EY: Obliba benzínu u Čechů roste. Elektromobily odmítají

nabíjení, elektromobil

Čeští řidiči patří mezi nejkonzervativnější v Evropě. 70 procent chce u příštího nákupu auta zůstat u stejné značky. Benzínový pohon preferuje ještě víc lidí než před rokem. Elektromobily odmítají. Uvažují o něm jen 3 % z nich. Vyplynulo to z průzkumu Automotive Retail Survey společnosti EY.

Tuzemští řidiči jsou typičtí svou loajalitou a konzervativním přístupem k novým technologiím. Téměř 70 % nehodlá nic měnit na svých návycích a při svém budoucím nákupu neplánují zvažovat změnu výrobce. Nejvěrnější jsou majitelé vozů Škoda – zůstat u této značky plánuje 80 % současných majitelů. Na dalších místech se umístil Hyundai (75%), Toyota a Dacia (shodně 68%).

Skoro třetina Čechů je navíc přesvědčena, že je ke změně oblíbené automobilové značky nepřesvědčí žádný benefit ani konkurenční výhoda. Přibližně stejný počet by se ale pravděpodobně nechal zlákat příslibem slevy na další nákup. Cena je totiž pro 66 % českých řidičů nadále jedním z nejdůležitějších  faktorů při pořizování nového vozidla. V dnešní ekonomické situaci není proto divu, že lidé nákup vozu odkládají. Do dvou let uvažuje o koupi auta jen 22 % dotázaných (o rok dříve 28 %), v rozmezí 3-5 let pak 36 % (dříve 39 %).

Věrnost se projevuje i tím, že velké procento neodradí od nákupu vybraného auta ani dlouhé čekací lhůty. 9-12 měsíců by čekalo 23 % lidí, protože jde o jejich oblíbenou značku. Dalších 20% by kvůli tomu raději své nákupy odložilo o rok, než aby přešli k jiné značce.

Průzkum EY: Elektromobily ne

Konzervativní přístup Čechů ukazuje část průzkumu týkající se pohonů a elektromobility. Zatímco v roce 2021 uvedlo 35 % respondentů průzkumu EY, že jejich příští automobil bude mít benzínový motor, v prosinci roku 2022 to bylo už 47 %. Obliba nafty klesla z 15 na 11 %, hybridů a plug-in hybridů ze 13 na 9 %. Plně elektrický vůz si příště pořídí jen 3 % řidičů oproti 2 % o rok dříve.

„Češi jsou ve vztahu k alternativním pohonům dlouhodobě jedním z nejvíce skeptických národů v Evropě. Nejen, že drtivá většina vozidel v osobním vlastnictví využívá pouze benzínové či naftové pohony, ale alternativy se výrazně neobjevují ani v plánech budoucích nákupů,“ říká Zdeněk Dušek, EY partner pro oblast automotive. „Je nutné zdůraznit, že téměř třetina řidičů nemá jasno v tom, jaký pohon by měl jejich budoucí vůz mít, takže je možné, že někteří z nich se k hybridům či elektromobilům přikloní.“ Celosvětový průzkum v jiných zemích ukázal, že jinde je vztah k těmto typům vozů odlišný. Například v Německu plánuje příští vůz elektrický 22 % lidí, v Nizozemsku 20 a ve Velké Británii 19 %.

Důvodem hlavně cena

Čechy od elektromobility odrazuje především pořizovací cena (68%), dojezd na jedno nabití pro dlouhé cesty (40%), dostupnost dobíjecích stanic (36%) a doba nutné pro dobití baterie (24%). V celosvětovém průměru (kam v průzkumu patří nejen Evropa, ale třeba i Indie) je přitom cena překážkou jen pro 27 % lidí. Ve Velké Británii pro 44%, v Nizozemsku pro 39% a Němci dokonce na první místo kladou omezený dojezd (44%).

Zajímavé jsou také představy Čechů o tom, jaký by pro ně byl přijatelný dojezd elektromobilů. Pro 46 procent to je 640 kilometrů, pro dalších 25% pak 480 kilometrů. Dojezd 640 kilometrů očekává u elektromobilů jen 13 % Britů, 20 % Holanďanů a 25 % Němců. K těmto číslům je ale nutné dodat jednu důležitou souvislost – elektromobil nikdy neřídilo, ani se v něm nesvezlo 72% dotázaných. Pravidelně ho řídí jen 1%, a aspoň jednou ho v pozici řidiče vyzkoušelo 10 %.

Nově se v průzkumu objevilo vnímání čínských značek. Uvažuje o nich už 21 % dotázaných. Nejpopulárnější je z tohoto pohledu značka MG, o které by uvažovalo 36 % z výše uvedených, Na druhém místě je Dongfeng s 27 %.

Průzkum Automotive Retail Survey dělá společnost EY už sedmým rokem. Důležité je říct, že se týká pouze privátních zákazníků. Letos odpovídalo v Česku 514 respondentů v věku od 20 do 75 let, držitelů řidičského průkazu.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES