Ojetý elektromobil skrývá riziko požáru baterie

Škoda, servis, elektromobil

Ojetý elektromobil skrývá některá rizika. Část z nich je stejná jako u jakékoli jiné ojetiny, navíc hrozí riziko požáru baterie. Za prvních pět měsíců roku 2023 počet ojetých elektromobilů dovezených do České republiky prudce vzrostl.

Podle statistik Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA se v roce 2022 dovezlo 1400 elektroaut, za letošní rok jich bude zhruba 2500. S větším počtem ojetých elektromobilů se ovšem zároveň zvyšuje pravděpodobnost koupě automobilů se závadami. Největším rizikem při koupi elektromobilu ze zahraničí je předchozí poškození baterie s rizikem extrémně drahé opravy. V baterii pak kvůli vnitřnímu poškození může po několika týdnech dojít ke zkratu a požáru.

U automobilů na elektřinu, stejně jako u běžných ojetin, je klíčové znát jejich historii a zejména prodělaná poškození a havárie. U elektromobilů ovšem mohou být následky zatajené havárie vážnější. Špatně opravený elektromobil totiž může shořet a ohrozit posádku na životě i při běžném provozu, aniž by došlo k další havárii. „Často se k nám dováží auta, která jsou v západních zemích EU prakticky neprodejná a ani elektromobily nejsou výjimkou. Čím větší bude objem dovozů, tím více se mezi nimi bude vyskytovat závadových aut a na to je potřeba při koupi myslet,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA. „Před koupí ojetého elektromobilu je tedy obzvláště důležité si ověřit jeho historii, technický stav a stav baterie.“

Jak předejít zbytečným rizikům při koupi elektromobilu?

Nákupu podobně bouraného elektromobilu lze snadno předejít prověřením jeho historie. To poskytuje hned několik společností a serverů v České republice. Stačí zadat kód VIN a můžete zkontrolovat najeté kilometry, historii případného poškození, záznamy o odcizení vozidla, historii inzerce apod. Situace u ojetých elektromobilů je ještě složitější tím, že opravené vozy po haváriích mohou být potenciálně nebezpečné, pokud nedojde k výměně baterie. „I když dnes technologie výroby pokročila a baterie nových elektromobilů jsou bezpečnější než před pár lety, právě u ojetin by měl být kupující vždy na pozoru a pátrat, jestli auto mělo či nemělo vyměněnou baterii,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. „Cena nové baterie bývá často 50 % a více z ceny nového auta. A to už cenu auta zvýší pro kupujícího nad akceptovatelnou částku.“

Ojetý elektromoibil: Rizika poškozené baterie

Pokud dojde k vnitřnímu poškození baterie, nemusí to být na první pohled znatelné a baterie může i v opraveném autě nějakou dobu fungovat. Vzhledem k ceně nové baterie ovšem není příliš reálné, aby elektromobil po těžké havárii, měl vyměněnou baterii. Oprava takového auta včetně pořízení nové baterie by nebyla rentabilní. V tom případě může jít o časovanou nálož. Po několika týdnech může dojít v baterii díky vnitřnímu poškození ke zkratu a požáru.

Uhašení hořícího elektromobilu je náročný úkol a vyžaduje speciální postup i techniku. „Situace se stává ještě nebezpečnější při koupi vozu „na ulici,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA. Doporučuje: „Vynechání seriózního prodejce, který si auta vždy prověřuje a dává záruku bezpečného nákupu je zbytečný hazard se zdravím lidí i jejich penězi.“

Zdroj: SOVA

Ilustrační foto: Škoda Auto