Nová platforma – Budoucnost elektromobilů Kia

Kia před dvěma roky představily podvozkovou platformu E-GMP pro elektrické modely. Díky neustálým inovacím se zástavba elektrických vozů neustále vylepšuje.

Standardizovaná modulární platforma E-GMP (Electric Global Modular Platform) byla navržena speciálně pro akumulátorové elektromobily od malých aut po luxusní sedany či SUV. Od svého počátku vyvíjena s cílem vysoké škálovatelnosti, tak aby byl možný rychlý a flexibilní vývoj produktů s využitelností napříč většinou automobilových segmentů (například sedany, vozy SUV a crossovery na bázi SUV). Díky pružnému vývoji šlo navíc reagovat na různorodé zákaznické požadavky ohledně výkonové charakteristiky vozidel, podobně jako u konkurenční platformy MEB koncernu Volkswagen. Platforma, kterou využívají všechny značky koncernu Hyundai-Kia Automotive Group (Kia, Hyundai a Genesis) slibuje elektromobilům dojezd mnohdy přes 500 km, maximální rychlost 260 km/h a rovněž 400V/800V obousměrné nabíjení/vybíjení.

Konstrukce přinesla lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách a stabilitu ve vysokých rychlostech, a to díky optimálnímu rozložení hmotnosti mezi nápravami a sníženému těžišti díky nízké zástavbě akumulátorového modulu. K lepší ovladatelnosti a stabilitě přispívá také pětiprvkový systém zavěšení zadních kol a náprava s integrovaným pohonem (IDA – Integrated Drive Axle), která k přenosu hnací síly na kola kombinuje ložiska kol s hnací hřídelí. Nosná konstrukce platformy je z ultra vysokopevnostní oceli a je obklopená prvky z oceli tvářenými za tepla. Centrální část akumulátorového modulu je navíc těsně spojena s karoserií vozu, což zajišťuje v případě nehody optimálnější deformační zóny.

Kia uvádí, že nabíječkou o výkonu 350 kW a vysokorychlostním nabíjením s napětím 800 V lze sadu akumulátorů nabít z 10 na 80 procent kapacity za 18 minut. Pouhých pět minut vysokovýkonného nabíjení prodlouží dojezd o více než 100 kilometrů. Pro srovnání: v případě běžného 400V nabíjení trvá doplnění stejného množství elektrické energie mezi 30 minutami a jednou hodinou.

Vlajková loď Kia dorazí už letos

Součástí strategie Plán S v případě Kia platí, že na platformě E-GMP postaví 7 elektromobilů. Největší model, který na této platformě uvede, bude hlavní novinka letošního roku, model EV9. Tento model byl coby koncept představen před třemi lety na autosalonu v Los Angeles. Letos už dorazí sériové provedení, půjde o velký, sedmimístné elektrické SUV. Podrobnosti zatím automobilka neuvedla, víme však, že na trh by mělo přijít hned několik verzí a to s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. Zajímavostí je, že EV9 bude schopné táhnout až dvoutunový přívěs, což mezi elektromobily nebývá obvyklé.


Michal Tolar

Training & Development Manager, Kia Czech

Kolik podvozkových platforem má nyní KIA?

Kia pro své elektromobily aktuálně využívá tři platformy, přičemž pouze E-GMP je určená výlučně pro bateriové elektromobily. Druhá generace modelu Niro, která je dostupná jako hybrid, plug-in hybrid a čistý elektromobil, je postavena na platformě s označením K3. Druhá generace elektromobilu e-Soul využívá platformu s označením K2.

S vývojem technologií budou v budoucnu vznikat i další modernější platformy. Kia například vyvíjí řadu nových plně elektrických jednoúčelových vozidel (PBV) pro firemní zákazníky. Ty budou postaveny na přizpůsobitelné skateboardové architektuře pro zástavbu stavebnicových karoserií, které budou navrženy dle konkrétních požadavků firemních a flotilových zákazníků.

O kolik se parametry zlepšily díky novým technologiím a jaký je potenciál dalšího posunu do budoucna?

Vývoj technologií je v oblasti elektromobility velmi rychlý. Ilustrovat to lze na příkladu EV6 a Soulu EV, které dělí 7 let vývoje. Soul EV přijel na český trh v roce 2014 s akumulátorem o kapacitě 27 kWh, jež bylo možné dobíjet výkonem až 50 kW (v rozhraní CHAdeMO). Doplnění kapacity akumulátoru z 20 na 80 % trvalo 33 minut. Deklarovaný dojezd v kombinovaném provozu byl 200 km. Novinka roku 2021, model EV6, který je postaven na platformě E-GMP, umožňuje dobíjet výkonem až 240 kW, tj. rychlostí 100 kilometrů za necelých 5 minut. Z 10 na 80 % kapacity akumulátoru lze model EV6 dobít za 18 minut. Nejvyšší dojezd 528 km pak platí pro model EV6 s pohonem zadní nápravy a s akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh. Dobíjení se tedy za 7 let vývoje zrychlilo téměř pětinásobně. Očekáváme, že se rychlost dobíjení a dojezd bude i nadále zvyšovat s ohledem na vývoj nových typů akumulátorů.

Autor: Martin Žemlička