Nejprodávanější ojetý elektromobil? Tesla to není

Ojetý elektromobil, ojeté elektromobily, Unsplash

Počet elektromobilů na trhu ojetých aut se letos meziročně zvýšil o 129 %. Průměrná cena za ojetý elektromobil je více než dvojnásobná oproti ojetým vozům se spalovacím motorem a činí rovných 999 000 Kč. Který je nejprodávanější? Tesla to není!

Průměrný ojetý elektromobil, který se prodává v Česku, je starý 3,5 roku. Průměrný nájezd vykazuje hodnotu 23 710 km. Většina aut má uvedený český původ (48,15 %) a podobně jako u ostatních ojetých aut se hodně dováží z Německa (24,69 %). Průměrně se elektroauta prodávají za 55 dní, nejčastěji v bílé barvě (30,04 %).

Vede BMW

Kdo by hádal, že mezi ojetými elektromobily převažuje Tesla, ten by se mýlil. Nejčastěji jsou mezi auty na elektrický pohon zastoupené vozy značky BMW (17,53 %), Tesla je až na druhém místě s 15,23 %. Třetím nejprodávanějším elektroautem je Škoda (13,25 %) následovaná vozy Volkswagen (12,18 %). Mezi elektromobily se vyskytují často luxusní značky vozů, což mj. žene průměrnou cenu těchto aut nahoru. Například vozy Porsche tvoří 4,03 % nabídky.

Vozy Porsche se prodávají rychle

Právě vozy Porsche patří mezi ta nejdražší. Jejich průměrná cena dosahuje 2 799 000 Kč. Zároveň jsou ale také nejmladší, v průměru vykazují jen dva roky stáří při nájezdu 17 000 km. Nejčastěji jsou dovezena z Německa (42,86 %), ale často také vykazují český původ (38,78 %) a nejvíce jsou zastoupena v tmavě modré barvě (20,41 %). A prodávají se rychle, v průměru už za 39 dní.

Průměrný věk vozů Tesla je 5 let

Průměrnou cenu navyšují také vozy Tesla, které ale vykazují nejvyšší průměrný věk, a to rovných 5 let. Jejich průměrná cena dosahuje 1 189 000 Kč, přičemž mají už najeto 65 900 km. Nejčastěji jsou bílé (36,22 %), vykazují německý původ (38,38 %) a prodávají se rychle, v průměru za 50 dní.

Vozy Škoda – mladé a drahé

Ani vozy značky Škoda nepatří mezi nejlevnější, v průměru se prodávají za 1 319 000 Kč. Patří ale k těm mladším, průměrný věk dosahuje jen 2,5 roku. Průměrný nájezd činí díky tomu jen 21 454 km. Nejvíce jsou zastoupené modely Enyaq (78,26 %) a dále Citigo (21,12 %). Převažuje bílá barva (21,12 %). V průměru se prodávají za 61 dní a jen 20 % aut má v inzerci uvedenou zemi původu. Je tedy běžné, že prodejci u škodovek na elektřinu původ auta neuvádějí.

BMW – převážně z Německa

Naopak za méně peněz se dá pořídit elektromobil od BMW. Průměrná cena dosahuje 789 000 Kč, z drtivé většiny se totiž prodávají modely i3. Průměrně mají najeto 23 800 km a vykazují čtyři roky stáří. 34,27 % se prodává v bílé barvě a většinou jsou dovezena z Německa (47,42 %). Elektromobily od BMW s českým původem jsou mezi vozy této značky zastoupené z 32,86 %. Průměrná doba prodeje činí 69 dní, prodávají se tedy déle, což je dáno jejich větším zastoupením na trhu a tedy větší nabídkou.

Pozor ale, zda ojetý elektromobil nebyl havarovaný. „Opravené elektromobily po haváriích mohou být potenciálně nebezpečné, pokud nedojde k výměně baterie (cena nové baterie ovšem často bývá 50 % a více z ceny nového auta). Pokud dojde k vnitřnímu poškození baterie, nemusí být poškození na první pohled znatelné a baterie může i v opraveném autě nějakou dobu fungovat, v tom případě ovšem může jít o časovanou nálož – po několika týdnech může dojít v baterii díky vnitřnímu poškození ke zkratu a požáru,“ upřesňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám při prodeji ojetin už více než 30 let.

Zdroj: Cebia, ilustrační foto Unsplash