První test Audi Q8 e-tron na českých silnicích

Audi Q8 e-tron

Test Audi Q8 e-tron. Spalovací nebo elektrické? Pokud si chcete koupit největší Audi v podobě modelu Q8, máte na výběr spalovací i elektrický motor. A to skoro za stejnou cenu. Jde ale o dvě různá auta nejen pohonem. Jak jezdí nové Audi Q8 e-tron, to jsme vyzkoušeli poprvé na českých silnicích.

Zatímco BMW nabídne ve stejné karoserii řady 4 klasický motor i elektromotor, Audi jde jinou cestou. Spalovací Q8 a nové elektrické Q8 e-tron jsou dvě odlišná auta. Q8 e-tron je vlastně faceliftem dřívejšího modelu z roku 2018 zvaného pouze e-tron. Proč ta změna názvu? Pojmenování „e-tron“ totiž ponesou nově všechny elektromobily Audi, takže ten největší se v rámci faceliftu přejmenoval na Q8 e-tron. Následovat ho budou menší modely Q4 a Q6 e-tron. V rámci velkého přejmenování ponesou navíc všechny elektromobily v názvu sudá čísla, spalovací vozy lichá. Takže třeba řady A6 a A7 budou sloučeny do jedné – A7 – s více variantami karoserie.

Největší e-tron dostal po modernizaci novou přední i zadní část. Dominantní je především logo čtyř kruhů ve 2D provedení. Mně osobně se původní logo zdálo hezčí, ale to je věc názoru. Pro lepší proudění vzduchu doznaly změn třeba také spoilery. Ty na přední nápravě jsou větší, nově jsou i před zadními koly. Za příplatek 49 800 Kč zůstala v nabídce virtuální zpětná zrcátka, která promítají obraz k kamer do obrazovek ve horní části dveří.

Světlomety Matrix dostaly několik nových funkcí. Orientační osvětlení vyznačuje na zúžených úsecích polohu vozu v jízdním pruhu, a pomáhá tak řidiči držet se uprostřed. Navíc jsou k dispozici tři nové funkce: rozšířené informace o dopravě, osvětlení jízdního pruhu s ukazatelem směru jízdy a orientační osvětlení na silnicích.

SUV nebo sportback

U modelu Q8 e-tron půjde vybírat půjde ze dvou karosářských verzí. Obě mají délku 4915 milimetrů, šířku 1937 milimetrů a liší se výškou: ta je 1619 milimetrů u verze Sportback a 1633 milimetrů u klasického SUV. Rozvor náprav pak je 2928 milimetrů. Uvnitř je tak opravdu hodně místa i na zadních sedadlech. Velkorysý je i objem zavazadlového prostoru, 569 litrů ve verzi SUV a 528 litrů ve Sportbacku. Podle různých internetových diskusí pro fanoušky elektromobility zásadní věc – Q8 e-tron má i „frunk“, tedy přední zavazadlový prostor o objemu 62 litrů.

Interiér až na některé nové dekory zůstal prakticky stejný. Takže čekejte tři digitální obrazovky, přičemž na jedné se ovládá klimatizace, perfektní materiály na dotek i na pohled, precizní zpracování a ergonomické ovládání.

Změny jsou zaměřené především na pohonnou soustavu. Dojezd se zvýšil na 580 až 600 kilometrů. Pro obě karosářské verze jsou k dispozici tři varianty elektrického pohonu všech kol, vždy jako 4×4. Základní modely s označením 50 mají dva elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 250 kW, silnější 55 poskytují prostřednictvím dvou elektromotorů celkový nejvyšší výkon 300 kW. A konečně vrcholné modely SQ8 e-tron pohánějí hned tři elektromotory, které v režimu Boost nabízejí nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 Nm.

14 vinutí místo 12, proč to?

Samotné asynchronní elektromotory na zadní nápravě doznaly také jedné změny. Magnetické pole je elektricky vytvářeno prostřednictvím 14 vinutí místo dosavadních dvanácti. Elektromotor tak při stejném elektrickém proudu vytváří silnější magnetické pole, které má za následek větší točivý moment.

Oproti původnímu e-tronu je tady ještě jedna změna. Při klidné jízdě dávají verze 50 a 55 preferenci zadní nápravě. Stejně tak to dřív dělala i nejsilnější varianta, která jako první zapojovala oba zadní motory. SQ8 e-tron ale dnes primárně zapojuje přední pohon. Je to kvůli úspoře energie.

Podstatná je rovněž změna baterie. Varianty 50 mají sadu akumulátorů s využitelnou kapacitou 89 kWh (celkovou 95 kWh), jde o baterii s dřívějšího modelu e-tron 55. V obou výkonnějších verzích je k dispozici využitelná kapacita 106 kWh. U baterií se zvýšila se jejich hustota, a to přibližně o 20 procent, upravený je i software, zvýšení kapacity neprobíhalo přidáváním dalších článků.

Až 400 kilometrů za 31 minut

Důležité je i nabíjení. Na vysokovýkonném nabíjecím stojanu (HPC) dosahuje Audi Q8 50 e-tron maximálního nabíjecího výkonu 150 kW místo dosavadních 120 kW. U modelů 55 a SQ8 vzrostl maximální nabíjecí výkon dokonce až na 170 kW. Velkou sadu akumulátorů tak lze nabít z 10 na 80 procent za méně než 31 minut – a získat tím dojezd 350 až 400 kilometrů. Ovšem v ideálních podmínkách, například při venkovní teplotě 25 stupňů.  Nabíjení z nabíjecího stojanu se střídavým proudem nebo z nástěnné nabíječky probíhá s výkonem až 11 kW. Na přání nabízí Audi nabíjecí výkon 22 kW při použití střídavého proudu.

Audi Q8 e-tron nabízí v sériové výbavě funkci Plug & Charge. Autorizace vozidla proběhne na kompatibilních nabíjecích stojanech automaticky po zasunutí vidlice nabíjecího kabelu a následně se spustí proces nabíjení.

Oproti původnímu e-tronu je novinka celkově sportovnější, a to nejen výkonem, ale i řízení je strmější a auto lépe reaguje na rychlé změny směru. Stačí jen malé pootočení volantu, a auto ví, co má dělat. Efekt strmějšího řízení umocňují tužší ložiska přední nápravy. Zatáček se přitom drží jako přibité a vysoké hmotnosti se není třeba bát. Standardem Q8 e-tron je podvozek se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými tlumiči.

Pádly pod volantem se nastavuje úroveň rekuperace, ale Audi na rozdíl od jiných výrobců neumožňuje jízdu tzv. jedním pedálem. Tvrdí, že plachtění je celkově pro úsporu snížení spotřeby vhodnější. Pro SQ8 e-tron je udávaná spotřeba 24-28 kWh/100 km, pro „pětapadesátku“ 20,6 – 24,4 kWh. Reálná se samozřejmě bude velmi lišit podle stylu jízdy a venkovní teploty. V běžném provozu bez testování potenciálu pohonu jsme se do ní pohodlně vešli.

Cena skoro stejná

Základní cena pro Českou republiku byla stanovena na 2 087 900 korun. Za karoserii Sportback se připlácí 65 000 Kč. To je samozřejmě cena, kterou většina lidí za auto nehodlá a nemůže dát. Ale je jedno, jestli jde o elektromobil nebo ne. Je to zkrátka prémiové auto, které nabízí pohon na elektřinu se všemi výhodami i nevýhodami, které to v současné době přináší. A lidé, kteří dnes jezdí Audi Q7 nebo Q8, tak mají jen další auto na výběr. Spalovací Q8 přitom v nabídce stále zůstává a ještě pár let bude. A mimochodem nestojí o moc méně – startovní cena je 1 961 900 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje Audi Q8 S line 55 e-tron quattro

Cena od: 1 990 000 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 300 kW
Max. točivý moment: 664 Nm
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,6 s
Kombinovaná spotřeba: 20,6 – 24,4 kWh / 100 km
Emise CO2: 10 g/km
Délka/šířka/výška: 4915 / 2189 / 1633 mm
Rozvor: 2928 mm
Zavazadlový prostor: 569 l
Provozní hmotnost: 2595 kg