Euro 7 omezí diesely, limity budou i pro elektromobily

diesel, benzín, euro 7

EU zveřejnila návrh normy Euro 7, které zpřísňují pravidla pro benzínové a dieselové motory, než budou v roce 2035 fakticky zakázány. Zpřísnění se týká hlavně emisí dusíku u naftových motorů. Určité limity budou i pro elektromobily.

Evropská unie ve čtvrtek navrhla přísnější emisní pravidla pro poslední generaci spalovacích motorů. Emise oxidu dusného pro benzínové motory zůstanou stejné a budou moci vypouštět 60 miligramů na každý ujetý kilometr. Na tuto úroveň budou omezeny i vznětové motory. V tomto případě jde o zpřísnění proti současným 80 miligramům podle pravidel Euro 6.

„Silniční doprava je největším zdrojem znečištění ovzduší ve městech,“ uvedla EU ve svém prohlášení. Dodala, že nové předpisy povedou k tomu, že do roku 2035 bude vypouštěno o třetinu méně oxidů dusíku, než umožňují stávající pravidla. „Nové normy Euro 7 zajistí čistší vozidla na našich silnicích a zlepší kvalitu ovzduší. Tím ochrání zdraví našich občanů a životní prostředí.“

Limity i pro elektromobily

Navrhovaná pravidla rovněž stanoví limity pro emise pevných částic z brzd a pneumatik, které se budou vztahovat i na elektrická vozidla. Studie ukázaly, že opotřebení brzd je jedním z největších zdrojů emisí ze silničního provozu mimo výfukové plyny.

Přijetí pravidel ještě vyžaduje souhlas členských států a Evropského parlamentu. Bylo několikrát odloženo kvůli sporům o jejich obsah. Vedoucí představitelé automobilového průmyslu, včetně Carlose Tavarese, generálního ředitele společnosti Stellantis, tvrdili, že nejnovější kroky představují pro automobilový průmysl zbytečnou zátěž a zpomalí přechod odvětví na elektrifikaci.

Automobilky proti novému návrhu protestují. Jejich hlavním argumentem je, že zvýšené náklady na vývoj a výrobu motorů vyhovujících normě nejsou adekvátní přínosu pro životní prostředí. Paradoxně zpomalí přechod k elektromobilitě, protože odčerpají spoustu finančních prostředků.

Peugeot Rifter M1
Čtete také

Všechna nová auta M1 a N1 musí být vybavena systémem zapisování události EDR

Systém EDR (z anglického Event Data Recorder, volně přeloženo jako zapisovače údajů o události) je zařízení, které slouží k uložení vybraných informací o vozidle v případě, že nastane předem definovaná událost.

Například společnost Ford Motor uvedla, že navrhované nařízení „má potenciál podkopat velký pokrok, kterého Evropa dosáhla v přechodu na elektromobilitu“. „Neměli bychom přesměrovávat zdroje na včerejší technologie a místo toho investovat do bezemisních vozidel,“ uvedl Ford v prohlášení.

Evropské sdružení evropských výrobců automobilů ACEA uvedlo, že přínos návrhu Euro 7 pro životní prostředí je „velmi omezený“ ve srovnání se zvýšenými náklady na vozidla.
Navrhované termíny zavedení v červenci 2025 pro osobní automobily a v červenci 2027 pro těžké nákladní automobily označila za „nerealistické vzhledem k obrovskému počtu modelů a variant vozidel, které je třeba do té doby vyvinout, zkonstruovat, otestovat a homologovat“.

Martin Šidlák