Euro 7: Ekologové a výrobci se přou o zdražení nových vozidel

emise, měření, auto

Ekologové a evropští úředníci a na druhé straně výrobci aut se přou o to, jak moc zdrží norma Euro 7 nová osobní auta. První tvrdí, že maximálně o 150 eur na aut, druzí, že až desetkrát víc.

Známá lobbistická ekologická organizace Transport & Environment (T&E) opakovaně tvrdí, že Euro 7 bude znamenat zvýšení cen nových vozů maximálně o 150 eur a že i tato norma je málo ambiciózní a měla by se zpřísnit. Výrobci vozidel v Evropě ale hovoří o mnohem vyšších nákladech, která by zavedení normy přineslo. Dopady by pocítili zákazníci zejména u malých aut. V procentech by tak nejvíc zdražila paradoxně auta, která produkují nejméně emisí mezi vozy se spalovacími motory.

Výrobci aut zadali společnosti Frontier Economics studii o dopadu nákladů na splnění norem Euro 7. Její zpráva vypočítává, že náklady na jedno vozidlo budou činit přibližně 2 000 eur u osobních a malých užitkových automobilů se spalovacím motorem. A téměř 12 000 eur u nákladních automobilů a autobusů s dieselovým motorem.

Euro 7: Vyšší pořizovací ceny

Jak uvedl například server Fleet Europe, prognózy společnosti Frontier Economics se týkají pouze investic do výzkumu a vývoje, nových dílů (např. úprava katalyzátorů, palubního monitorování emisí a komponentů pro snížení emisí z brzd) a také přímých výrobních nákladů.

Výrobci navíc varují, že kupující nových vozidel by měli počítat s vyššími pořizovacími cenami a dražšími náklady během životnosti. Účty za palivo vzrostou o 3,5 % kvůli dodatečnému palivu potřebnému k zahřátí katalyzátoru po studeném startu. Společnost Frontier Economics uvedla, že norma Euro 7 dokonce zvýší náklady na bateriová elektrická vozidla přibližně o 180 EUR na osobní automobil/dodávku a 750 EUR na nákladní automobil/autobus. A to v důsledku vyšších výrobních nákladů na splnění požadavků na životnost baterií.

Od chvíle, kdy Evropská komise představila cíle normy Euro 7, výrobci aut tvrdí, že přísnější normy, které navrhují nové přísné limity pro emise NOx a pevných částic a od července 2025 také pro emise částic, které nejsou výfukovými plyny, z brzd a pneumatik, jsou zbytečným odváděním času a investic od jejich úsilí o elektrifikaci vozidel, vzhledem k tomu, že Komise zakáže prodej nových benzinových a naftových osobních automobilů a dodávek od roku 2035. Výrobci trvají na tom, že norma Euro 6, která vstoupila v platnost v roce 2014 a byla aktualizována v letech 2017 a 2020, již nyní stanoví dostatečně přísné normy emisí znečišťujících látek na světě.

Návrh není tou správnou cestou

Sigrid de Vriesová, generální ředitelka Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které studii zadalo, uvedla. „Návrh normy Euro 7 jednoduše není tou správnou cestou, jak dosáhnout výrazného snížení emisí. Měl by extrémně nízký dopad na životní prostředí při extrémně vysokých nákladech. Většího přínosu pro životní prostředí a zdraví bude dosaženo přechodem na elektrifikaci a zároveň nahrazením starších vozidel na silnicích EU vysoce účinnými modely Euro 6/VI.“

Proti výrobcům ale stojí mocná ekologická lobby. Například Anna Krajinská, manažerka pro emise vozidel a kvalitu ovzduší ve výše zmíněné společnosti T&E, uvedla. „Nezávidíme výrobcům automobilů jejich rekordní zisky. Ale tvrzení, že si nemohou dovolit levná řešení znečištění, jsou prostě jen chamtivostí firem. Automobilový průmysl maximalizuje zisky prodejem dražších prémiových vozidel a zároveň předstírá, že pravidla pro znečišťování životního prostředí by způsobila nedostupnost automobilů. Zákonodárci EU musí dát přednost veřejnému zdraví před tím, aby se průmysl zmocnil peněz.“

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv