Čína je největším exportérem aut, útok na Evropu už začal

MG4

Po covidových restrikcích ve výrobě a nedostatku některých dílů, zejména čipů, se celosvětový trh s novými automobily postupně oživuje. Ale růst táhne hlavně Čína, která už předstihla Japonsko v roli největšího exportéra aut. Evropské automobilky by měly zpozornět, protože útok na Evropu už začal.

Z dvacátého vydání Globálního výhledu automobilového průmyslu poradenské společnosti AlixPartners se letos celosvětově prodá 83 milionů vozidel, což je o 5 % více než v roce 2022. V letech 2024-2027 navíc dojde k průměrnému růstu o 3 % ročně. Trh se ale bude vyvíjet v různých regionech různě. Například Spojené státy porostou v roce 2023 o 10 % a pak se ustálí na tempu 3 % ročně až do roku 2027. Oživení v Evropě má být mírnější, v letošním roce o 6 %, v dalších letech o 2 %.

Největším trhem na světě s 24,9 milionu vozidel v roce 2023 bude Čína. V prvním čtvrtletí roku 2023 Čína vystřídala Japonsko na pozici světového lídra v exportu automobilů, což je překvapivý posun z šestého místa v roce 2019. Tamní prodeje narostou na 29,1 milionu v roce 2027 (+4 % ročně) a za čtyři roky bude nadále největším vývozcem vozidel s 80% růstem oproti 1. čtvrtletí roku 2022. Kromě toho bude poprvé v historii více než 50 % místního trhu uspokojeno vozidly vyrobenými domácími značkami (35 % v roce 2020). Podle prognóz dosáhnou do roku 2030 tržního podílu 65 %.

Pozor na Čínu

Společnost AlixPartners naznačuje, že tradiční výrobci automobilů by měli věnovat velkou pozornost trendům v Číně nejen kvůli čtení tohoto trhu, ale také jako předzvěst toho, kam se bude ubírat trh v dalších zemích.

AlixPartners například uvádí, že čínské značky jako BYD, Zeekr a Xpeng stoupají v prodejích a podílu na domácím trhu, protože se jim daří lépe než západním výrobcům automobilů dodávat nové technologické funkce s rychlejším tempem aktualizací. Nejlépe hodnocenou zahraniční značkou v oblasti „technologických funkcí“ je BMW, které se umístilo na druhém místě za Zeekrem a před BYD a Xpengem.

Nejde ale jen o čínský trh, tamní výrobci se mohutně tlačí do Evropy, kde slaví úspěch především s elektromobily. V poslední době zlepšila jejich bezpečnost a kvalitu při zachování nižších cen. A zákazníci na to slyší, nejen privátní, ale i firemní. Například německá autopůjčovna Sixt nedávno objednala 100 000 elektrických vozidel BYD.

Dacia, LPG
Čtete také

Zájem o LPG trvá. Prodeje se drží loňské rekordní úrovně

Pohon na LPG se letos těší stejnému zájmu jako v loňském roce, který byl rekordní. Během prvního pololetí jsou stabilní hlavně…

Čína vstupuje už i na český trh

Odhady se liší, ale očekává se, že do roku 2030 budou elektromobily představovat 40 až 50 % evropských prodejů. A podle některých odhadů budou čínské automobilky zabírat 12 až 20 % těchto prodejů, protože se zaměří na neluxusní segmenty, které jsou mnohé evropské automobilky ochotny obětovat kvůli mizivým nebo žádným ziskům plynoucím z vozidel s nižší prodejní cenou.

Čínské automobilky pomalu ale jistě vstupují i na český trh. Nejviditelnější je v tomto směru značka s britskými kořeny, ale čínským majitelem MG. Ta za prvních pět měsíců letošního roku registrovala už 848 aut a vyhoupla se na 20. místo mezi značkami. Už je těsně za Mazdou, ale předstihla třeba Mitsubishi, Lexus nebo Nissan. Svoji prodejní síť v Česku znovu buduje Dongfeng a importér Nissanu se letos chystá začít prodávat značku Geely.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES