.6 GDI HEV.

auto, červené, Kia Niro HEV

Digitální vychytávky

Od ostatních sourozenců se liší i trochu extravagantním designem. Do základu přední masky se designérům podařilo včlenit typický rys „tygřího nosu“, ale jinak je společných prvků s dalšími vozy Kia jen málo. I LED světelný podpis v podobě širokého písmene U nenajdeme na žádném jiném modelu. Zboku zaujme mohutný zadní C sloupek lakovaný v kontrastní barvě (za příplatek 5000 Kč), který volně přechází ve výrazná světla ve tvaru bumerangu. Sloupek má svoji úlohu i z hlediska aerodynamiky. Byl navržen tak, aby směroval vzduch dolů, a potlačoval tak nežádoucí víření vzduchu za vozidlem. Niro se tak i díky tomu chlubí součinitelem aerodynamického odporu pod 0,29 Cd.

Palubní deska z podstatné části kopíruje tu v nové generace modelu Sportage a elektromobilu EV6. V testované výbavě je před řidičem velký panel složený z digitální přístrojové desky a centrální 10,25palcové obrazovky. Spor mezi minimalizací tlačítek a funkčností vyřešila Kia mazaně. Pod centrální obrazovkou je panel kombinující digitální tlačítka pro přímou volbu hlavních funkcí a dva klasické kulaté ovladače. Normálně se s ním mění hlasitost rádia. Po stisknutí jednoho z tlačítek se panel pod obrazovkou změní v panel klimatizace, takže se stejným ovladačem hlasitosti řídí teplota.

auto, palubní deska, Kia Niro HEV

Tahle dvojakost je celkem fajn, šetří místo, ale zároveň jsou nejpoužívanější funkce dostupné jedním, maximálně dvojím kliknutím. Výhradu bych měl snad jen k tomu, že prodleva automatického přepnutí panelu z klimatizace na infotainment by mohla být delší, aby měl člověk víc času se zorientovat, a že na panelu chybí tlačítko pro úplné vypnutí klimatizace – to už člověk musí udělat v nastavení přes centrální obrazovku.

I řešení středového tunelu je podobné jako u Sportage – startuje se tlačítkem vlevo vpředu, automatická převodovka se ovládá kruhovým ovladačem. Nová platforma přinesla zvětšení vnitřního prostoru, takže na zadních sedadlech je nadprůměrně místa. I ve velikosti kufru Niro za konkurencí nijak nezaostává, spíš naopak – v hybridní verzi nabídne 451 litrů.

Strop z tapet

Ekologie je v kurzu, takže kromě recyklovaných materiálů (například čalounění stropu kabiny je vyrobeno z recyklovaných tapet) jsou pod kapotou výhradně elektrifikované pohony – hybridní, plug-in hybridní nebo ryze elektrický.

Provedení HEV používá zážehový motor Kia Smartstream 1,6 litru GDI, stejně jako Sportage, ale s nižším výkonem. Čtyřválcová jednotka disponuje maximálním výkonem 77 kW k, resp. točivým momentem 144 Nm. Podporuje ho 32kW synchronní elektromotor s permanentními magnety. Maximální systémový výkon je pak 104 kW. Nižší výkon je citelně znát na zrychlení, které je s 10,4 s o dvě sekundy horší než u hybridní Sportage. V nízkých rychlostech a při rozjíždění to tak cítit není, rozdíl je hlavně na dálnici. Ve 120 km/h se už autu do mírnějšího kopce moc zrychlovat nechce a dává to najevo i celkem hlasitým zvukovým projevem.

Jinak je ale Niro HEV většinu času velmi příjemným společníkem na cestách. Je tiché, automatická převodovka řadí bez cukání a systém sám určuje, jak nejlépe v dané situaci rekuperovat nebo si pomáhat elektřinou. Standardní jízdní režim se jmenuje Eco, jen kdyby vám reakce převodovky připadala příliš pomalá, můžete přepnout do režimu Sport. Celkově je auto velmi úsporné – při klidné jízdě po městě nebo mezi vesnicemi se dostanete i pod pět litrů, naopak při dlouhé cestě z Prahy do Bratislavy jsme nepřekročili hranici 6,5 l/100 km. K tomu připočtěte komfortně naladěný podvozek se 4prvkovým multilinkem vzadu, tuhou karoserii a optimální nastavení tlumičů a výsledkem je velmi příjemné a pohodlné kompaktní SUV, jehož hybridní pohon neomezuje, naopak.

auto, motor, Kia Niro HEV

Nejsou nezbytné, ale pomůžou

Auto je vybaveno také spoustou nejmodernějších asistentů, které nejsou k životu a jízdě úplně nezbytné, ale když je máte, potěší a pomůžou. Z těch méně standardních byl zmínil dva. Asistent varující při vycouvávání z řady na auta přijíždějící zboku upozorňuje na nebezpečí nejen akusticky, ale i vibracemi ve volantu. A v koloně je zase zajímavý asistent upozorňující na to, že auto před vámi se rozjelo. Je to přesně jeden z těch asistentů pro blbost, ale když se během „parkování“ na D1 nebo na Jižní Spojce zapovídáte s ostatními pasažéry, ušetří vás tenhle asistent vytroubení od nervózního šoféra za vámi.

Jak se tedy rozhodovat, které SUV či crossover od Kia koupit? Xceed nenabídne hybrid (jen plug-in) a jeho kufr není o moc menší – 426 litrů. S podobně výkonným benzínovým motorem a automatickou převodovkou stojí od 654 980 Kč. Niro HEV se 451 litry zavazadlového prostoru vyjde nejméně na 744 980 Kč. Deset centimetrů délky u Sportage je znát na kufru, který spolkne 587 litrů nákladu, je to ovšem u hybridu vykoupeno cenou začínající až na 914 980 Kč. Zájemcům ale umí nabídnout i pohon 4×4 za příplatek 50 000 Kč. Tak si vyberte.

Martin Šidlák

Technické údaje: Kia Niro 1.6 GDI HEV

Délka/šířka/výška: 4 420 / 1 825 / 1 545 mm
Rozvor: 2720 mm
Zavazadlový prostor: 451 l
Max. výkon:  104 kW
Max. točivý moment: 265 Nm
Max. rychlost: 165 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 10,4 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,4-4,7 l / 100 km
Cena od: 615 686 Kč (bez DPH)

Kompletní parametry vozu Kia Nero HEV včetně srovnání s konkurencí najdete na Autohled.cz