Nákup ojetiny dělejte radši v zimě. Vůz prověřít lépe

ojeté vozy, AAA Auto

Nákup ojetiny dělá v zimě jen menší část řidičů. Odborníci tvrdí, že je to chyba. Chladné zimní období podle nich poskytuje lepší podmínky. Nejen, že s přelomem roku naroste stáří auta a tím klesne jeho cena. Ale především nízké teploty dokážou prověřit, v jakém stavu se vůz opravdu nachází.

Když se chystáte na nákup ojetiny v zimě, nebojte se vyrazit na testovací jízdu v mrazu a sněhu. Naopak v dešti je lepší termín přesunout. Na mokré kapotě se snáz schovají vady na laku a stopy po bourání. Při jízdě na mokré vozovce je hůř slyšet chod motoru.

Kapitolou sama pro sebe je startování, a to obzvlášť u dieselových aut, pro která jsou mrazivé teploty vůbec nejnáročnější. Obtížné nastartování může odhalit zhoršenou funkci žhavení, slabý akumulátor nebo opotřebovaný startér.

Horší startování se může týkat i aut na benzin, u nichž se může projevit horší komprese motoru, problém se svíčkami nebo dalšími komponenty včetně slabé baterie. Ta souvisí i s veškerou elektronikou. Pokud auto dlouho stálo, mohly jednotlivé součástky zatuhnout nebo zkorodovat. Vyzkoušejte proto stahování oken, centrální zamykání, otevírání kufru ale i klimatizaci.

Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136. Koncern Stellantis pomalu ale jistě ruší ve svých autech dieselový pohon. Chce ho nahradit úsporným mild-hybridním tříválcem, který sice pálí benzín, ale má mít spotřebu jako diesel.
Čtete také

Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136: Zabiják dieselu. Nebo ne?

Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136. Koncern Stellantis pomalu ale jistě ruší ve svých autech dieselový pohon. Chce ho nahradit úsporným mild-hybridním tříválcem, který sice pálí benzín, ale má mít spotřebu jako diesel.

Nákup ojetiny v zimě: Zajeďte i do garáže

Vyzkoušet si klimatizaci může být v zimě trochu problém. Doporučuju najít si předem vytopenou podzemní garáž třeba u nákupního centra a zajet do ní během zkušební jízdy. Jestliže začne studený vzduch proudit hned po otočení knoflíkem, je klimatizace v pořádku,“ radí Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Při samotné jízdě můžete odhalit i třeba zvýšenou vlhkost v autě způsobenou poškozeným těsněním. To se projevuje jednoduše neustálým mlžením oken. Na kluzké vozovce může dojít i na antiblokovací systém brzd – ABS. Přerušované brzdění chránící vůz před smykem by mělo za každou cenu fungovat správně. Jeho oprava se navíc může vyšplhat i nad 20 tisíc korun. Stejně tak můžete odhalit i špatnou převodovku, se kterou se řadí ztuha. Pomoci může jednoduchá výměna oleje, ale pokud půjde o jinou závadu. Náklady na opravu převodovky se mohou vyšplhat opravdu vysoko.

Solidní prodejce vám auto dá k dispozici v suchu a naprosto čisté, a kromě klasické testovací jízdy vám umožní i prohlídku vlastním automechanikem, který zkušeným okem snáz odhalí veškeré nedostatky, které ojeté auto může mít,“ dodává Vaněček.

Zdroj: AAA AUTO