Dodací lhůty na osobní auta se zkracují, na dodávku si počkáte

elektrické dodávky

Dodací lhůty jsou stále problém. „Čekal jsem rok a pak mi dokonce úplně zrušili objednávku,“ stěžuje si řada lidí na internetu, kteří marně čekají na objednanou dodávku ať už v osobní nebo užitkové verzi. A nejde o výjimky.

Loňský a předloňský rok znamenal problémy v dodacích lhůtách pro osobní auta, protože chyběly některé díly, zejména čipy. A problémy v dodacích lhůtách pokračují i dál, jen se týkají lehkých užitkových aut. U osobáků se nyní naopak termíny pro dodání nových vozů zkracují. Díly už v takové míře nechybí, naopak většina značek pociťuje významný pokles nových objednávek. Lidé i firmy šetří a objednávají méně. Importéři tak vyřizují staré objednávky a tím se zkracují dodací lhůty.

Problém je ale u dodávek, a to napříč většinou značek. „Zatímco u osobních  aut se pravidelnost dodávek od výrobců výrazně zlepšuje, u lehkých užitkových aut zůstávají objednávky obtížně plánovatelné,“ uvedl ředitel prodeje Louda Auto Martin Feller a dodal.  „Užitkové vozy pořád vyrábějí automobilky nárazově, podle toho, zda mají zrovna dostatek všech dílů pro montáž. Některé kombinace motorů, výbav a pohonu 4×4 tak pořád zůstávají nedostatkové.“

Dodací lhůty jsou problém

„Osobní vozy nyní dodáváme v průměru do 3 měsíců. U užitkových vozů je situace nadále komplikovaná. U nás je to ještě dáno tím, že přecházíme na nové modely, které se teprve začnou vyrábět (Custom, Courier). Velký Transit může nyní z výroby dorazit za 7-12 měsíců. Vše záleží na konkrétní specifikaci,“ říká třeba Petr Burián z českého Fordu.

„Přestože se situace lepší, ať už z hlediska výrobní kapacity tak i logistiky, stále řešíme v oblasti dodávání lehkých užitkových vozů Peugeot problémy,“ přiznává mluvčí značky Radka Matthey. „Ty se týkají zejména nejmenšího vozu – Peugeot Partner. Jen o málo lepší je to u středního vozu – Peugeot Expert. Nejméně se čeká na největší vůz naší nabídky – Peugeot Boxer, ovšem ani u tohoto modelu se nám nedaří dostat se na standardní 3-4 měsíční dodací doby, na které byli naši zákazníci zvyklí. U délek L3 a L4 se čeká kolem 5 až 6 měsíců. U kratších verzí L1 a L2 jsou dodací lhůty delší. Nicméně naděje na zlepšení určitě je.“

Extrémně vysoká poptávka, která překračuje výrobní kapacity, dost protáhla dodací lhůty i u Toyoty. Ta v předchozích letech u osobních vozů dokázala prodávat víc než kdy dřív, protože na rozdíl od většiny ostatních měla dostatek aut. „Na Proace Verso se čeká 18 měsíců, Proace Van – vybrané verze skladem, do výroby až 24 měsíců, Proace City Verso – 24 měsíců, Proace City Van – vybrané verze skladem, do výroby 12 měsíců a elektrické verze do výroby 6 měsíců,“ vypočítává mluvčí Jitka Jechová.

Někdo je na tom lépe

Pár značek ale nabídne o něco vstřícnější lhůty. „Vždy záleží na konkrétní konfiguraci vozu. Obecně ale můžeme říci, že dodací doby se zkracují. Momentálně máme k dispozici i dostatek skladových vozů za akční ceny. Je tedy rozhodně z čeho vybírat. V případě, že dojde k pozdnímu dodání vozu, většinou je způsobeno restrikčními výbavovými prvky,“ tvrdí Lenka Vaňková z Volkswagen Užitkové vozy.

A Martin Hejral z Opelu dokonce uvádí: „Díky jisté předvídavosti plánovačů výroby a určitě i síle koncernu Stellantis při vyjednávání s dodavateli dokáže Opel držet příjemné dodací lhůty. Konkrétně Combo Van – 5 měsíců, Vivaro Van – 7 měsíců a Movano – 3 měsíce (vyjma podvozků).“

Podobná je situace i u Citroënu ze stejného koncernu Stellantis. „U Jumperů došlo ke zlepšení situace a jsme schopni objednávat a dodávat, máme skladové vozy k okamžitému odběru. Jinak je dodací lhůta cca 5 měsíců. Pro Jumpy je výroba omezená, dodání je kolem 8 měsíců. U Berlinga Van očekáváme navýšení výroby a čekací lhůta by tak měla být 5 – 6 měsíců,“ říká mluvčí Linda Šedá.

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv