Jakub Kott, E.ON Energie: „České firmy nejsou příliš ambiciózní“

S Jakubem Kottem, vedoucím Mobility Services ve společnosti E.ON Energie, jsme si povídali nejen o současnosti a budoucnosti elektromobility, ale též o jejich komplexní nabídce firemního řešení nabíjení. Poptávka po uceleném řešení nadále roste.


Nedávno jste představili první dobíjecí stanici s možností platby klasickou platební kartou, bude toto nyní ve vašem podání trend a standard?
V rámci výstavby veřejných dobíjecích stanic se o trend a standard jednat bude minimálně u rychlodobíjecích stanic, kde to postupně začíná vyžadovat legislativa přicházejí z EU. Co se týče dobíjecích stanic, které stavíme pro naše zákazníky, tak i tam evidujeme dotazy na platební terminály, především ale u těch ultrarychlých. Přijde mi, že zákazníci a řidiči z řad fyzických osob anebo těch co elektromobil ještě nemají si možnost platby terminálu žádají. Firemní zákazníci pak vědí, že v autě mají jednu RFID kartu, nebo v mobilu jednu aplikaci od poskytovatele služby dobíjení, kterého si jejich firma vybrala a díky roamingu více nepotřebují. Osobně ve výraznou utilizaci platebního terminálu nevěřím, možná v budoucnu.


Kam se posunula infrastruktura nabíjecích stanic za poslední rok či dva a jak se bude vyvíjet v tomto a následujících letech?
U našich, primárně fleetových zákazníků vidíme, že už od dobíjecích stanic chtějí víc. Tedy ne pouze to, aby stanice dobíjela auto ale aby byla dostupná data o dobíjení, možný vzdálený support a dobře fungoval energy management a řízení výkonu dobíjecích stanic. Co se týče veřejné infrastruktury určitě došlo k tomu, že místo jedné stanice se začaly stavět dobíjecí huby, které dokáží obsloužit několik elektromobilů najednou a to ještě k tomu vysokým dobíjecím výkonem.


Budete se soustředit na výstavbu rychlých a ultrarychlých DC dobíjecích stanic, nebo spíše na pomalé AC rezidenční projekty?
E.ON se v rámci své strategie bude ve výstavbě veřejné sítě soustředit na DC dobíjení, primárně pak na ultrarychlé dobíjecí huby.

Co můžete na tomto poli nabídnout firemním zákazníkům? Umíte pomoct i s firemním nabíjením a infrastrukturou?
Firemní dobíjení je naším denním chlebem. Z pravidla zákazníkům dokážeme vyřešit vše na klíč. Naše portfolio dobíjecích stanic začíná u AC (střídavých) dobíjecích stanic o výkonu 11 kW a končí u ultrarychlých DC (stejnosměrných) stanic o výkonu 300kW. Důležité je, aby se firma zamyslela ne nad tím, co potřebuje teď ale co bude potřebovat až aut bude mít více, třeba za rok, za dva. Každá firma začíná s jedním autem, ale až přijde druhé, třetí, čí desáté začne mít potřebu jinou než pouze zapojit a dobíjet. Nejde pouze o počty stanic, jejich výkony apod. ale o další služby a možnosti s dobíjením spojené. Často padají otázky jako jak rozúčtuji dobíjení mezi jednotlivá auta, co rozdělení služebních a soukromých km, co dobíjení u zaměstnance doma apod.
Náš systém E.ON Drive má pro firemní zákazníky základní výhodu – data o veškerém dobíjení máme na jednom místě a dokážeme je online automatizovaně poskytovat dané firmě.
Z pohledu provozovatele fleetu pokrýváme tři základní služby: Veřejné dobíjení, firemní dobíjení a dobíjení doma. Lze tedy říci, že s jednou RFID kartou či čipem a nebo jednou mobilní aplikací dobíjete všude, kde potřebujete.
Co se veřejného dobíjení týče pokrýváme aktuálně více než 50 000 dobíjecích bodů v 10 státech Evropy. V každé z těch zemí pokrýváme samozřejmě dobíjecí infrastrukturu E.ON Drive a hlavní hráče na tamním trhu. Samozřejmostí je síť IONITY. Řidič v naší aplikaci vidí všechny dobíjecí stanice, kde naše služba funguje, včetně aktuální stavu dobíjecí stanice a ceny, kterou za dobíjení zaplatí. Po uskutečnění dobíjení vidí souhrnnou cenu za transakci a stejnou částku nalezne i na faktuře.


Zůstaňme u firemní dobíjení. Co konkrétního nabízí váš systém firemní klientele?
Firemní dobíjení je dalším funkčním blokem našeho systému. Díky propracovanosti backendového řešení dokážeme řídit přístupy k firemním dobíjecím stanicím (tak aby nikdo nepovolaný nedobil) a to až do detailu, že firemní dobíjecí stanice jsou viditelné v mobilní aplikaci E.ON Drive pouze pro zaměstnance dané firmy. Z pohledu správy a provozu náš systém umožňuje automatické reportování nestandardních stavů či rozsáhlou online parametrizaci dobíjecí stanice. Například facility manager tedy může mít přehled o několika lokalitách a desítkách dobíjecích stanic na jednom místě.


A co dobíjení doma? Zaměstnancům se asi nebude chtít dobíjet firemní automobily doma.
Vzhledem k tomu, že naprostá většina nově pořízených elektromobilů jsou služební vozy, často s firemními zákazníky řešíme i domácí dobíjení. Protože, ale zaměstnanec nechce doma dotovat dobíjení firemního vozu máme i pro toto řešení. Zaměstnanec si doma nainstaluje wallbox, který datově propojíme s organizací jeho zaměstnavatele. Zaměstnavatel pak má přístup k datům a může zaměstnanci dobíjení proplácet. Výše odměny může být dána například vyhláškou MPSV, nebo doloženou cenou elektrické energie – hodnotu lze nastavit přímo do našeho systému. Domácí dobíjecí stanici si může pořídit sám zaměstnanec (pak umíme pomoci i s dotací v rámci NZÚ) a nebo může být stanice v majetku firmy. Aby bylo pro zaměstnance vše transparentní a jednoduché nabízí naše mobilní aplikace E.ON Drive modul domácího dobíjení, kde uživatel jednoduše ovládá svou domácí stanici a v transakční historii daného měsíce má přehledný sumář domácího dobíjení – to aby si dokázal rychle a snadno zkontrolovat proplacené množství. Ač se může zdát domácí dobíjení služebního vozidla jako zbytečná komplikace je to to nejpohodlnější pro zaměstnance a často i finančně nejvýhodnější pro společnost.
Všechna data za celý firemní fleet jsou pak dostupná v jednom reportu či skrze specializovanou API komunikaci, kdy se například účetní systém firmy přímo doptává systému E.ON Drive.


Ve vaší nabídce jsem zaznamenal i semi- veřejnou nabíječku...
Ano, pro firmy dokážeme v rámci naší služby Veřejná dobíječka provozovat i veřejnou či semi-veřejnou dobíjecí stanici. Vlastník stanice si definuje cenu dobíjení a o všechno ostatní se postaráme my. Vlastník pouze 1x měsíčně dostane podklad k tomu aby si od nás vyfakturoval to, co u něj řidiči dobili. Veškeré riziko případných neplatičů apod. na sebe bere E.ON. Vlastník stanice vždy dostane to, na co má nárok. Samozřejmostí je i akceptace karet od jiných poskytovatelů služeb dobíjení (dnes cca 40) či jednorázová platba kreditní kartou s využitím platební brány v chytrém telefonu. Rozdíl mezi veřejnou a semi-veřejnou stanicí je pouze o publikování do map a aplikací. Často je totiž požadavek vlastníka stanice, aby se nemusel starat o platby, ale zároveň nestojí o okolo jedoucí elektromobilisty.


Přichází za Vámi dnes firmy s jasnými představami, vizemi v oblasti elektromobility?
Je to různorodé. Společnosti se zahraničními matkami mají zpravidla určité parametry, které musí v nějakém čase naplnit. České firmy jsou paradoxně trochu dál v tom, že po technické stránce vědí, co chtějí, ale nejsou příliš ambiciózní, co se budoucnosti týče. Je to ovšem různorodé a nerad bych generalizoval. Také je Pravda, že v éteru běhá na jedné straně spousta polopravd nebo mýtů a na druhé straně spousta informací chybí. Teprve když pochopíme zákazníkův záměr, dokážeme zodpovědně navrhnout správné řešení. A abych nezapomněl, je potřeba pracovat i s jejich plánem nebo řekněme vizí rozvoje. Výsledná podoba projektu by pak měla být vždy future-proof. Přeci jen není efektivní investovat nemalé prostředky do infrastruktury a po dvou letech začínat znovu.


Co by prospělo rozvoji elektromobility právě v oblasti firemních nákupů vozidel?
Vím, že v této době je to choulostivé téma, ale myslím si, že by firmám pomohly daňové úlevy. Například pouze na několik prvních elektrovozidel, aby se podařilo zajistit tak potřebné zkušenosti a rozvířit spoustu omylů a mýtů. Myslím si, že například snížení navýšení základu daně za využívání vozidla pro soukromé účely z 1% na 0,5% byl velmi dobrý krok. Bezúplatné parkování v Praze (ač často využívám) a odpouštění dálniční známky, dle mého rozhodování firem nezmění. Samozřejmě také pomůže stále širší nabídka modelů a možná i příchod nových automobilek, k těm samozřejmě budou firmy a leasingovky skeptické, ale je potřeba mít alternativy.

———-

Jakým směrem se dá očekávat vývoj cen elektrické energie na veřejných nabíjecích stanicích?
Kvůli situaci na energetickém trhu (převážně v druhé polovině roku 2021 a 2022) jsou teď ceny veřejného dobíjení vysoko. Na druhou stranu jsou na úrovni, kdy po snížení vstupní ceny elektrické energie dává smysl stanici provozovat a investovat do ní. Myslím si, že díky této krizi také definitivně skončila fáze zavádění a podbízení elektromobility dotováním ceny kWh veřejného dobíjení. Věřím, že teď se o regulaci postará trh. V zahraničí (západ) je již viditelné mírné zlevňování dobíjení, ale jedná se o výrazně vyspělejší trhy, kde je úplně jiná utilizace dobíjecích stanic. Právě utilizace je klíčem k efektivnímu provozu, neboť pomáhá s fixními náklady jako je například rezervovaná kapacita, nájem apod. Obecně je také potřeba podívat se na to jak často bude řidič veřejnou ultrarychlou stanici potřebovat – pokud jednou za týden tak dle mého vyšší cena není až zas takový problém. Pro finančně efektivní provoz elektromobilu je potřeba hledat možností firemního nebo domácího dobíjení.


Jezdíte elektromobilem i Vy osobně? Kolik km s ním ročně najedete, proč padla volba právě na něj a jaký další elektromobil vás v poslední době zaujal?
Ano jezdím VW ID.3 Pro S (77 kWh). Najedu přibližně 3 000 km měsíčně, ročně tedy nějakých 35 000. Abych byl upřímný auto mám od Vánoc, a tedy mám zatím cca 14 000 km. Předtím jsem dlouho jezdil plugin hybridem a příležitostně (vždy když to šlo) nějakým elektromobilem. ID.3 bylo dáno firemní politikou. Nemyslím si, že to je dle dnešní nabídky nejlepší volba, ale s autem jsem obecně velmi spokojený, primárně s tím jaký je to elektromobil. Díky firemnímu a domácímu dobíjení veřejné stanice zpravidla míjím a když jedu někam dále, auto dobíjí poměrně rychle (začíná na 170 kW) a časově mě výrazně neomezuje. Když to shrnu, kdyby tato technika byla za stejné peníze v karoserii rodinného kombi byl bych naprosto spokojený. Třeba se dočkáme.


A když otázku rozšířím na celý E.ON?
E.ON má stejně jako spousta dalších firem v plánu postupný přechod k elektromobilitě. Už dnes jezdi velká část vedoucích pracovníků v elektromobilech a máme je v týmových poolech. Jistým mezistupněm jsou hybridy, ale to opravdu bereme jako dočasné řešení. Začínáme se dívat I na elektrifikaci našich technických profesí, kde jsou potřeba například dodávky se speciálními vestavbami apod. Prvním kusem byl VW BUZZ v cargo verzi.


Kam se bude podle vás ubírat elektromobilita v ČR v následujících letech? A kde byste ji viděl vy sám za nějakých 5 a pak 10 let?
česká republika je bohužel pozadu co se týče počtu vozidel. Máme jeden z nejlepších poměrů veřejných dobíjecích stanic na jedno vozidlo v celé EU. Neplatí tedy, že auta není kde dobíjet. Doufám tedy, že se tento trend podaří změnit a tento jasně daný směr nastartovat i v ČR. Technologie a řešení jsou již dostupné, překážkou jsou tedy dle mého primárně pořizovací náklady na vozidlo. Věřím, že s tímto pomohou noví hráči z řad výrobců. Ukazuje se například i potřeba výraznějšího zásahu do legislativy, kdy bude potřeba elektromobilitu tematicky osamostatnit, aby měla své jasně dané místo. Bez toho dochází často k odlišným výkladům různých předpisů a vyhlášek. To pak vede ke kladení nesmyslných omezení.

Michal Žďárský